ایران اسلامی دارای شهرهای و روستاهای مختلف گردشگری است كه هر یك از این مكانها به دلیل برخورداری اهمه آنچه بیش از مواهب طبیعی در اذهان گردشگران تداعی‌كننده خاطرهاست، سوغاتی‌هایی است كه هر استانی برای خود از این سوغات‌ها داشته و با آن شناخته می‌شود.ز مواهب طبیعی و بكر در اذهان عمومی یادمانی دارند.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، در استان خراسان شمالی شهر بجنورد مركز این استان نیز با سوغات" آبنیات "كه معروف به شكر پنیر نیز بوده كام مسافران خود را شیرین كرده و هرگاه از این شهر نامی برده می‌شود، قطعا نام آبنیات بجنوردی آب در دهان جمع می كند.

آبنبات بجنورد یا "شكرپنیر" را از خمیر كش‌داده شده شكر كه موجب سفید شدن رنگ آن می‌شود، تولید می‌كنند.

این خمیر را از قالب‌های مخصوصی در اندازه‌های دو سانتیمتر مكعبی عبور می‌دهند و پس از خشك شدن در كمتر از یك ساعت در پاكتهای پلاستیكی نیم تا یك كیلوگرم بسته‌بندی و به بازار عرضه می‌كنند.

خمیر آبنبات به مغز گردو، مغز پسته، هل، دارچین، پودر لیمو، كنجد و سایر مواد مغذی و معطر نیز آغشته و آبنبات‌هایی به همین نام به بازار عرضه می‌شود.

آبنبات بجنورد در استانهای مجاور خراسان شمالی بویژه خراسان رضوی بازار مصرف خوبی دارد.

اكنون حدود ۹۰كارگاه آبنبات‌سازی در بجنورد، تولید این محصول را بر عهده دارند. كارگاههای تولید آبنبات بجنورد روزانه حدود ۳۰تن شكر برای تولید آبنبات مصرف می‌كنند.

این سوغات خوش طعم و شیرین استان و بویژه شهر بجنورد که با نام واقعی "آبنبات" در استان خراسان شناخته می شود تا چه اندازه برای دیگر استان ها شناخته شده است؟

شهرهای دیگر این سوغات را با نام دیگری به نام شکرپنیر می شناسند و جالب اینجا است که ما بجای معرفی بهتر و کاملتر محصول استان خود , همین نام را روی بسته های آبنبات تولید بجنورد مشاهده می کنیم.

در حالیکه می توانیم این سوغات را با نام واقعی خود به کشور بشناسانیم و همچون شهرهای دیگر به داشته های خود با همان ارزش و خصوصیات واقعی خود ارج نهیم.و در پایان اینکه یادمان باشد " آبنبات همان آبنبات است س/".

برچسب ها: سوغات ، سفر ، مسافر ، آبنبات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.