معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد همزمان با هفته بهداشت در نشستی خبری با اصحاب رسانه گفت: 55 درصد مردان و زنان استان يزد نيز از چاقي يا اضافه وزن رنج مي برند و 45 درصد مرگهاي استان اكنون ناشي از بيماري هاي قلبي و عروقي است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد همزمان با هفته بهداشت در نشستی خبری با اصحاب رسانه گفت: 55 درصد مردان و زنان استان يزد نيز از چاقي يا اضافه وزن رنج مي برند و 45 درصد مرگهاي استان اكنون ناشي از بيماري هاي قلبي و عروقي است.

لطفی با برشمردن تمامي اين موارد عنوان كرد: همه اين مسائل به دليل تغيير شيوه هاي زندگي مردم، تغيير در نوع تغذيه، استعمال دخانيات، كم تحركي و ... رخ داده است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه پيشگيري همواره اولويت در بحث بهداشت و درمان است و خودمراقبتي نيز شعار امسال و محور برنامه ‌هاي بهداشت و سلامت است، خاطرنشان كرد: خود مراقبتي، محصول توانمندسازي مردم تلقي مي ‌شود و دنيا اكنون چاره‌ اي جز اينكه مردم را به شرايطي برساند كه خود مراقب خود باشند، ندارد.

لطفي تاكيد كرد: در اين مسير، نخستين قدم آن است كه به افراد القا كنيم كه سلامت، مهمترين موضوع براي انسان است و دانشگاه علوم پزشكي يزد نيز امسال در اين مسير گام بر مي ‌دارد و مردم را به اين مسئله ترغيب مي‌ كند كه خود مراقب سلامت خود باشند.

وي بيان كرد: در حال حاضر استان يزد در ابتلا به برخي سرطان ها رتبه اول و در برخي ديگر رتبه كمتر از پنج را داراست.

لطفي خاطرنشان كرد: استان يزد در زمينه ابتلا به ديابت نيز رتبه نخست كشور را داراست و در زمينه فشار خون بالا نيز به تدريج به رتبه اول كشور نزديك مي شويم به نحوي كه اكنون 80 درصد مردم يزد فشار خون دارند.

شناسايي 1200 هميار سلامت از ميان 6 گروه هدف در معرض خطر

لطفي خاطرنشان كرد: دانش ‌آموزان فعال در تشكل ‌ها، دانشجويان فعال در كانون ‌ها و تشكل‌ها، معلمان، بازنشستگان دانشگاه علوم پزشكي، كارگران و خبرنگاران شش گروه هدف هستند و از ميان آنها هزار و 200 هميار سلامت انتخاب خواهند شد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به هفته سلامت و پروژه‌هاي اين هفته عنوان كرد: در هفته سلامت دو پروژه سلامت محور شامل مدل مراقبت مزمن و مركز مراقبت از بيماران رواني در يزد افتتاح مي‌ شود.

معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد ادامه داد: مدل مراقبت مزمن يك مدل شناخته شده در دنياست و اساس كار اين است كه افراد بيمار يا در معرض بيماري در قالب يك برنامه منسجم، تحت درمان قرار مي‌گيرند.

وي همچنين با بيان اينكه 37 درصد مردم جامعه نيازمند خدمات سلامت روان هستند، تصريح كرد: مركز مراقبت از بيماران رواني با شناسايي گروه‌هاي در معرض خطر در اين مركز به صورت حضوري يا تلفني با مشاوره و ساير راه‌هاي پزشكي، درمان مي ‌شوند./ش
برچسب ها: شاخص ، بیماری ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.