"غار سراب" یا "سرآب" باباحیدر از توابع شهرستان فارسان استان چهارمحال و بختیاری یکی از بکرترین و زیباترین غارهای آهکی کشور است.

غار سراب در ۲۱ کیلومتری شمال غربی شهر فارسان و ۶ کیلومتری شهر باباحیدر در دره‌ای و در مجاورت روستای امیدآباد قرار دارد. ورودی غار سراب باریکراهی به موازات دره‌ای است که آبی در بستر آن جاری بوده و به طرف سرچشمه بالا می آید.
سرچشمه‌ای که از آن این آب سرد خارج می‌شود در حقیقت دهانه دیگر غار سراب است و وجه تسمیه این غار هم برگرفته از نام همین سرچشمه است.
سراب به معنی واژه سراب معمول نیست، بلکه به معنی سرآب یا بالای آب است که در گویش محلی این منطقه بسیار متداول است.
ورودی این غار زیبا و شگفت انگیز نسبتاً کوچک است، اما پس از عبور از دهانه غار به یک دالان تالار مانندی وارد می شویم که ارتفاع سقف تا کف آن به 15 متر می رسد.
کف غار به دلیل کنده کاری و حفاری‌های متعدد حالت طبیعی خود را از دست داده است، این دالان زیباترین قسمت غار است که به قندیلهای زیبایی آراسته شده است. پس از دالان، غار به دو راهرو اصلی تقسیم می‌گردد که هر کدام از این راهروها خود به شاخه‌ها و حفره‌های دیگری منتهی می‌گردند.

شهرستان فارسان، با 94 هزار نفر جمعیت، از شهرستان های 9 گانه استان چهارمحال و بختیاری می باشد که مرکز آن ( شهر فارسان ) در فاصله 35 کیلومتری شهرکرد ( مرکز این استان ) قرار دارد. /س

 

برچسب ها: غار ، سراب ، چهارمحال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.