ردیابی اندیشه‌های سیدشهیدان اهل قلم در آثار سینمایی

همایش تصویر قلم به مناسبت ایام سالگرد شهادت "سید مرتضی آوینی "با عنوان "ردیابی اندیشه‌های سیدشهیدان اهل قلم در آثار 20 ساله سینمای داستانی و مستند ایران "برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران: همایش تصویر قلم به مناسبت ایام سالگرد شهادت "سید مرتض آوینی "با عنوان "ردیابی اندیشه‌های سیدشهیدان اهل قلم "در آثار 20 ساله سینمای داستانی و مستند ایران به همت موسسه فرهنگی و هنری شهید آوینی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
 
دراین مراسم که  جمال شورجه و مادر دو شهید  نیز حضور داشتند میزگردی با عنوان "تأثیرگذاری شهیدآوینی در سینمای معاصر ایران "با حضور علیرضا رضا داد،وحید جلیلی و مسعود ده نمکی برگزار شد.  
 
رضاداد در این میزگرد گفت: سینمای آرمانی شهید آوینی در سه محور رویکرد اشراقی و معنوی در آثار مستند، موثر بودن و تأثیرگذاری و مخاطب پذیر بودن و نیز متعهدانه بودن که از مولفه‌های شهید آوینی بود مورد بررسی قرار می‌گیرد.  
 
وی افزود: شهید آوینی در سال 72 شهید شد و نمونه‌هایی مانند" ابراهیم حاتمی‌کیا "در حوزه فیلم‌سازی و "مجید مجیدی" در حوزه نگاه اشراقی و معنوی و یا فیلمی مثل "آژانس شیشه‌ای" به نگاه شهید آوینی و مولفه‌های نظری ایشان نزدیک‌تر است.  
 
رضاداد تصریح کرد: باید مسیری که کارگردانانی مانند "ده نمکی "از اخراجی‌ها یک "تا "معراجی‌ها "و یا حاتمی‌کیا از "دیده‌بان" و "مهاجر "تا فیلم "چ "طی کردند مورد نقد و بررسی قرار گیرد.  
 
مسعود ده نمکی نیز در این میزگرد گفت: ردی از تفکر شهید آوینی در آثار 20 سال اخیر سینمای ایران وجود نداشته مگر اینکه ادا ی آن را در بیاورند، لذا آن صاحب اندیشه است که باید پشت دوربین‌ها قرار گیرد که اندیشه‌ شهید آوینی از آن دربیاید.  
 
وی افزود: حتی مخاطبان خارجی که برای آنها موقعیت‌های دفاع مقدس برایشان ملموس نبوده بحث تأثیرگذاری شهید آوینی را مطرح کرده‌اند.  
این کارگردان دفاع مقدس تصریح کرد: نسبت به امکاناتی که امروز وجود دارد و پیشرفت تکنولوژی نه تنها در فیلم‌های دفاع مقدس بلکه در آثار اجتماعی نیز آن نفوذ فکر شهید آوینی دیده نشده که این بخاطر خود شهید آوینی است و حتی مانند آثار روایت فتح شهید آوینی در فیلم‌های مستند ما نیز آن تأثیر را نمی‌بینیم.  
 
ده نمکی تصریح کرد: باید مثل شهید آوینی شد که چنین تأثیری بر فطرت مخاطب بگذارد؛ لذا من این ردیابی را به آن صورت ندیدم و خیلی از ما به آن تکامل معنوی نرسیده‌آیم که در آثار جلوه کند.
 
وی افزود: متأسفانه غفلت وجود دارد و سبک و سیاق شهید آوینی را رعایت نمی‌کنند و شهید آوینی را در چهارچوب‌های فنی سینما محدود کردن راهکار درستی نیست؛ لذا مسئولان سینما باید به بحث مهندسی فرهنگی بیشتر توجه کنند.  
 
این کارگردان دفاع مقدس اظهار داشت: اندیشه‌های شهید آوینی شرط لازم برای ورود به سینما است اما کافی نیست لذا شهید آوینی نشان داد که بچه‌های حزب‌اللهی باید به جای نق زدن و غر زدن تولید آثار کنند آن وقت می‌بینیم که در بحث مخاطب چه تأثیری خواهد داشت و چه کار خواهد کرد.  
 
ده نمکی گفت: نتیجه این همه سالگردها برای شهید آوینی باید کتب و مقالات کاربردی در حوزه هنر و سینمای دینی باشد.  
وحید جلیلی نیز در این میزگرد اظهار داشت: یکی از نکاتی که شهید آوینی درباره سینمای داستانی مطرح کرد نشانه‌شناسی انقلاب اسلامی یا جامعه بعد از انقلاب است.  
 
وی افزود: شهید آوینی در صفحه 59 جلد 3 کتاب آیین جادو نوشته است که سینمای ایران گرفتار بحران هویت است و از هویت مقدس مردم ایران دور است لذا فیلم‌های سینمایی ما از انقلاب اسلامی دور می‌شوند و هیچ نشانی از مشخصات این مقطع مهم در سینمای ایران وجود ندارد و داستان‌هایی کاملا مستقل از زمان و واقعیت‌های اجتماعی است.  
این عضو جبهه فکری انقلاب اسلامی تصریح کرد: این سوال را باید از سینمایی پرسید که تمام حیات و آبروی خود را مدیون انقلاب اسلامی است زیرا سینمای قبل از انقلاب که چیزی برای افتخار ندارد و ضعیف و سخیف و بعضا سینمای کثیف شاهنشاهی با حواشی خود بوده است.  
 
جلیلی گفت: بعد از انقلاب اسلامی است که سینمای ایران قابلیت این را پیدا می‌کند که به آن بی‌توجه شود. لذا حرف شهید آوینی این است که سینمای ایران به واقعیت جامعه ایرانی توجه نمی‌کند و این همان سینمایی است که شعارش واقع‌گرایی است و آرمان‌گرایی را مورد هدف قرار می‌دهد اما وقتی به دست‌آوردش نگاه می‌کنیم مهم‌ترین واقعیت‌های جامعه ایرانی در آیینه سینمایی ایران آن‌گونه که باید و شاید باز نتابیده است.  
 
وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی مهم‌ترین واقعیت چند سال اخیر جامعه ایرانی است اما در سینمای ایران چند تا فیلم از این انقلاب و 200 هزار مادرشهید و 16هزار شهید ترور داشته‌ایم این‌ها مثال‌های رسایی‌ است و راجع به حتی یکی از این موارد یک فیلم سینمایی ساخته نشده آن هم در سینمایی که همش دولتی است.  
 
جلیلی گفت: در این کشور رئیس جمهور نخست وزیر رئیس قوه قضائیه و ده‌ها نماینده مجلس و هزاران نفر از مردم در کوچه‌ها را می‌کشند اما هیچ واکنشی در سینمای ایران به این مسائل داده نشان داده نشده و آیا تا به حال یک پلان از نماز جمعه به غیر از یکی از فیلم‌ها در فیلم‌های ما دیده‌اید درحالی که چقدر ما در فیلم‌های خارجی کلیسا دیده‌ایم.  
 
وی افزود: این همان حرف شهید آوینی در 25 سال پیش است که عده‌ای نگاه بایکوت و انکار نسبت به تفکر انقلاب اسلامی دارند ؛لذا واقعیت‌های انقلاب اسلامی آرمانی است و واقعیت‌های آن نیز به منصه ظهور و بروز رسید و آرمان‌های واقعی و واقعیت‌های آرمانی داشته است.  
 
همایش تصویر قلم به مناسبت ایام سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی "سیدشهیدان اهل قلم" با حضور کارگردانان فیلم های دفاع مقدس و علاقه مندان به هنر انقلاب اسلامی برگزار شد.
جلیلی گفت: شهید آوینی اگر حرفی می زند دغدغه به روز برای انقلاب اسلامی دارد و بهترین مثال شهادت ایشان است که فقط در خانه ننشست که بگوید من فقط نظریه پردازی می کنم بلکه جانش را بر سر عمل گذاشت و در میدان نشان داد نه این که هر کسی فکر کند راه شهید آوینی را رفته است.
 
وی افزود: این که آژانس شیشه ای یا اخراجی ها مورد اقبال مردم قرار می گیرد عده ای باید آن را تحلیل و مهندسی معکوس کنند که مجموعه شرایطی که باعث شده این اتفاق بیفتد چیست؟
 
این عضو جبهه فکری انقلاب اسلامی تصریح کرد: وقتی دستفروشی مانند رجایی رئیس جمهور می شود این بهترین سوژه دراماتیک برای فیلم سازی است آمریکایی ها "بن لادن" را می گیرند و کمتر از یک سال درباره او فیلم ساخته می شود که دستگاه اطلاعاتی آمریکا این کار را کرده ؛اما در ایران 33 سال از فاجعه هفتم تیر می گذرد، اما در سینمای ایران بازتاب داده نشده است لذا بحث سوژه مهم است.
 
وی خاطرنشان کرد: در دفاع از "اخراجی ها1 "گفتم که نشانه شناسی بعد از انقلاب اسلامی در کجای سینما قرار دارد ؟لذا یک فیلم سازی پیدا شده که مسجد واقعی را نشان می دهد و نه فقط یک بخشی از آن را زیرا مسجد یک مکان اجتماعی است.
 
گفتنی است؛ ابراهیم حاتمی کیا کارگردان فیلم "چ" و "مقدم فر "معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه در این مراسم حضور یافتند.
 
در پایان این مراسم مادر دوشهید به ذکر نکاتی از فرزند شهیدش پرداخت و نماهنگی از صحبت های شهید آوینی پخش شد.
 
هم چنین از عوامل فیلم های "چ" و "شیار 143" و "معراجی ها" و به خصوص کارگردانان آن ابراهیم حاتمی کیا ،نرگس آبیار و مسعود ده نمکی تجلیل به عمل  آمد.
 
انتهای پیام/
 
 
 

برچسب ها: ابراهیم ، نگاه ، شهید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار