مردم شهركرد بر اساس يك سنت ديرين كه از گذشتگان خويش به يادگار دارند در شب نوروز آيين سنتي چراغ بران را برگزار كردند.

در اين آيين مردم شهركرد با اعتقاد بر اين كه نوروز، روز برافروختن چراغ حاجت و طلب انسان هاست آيين سنتي چراغ بران را از غروب آفتاب تا لحظه تحويل سال نو برگزار مي كنند. بر اين اساس در ابتداي اين آيين سنتي، پيران خانواده و ريش سفيدان قوم و طايفه با چراغي در دست وارد امامزادگان حلميه خاتون و حكميه خاتون شهركرد مي شدند و پس از اداي احترام و زيارت بارگاه اين دو بزگوار، چراغ خانه خويش را به دست سيدي از سادات شهركرد روشن مي كرده اند و سپس تازه دامادها و نوعروسان و بعد از آن نيز ديگر اعضا خانواده براي روشن كردن چراغ به امامزاده مي رفته اند.
شهركردي ها معتقدند اين رسم ديرين و ديرگاه بيش از 200سال قدمت دارد و پيش از اين در دوران گذشته طايفه هاي شهركردي در غروب آفتاب اقدام به روشن كردن چراغ هاي خانه خود مي كردند.
اين آيين سنتي براي آنان به منزله بردن روشنايي به خانه است تا در طول سال همواره چراغ مهر و محبت اين خانه روشن باشد. در گذشته باب بوده كه مردم شب نوروز با حضور در امامزادگان شهركرد چراغ خانه هاي خود را بر مي افروخته اند و سپس در فرداي نوروز به ديدار يكديگر مي رفتند و ديد و بازديد نوروز نيز تا زماني كه چراغ روشن بوده انجام مي شده است. در شب نوروز 90 نيز مانند گذشته، بسیاری از خانواده هاي ساکن شهرکرد در امامزاده حلیمه و حکیمه اقدام به برافروختن چراغ خانه خويش كردند/س
برچسب ها: آیین ، سنتی ، چراغ بران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.