پایگاه تحلیلی گلوبال ریسرچ در گزارشی با اشاره به برکناری رییس دستگاه اطلاعات عربستان ،‌ وی را مهره سوخته آل سعود نامید .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گلوبال ریسرچ ؛‌ پادشاه عربستان به تازگی بندر بن سلطان ،‌رییس دستگاه اطلاعات این کشور را که مهره اصلی در دخالت ها و سیاست های جنگ افروزانه این کشور در سوریه بوده است ،‌ از سمت خود برکنار کرده است .

به گفته رسانه های سعودی ، بندر بن سلطان به درخواست خود از سمت ریاست دستگاه اطلاعات عربستان برکنار شده است . وی متولد سال 1946 میلادی بوده و دوازدهمین فرزند از خاندان حکومتی سلطان بن عبدالعزیز می باشد . 

درسال 1983 بندر بن سلطان به عنوان سفیر عربستان در آمریکا عازم واشنگتن شد و تا سال 2005 در این سمت فعالیت نمود . وی ارتباطات گسترده ای در آمریکا داشت و در ارتباطات تنگاتنگی که جرج بوش پدر و پسر در دوران ریاست جمهوری های آنان داشت تا سمت مدیر عملیاتی در امور خاورمیانه در واشنگتن ترفیع درجه گرفت . وی در سال 2012 به عنوان سمت مدیر دستگاه اطلاعاتی عربستان _ نخستین سازمان اطلاعاتی در عربستان _ منصوب شد . 

از آن زمان ، وی طراح اصلی سیاست های جنگ افروزانه ریاض در سوریه به شمار میرفت که بطور علنی از گروه های شورشی  و تروریست برای مبارزه علیه دولت بشار اسد حمایت می نمود . 

عربستان شروع به تهیه و ارسال سلاح ، پول و حمایت روانی از افراد مسلح و شورشیان در سوریه کرد . در همین حین روابط عربستان و آمریکا نیز نزدیک تر شد تا آنجا که ریاض به واشنگتن پیشنهاد داد که با حمایت مالی و تسلیحاتی عربستان به سوریه حمله کند و موضوعی را که از آن به " تغییر بزرگ " در خاوریمانه یاد می کند ، اجرایی کند . عدم موافقت آمریکا با چنین پیشنهادی موجب ایجاد اختلاف میان این دو هم پیمان شد .

بندر بن سلطان همچنین نقش مهمی در تحریک آمریکابرای حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران دشات . عربستان همواره ایران را اصلی ترین و قدرتمندترین دشمن منطقه ای خود می نامیده است . اوباما با ابراز ناتوانی برای چنین اقدامی بار دیگر موجبات تنش و اختلاف میان ریاض  و واشنگتن را فراهم نمود .

مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهان نیز باعث شد توافقاتیمیان تهران و واشنگتن بوجود آید که بیش از پیش خشم عربستان و ملک عبدالله را برانگیزد .

شاید بتوان مهمترین نقطه ضعف دوران ریاست بندر بن سلطان در دستگاه اطلاعات عربستان را دست کم گرفتن قدرت دولت بشار اسد در سوریه توسط وی دانست . بن بستی که عربستان در سوریه با آن مواجه شد کم کم ملک عبدالله را به این نتیجه رساند که بندر گزینه مناسبی برای سازمان اطلاعات کشور نیست . در حقیقت پادشاه عربستان از وجود بندر بن سلطان در این سازمان و مفید بودن وی ناامید شد و به مهره سوخته ای تبدیل شد که آل سعود باید آن را کنار میگذاشت . 

گفتنی است شاهزاده بندر بن سلطان از اوایل سال 2014 به علت بیماری در بیمارستانی  در مراکش بسر می برد .به گفته رسانه های دولتی عربستان ، یوسف الادریسی معاون بندر جایگزین وی در سمت ریاست سازمان اطلاعات عربستان رسیده است . 

انتهای پیام /
برچسب ها: عربستان ، سعودی ، ملک ، سلطان ، مهره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار