"فرانک والتر اشتاين ماير" از ابتکار عمل اروپا در انعقاد توافقنامه عضویت وابسته گرجستان و مولداوی به اتحادیه اروپا خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از کانال اول تلویزیون دولتی آلمان،  «آ.اِر.دِ»؛فرانک والتر اشتاین مایر در بدو ورود به محل برگزاری نشست دو روزه وزرای خارجه اتحادیه اروپا در آتن، پایتخت یونان اظهار داشت: این سوء تفاهم گاهی اوقات بوجود می آید که سیاست نزدیکی اتحادیه اروپا به همسایگان شرقی اش به معنای اعلام آمادگی خودکار برای ورود و (عضویت پیوسته این کشورها( به جمع کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و حال آنکه هرگز چنین چیزی درست نیست.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا امروز و فردا در خصوص برداشتن گامهای بعدی اروپا در مناقشه روسیه و اوکراین با هم به بحث و تبادل نظر می پردازند. آنها در تلاشند راهبردی را پیدا کنند که چطور می توانند مناسبات اروپا با همسایگان شرقی اش در آینده را شکل دهند. اشتاین مایر پیشتر بر این موضع تاکید کرده بود که همسایگان شرقی اتحادیه اروپا نظیر گرجستان یا مولداوی دیگر لازم نیست در آینده تصمیم بگیرند که به روسیه یا اتحادیه اروپا نزدیک شوند و در واقع کدامیک را انتخاب کنند.
پتر دالهایمر، خبرنگار آ.اِر.دِ در ادامه این گزارش به طرح این سئوال که سیاست مشترک اتحادیه اروپا در برابر روسیه یا همسایگان شرقی اروپا به چه شکل خواهد شد، اظهار داشت: آنچه تاکنون مسلم است این موضع واحد وزرای خارجه اتحادیه اروپا است که الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را نپذیرفته اند.
کاترین اشتون، مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بدو ورود به این نشست گفت: روسیه اکنون موظف است اوضاع را آرام کند.

با اینحال فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان امروز در موضعی متفاوت به همراه همتایان فرانسوی و لهستانی خود از راهبرد جدیدی که بر تقویت مناسبات اتحادیه اروپا با همسایگان شرقی اش نظیر گرجستان و مولداوی تاکید کرد، خبر داد. وی افزود: این نباید تصمیم سختی باشد که )همسایگان شرقی اتحادیه اروپا( میان نزدیک شدن به اتحادیه اروپا یا همکاری گسترده با روسیه یکی را انتخاب کنند. البته عضویت وابسته به معنای ورود اتوماتیک به اتحادیه اروپا نیست.
از این تغییر استراتژیک برخی ها هنوز هیچ اطلاعی ندارند. فرانس تیمرمانس، وزیر خارجه هلند گفت: ما نباید مرعوب سیاستهای روسها شویم و باید به استراتژی های خودمان قائل باشیم.

در همین حال ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس هم گفت: باید هر چه سریعتر توافقنامه عضویت وابسته دو کشور گرجستان و مولدوای به اتحادیه اروپا اجرایی شود.
دالهایمر در پایان گفت: وزیر خارجه آلمان در حاشیه یک استراحت کوتاه در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در آتن همچنین خاطر نشان کرد: در حال حاضر مناقشه اوکراین دیگر وخیم نیست. بنابراین من امروز می خواهم در مورد دستیابی به یک موضع مشترک با همتایان اروپایی خود هم برای ارتباط با همسایگان شرقی اتحادیه اروپا و هم برای ارتباط آینده اتحادیه اروپا با روسیه رایزنی کنم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار