سند یادداشت تفاهم همکاری دوجانبه زیست محیطی میان دو کشور ایران و ژاپن امضا شد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، سند یادداشت تفاهم همکاری دوجانبه زیست محیطی میان دو کشور ایران و ژاپن امضا شد.

در مراسم امضای این سند، نوبوترو ایشیهارا، وزیر محیط زیست ژاپن، ضمن اشاره به ملاقات خود با دکتر ابتکار در حاشیه اجلاس ورشو از تقویت روابط زیست محیطی میان دو کشور ابراز خرسندی کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان همچنین ابراز امیدواری کرد این تفاهمنامه تنها محدود به همکاری دوجانبه نباشد و بتواند بر محیط زیست منطقه و جهان اثرگذار باشد.

ابتکار با تاکید بر عملیاتی شدن هر سریعتر این تفاهمنامه افزود: سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در قالب همکاری‌های فنی تاکنون پروژه‌های موفقی را با طرف ژاپنی به اجرا گذاشته است. پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی، همکاری در زمینه تدوین طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران و تبادل تجربیات در زمینه پروژه‌های توسعه مکانیزم پاک جهت کاهش کربن از جمله این همکاری‌ها بوده است.

براساس این خبر به نقل از سازمان حفاظت از محیط زیست؛ وی همکاری اجرایی در کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ با تاکید بر خودروهای برقی و هیبریدی، توسعه کشاورزی پایدار در حوضه دریاچه ارومیه، ساماندهی و احیای تالاب‌ها، بهره گیری از انرژی‌های نو، افزایش بهره‌وری انرژی، انتقال فناوری‌های جدید برای نظارت و پایش در کنترل آلودگی صنایع و هوا و آب از محورهای مورد نظر سازمان حفاظت محیط زیست ایران برای همکاری با ژاپن برشمرد.

دیدارخانم ابتکار با نخست وزیر ژاپن

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشورمان روز پنج شنبه در توکیو با نخست وزیر ژاپن دیدار کرد.

ابتکار در این دیدار، پیام کتبی دکتر  روحانی، رئیس جمهور اسلامی ایران را تقدیم رئیس دولت ژاپن کرد.

در پیام دکتر روحانی به نخست وزیر ژاپن آمده است:

تلاش‌های جهانی برای حفاظت از محیط زیست، خدمتی به جامعه بشری است که زیست رو به تعالی نسل‌های حاضر و آینده را تضمین می‌کند. در این چارچوب ژاپن و ایران در قاره آسیا نقش آفرینان جدی در عرصه‌های توسعه پایدار، محیط زیست، انرژی، اقتصاد سبز و مقابله با پدیده گرمایش جهانی به شمار می‌روند.

رئیس جمهور کشورمان در بخش دیگری از این پیام، مشارکت فعال در عرصه‌های مختلف بین‌المللی و گسترش همکاری با دیگر کشورها به ویژه ژاپن را از اولویت‌های برنامه‌های سیاسی و اجرایی دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است.

گفتنی است؛ در حاشیه شصت و هشتمین نشست مجمهع عمومی سازمان ملل متحد طی مهر ماه سال گذشته، دیداری میان رئیس جمهور اسلامی ایران و نخست وزیر ژاپن صورت گرفت و دو طرف بر تحکیم و تعمیق روابط دوجانبه و گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های زیست محیطی و انرژی، همسو با اهداف توسعه پایدار تاکید کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.