روز جمهوری اسلامی ایران، تشکیل "نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران"، اعلام انصراف "رضاخان" از جمهوری، تحویل اولین جمبوجت مسافربری هما، افتتاح آرامگاه های خیام، عطار و کمال‌الملک در نیشابور و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 12 فروردین 1393 خورشیدی برابر با 30 جمادی الاول 1435 هجری و 1 آوریل 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

تشکیل و آغاز به کار "نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران" (1370 ش)
قانون ادغام نیروهای انتظامی در ابتدا از طرف وزارت کشور و نمایندگان مجلس، به منظور برقراری هرچه بهتر امنیت در داخل کشور و مرزهای جمهوری اسلامی و همچنین جلوگیری از تداخل وظایف، مسؤولیت‌ها و مأموریت‌های نیروهای انتظامی کشور مطرح شد. تا اینکه این قانون در 27 تیرماه 1369 ش از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت و این روز به عنوان روز نیروی انتظامی نام‌گذاری گردید.

طبق این قانون که در دوم مرداد آن سال به تصویب و تنفیذ شورای نگهبان رسید، وزارت کشور موظف شد در اسرع وقت، نسبت به انجام این مهم اقدام نموده و نیروهای شهربانی، ژاندارمری، کمیته انقلاب اسلامی، پلیس قضایی و حراست وزارتخانه‌ها را با هم ادغام کرده، نیروی واحدی تشکیل دهد. شش ماه پس از آن، این امر آغاز شد وسرانجام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در دوازدهم فروردین 1370 با تأیید مقام معظم رهبری، شکل رسمی و قانونی گرفت. قانون نیروی انتظامی، اهداف این نیرو را که به اختصار "ناجا" نامیده می‌شود، استقرار نظم و امنیت، تأمین آسایش عمومی و فردی، نگهبانی و پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی در چارچوب قانون مصوّب در قلمرو کشور جمهوری اسلامی ایران تعیین نموده است.

رحلت عالم ربانی "سید محمد ابراهیم خوانساری" (1292 ش)
آیت‌اللَّه سیدمحمد ابراهیم خوانساری، یکی از علمای بزرگ اصفهان، در سال 1232 ش برابر با نیمه ماه مبارک رمضان 1269 ق در اصفهان و در خانواده عالم‌پرور خوانساری دیده به جهان گشود. وی پس از طی مقدمات و سطوح علوم اسلامی، در حلقه درس عموی بزرگوارش، سیدمحمدباقر خوانساری، معروف به صاحب روضات شرکت جست و پس از سال‌ها شاگردی در حلقه درس عالمان نامدار عصر، به درجه عالی اجتهاد دست یافت. آیت‌اللَّه خوانساری پس از آن به تدریس علوم اسلامی فقه و اصول پرداخت و شاگردان زیادی تربیت نمود. ایشان همچنین مرجع تقلید جمع زیادی از شیعیان بود و تالیفات متعددی را به انجام رساند. ایشان مباحثات و مناظراتی با علمای مسیحی در اثبات نبوت پیامبر بزرگ اسلام، حضرت محمد(ص) داشته و چون دانشمندان مسیحی، استدلال او را نمی‌پذیرفتند، آنها را به مباهله دعوت می‌نمود، ولی آنان حاضر به مباهله نمی‌شدند. این فقیه وارسته و خدمتگزار دلباخته اسلام سرانجام در دوازدهم فروردین 1292 ش برابر با بیست و سوم ربیع‌الثانی 1331 ق در شصت سالگی وفات یافت و در کنار مزار عموی دانشمندش در اصفهان مدفون گردید.

اعلام انصراف "رضاخان سردار سپه" از جمهوری (1303 ش)
رضا خان سردار سپه و هوادارانش قصد داشتند با تحویل سال 1303 ش، قاجاریه را خلع و نظام جمهوری را جایگزین رژیم سلطنت سازند و به همین سبب اکثریت نمایندگان مجلس که هوادار رضاخان بودند، سعی در تصویب سریع جمهوری رضاخانی داشتند. اما اجتماع موافقان رضاخان در 28 اسفند 1302 و نشست دوم فروردین 1303 در مجلس برای بررسی این موضوع، با مقاومت و ایستادگی دلیرانه شهید سید حسن مدرس و همفکرانش خنثی شد و مخالفت‌های فراوانی علیه جمهوری ابراز گردید. با گسترده‌تر شدن این اعتراضات، رضاخان که فهمید اینگونه نمی‌تواند زمام امور کشور را به دست گیرد، صبح روز سوم فروردین با حالتی قهرآمیز به سعدآباد رفت و پس از دو روز توقف ناگهانی، برای دیدار با علما و بزرگان به قم شتافت. هنگامی که وی به دلایل مخالفت علمای قم آگاه شد، از تصمیم قدرت‌طلبانه خویش منصرف گردید و قول داد که از اعلان جمهوری جلوگیری کند. وی پس از مراجعت به تهران، در دوازدهم فروردین 1303 ش، با انتشار اعلامیه‌ای، پی‌گیری نظام جمهوری را متوقف ساخت. او هرچند از اعلام نظام ساختگی جمهوری‌اش دست برداشت، اما جاه‌طلبی خود را رها نکرد تا اینکه موفق به خلع قاجار و به دست گرفتن قدرت در ایران شد.

رحلت فقیه، مفسّر و واعظ وارسته، آیت اللَّه "میرزا ابوالفضل زاهدی" (1357 ش)
آیت‌اللَّه میرزا ابوالفضل زاهدی، در حدود سال 1270ش (نیمه شعبان 1309 ق) در قم به دنیا آمد. ایشان بارها از طرف آیت‌اللَّه حائری به عنوان جانشین در اقامه نماز جماعت ایشان و سخنگوی آن بزرگوار در رویدادهای گوناگون، انتخاب شده و مورد اعتماد بود. آیت‌اللَّه زاهدی پس از ورود آیت‌اللَّه بروجردی به قم، در کنار آن مرجع عظیم قرار گرفته و علاوه بر شرکت در درس ایشان، از موقعیت ممتازی نزد آن بزگوار برخوردار بود. ایشان علاوه بر تبحر در بحث و ردّ و ایراد استدلالی در ادیان، به تاریخ و جغرافیای ادیان گوناگون آشنا بود، به طوری که از ایشان برای بحث علمی با صاحبان ادیان استفاده می‌شد. علمای بزرگ و مراجع تقلید برای نظریات ایشان از جمله نظرات فقهی‌اش احترام خاصی قائل بودند و حضرت امام خمینی(ره)، ایشان را "شیخ الطائفه" می‌خواند. همچنین رسالة الضَّرر، منطق الحسین و مقصد الحسین از جمله آثار اوست. آیت‌اللَّه زاهدی، در جریان نهضت اسلامی علیه رژیم شرکت داشت و علیه قانون ننگین کاپیتولاسیون موضع‌گیری نمود. این فقیه جلیل، سرانجام در دوازدهم فروردین 1357 ش در 87 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و پس از تشییع باشکوهی، در قبرستان شیخان قم به خاک سپرده شد. مراسم تشییع وی به صحنه مبارزه علیه رژیم تبدیل شد و باعث گشودن دوباره مدرسه فیضیه که سالیانی تعطیل بود، گردید.

درگذشت محقق معاصر استاد "حسین عمادزاده اصفهانی" (1369 ش)
حسین عمادزاده اصفهانی فرزند حجت الاسلام احمد عماد الواعظین در سال 1284 ش در اصفهان به دنیا آمد. او در حوزه اصفهان از علمای آن روز همچون آیات عظام سیدعلی نجف‌آبادی، محمود مفید، علی واعظ شیرازی، سیدصدرالدین کوهپایه‌ای و محمدرضا کلباسی کسب فیض کرد و به مدارج والایی در علم دست یافت. عمادزاده همچنین دارای اجازه روایتی از علمای آن زمان همچون آیات عظام سید ابوالحسن اصفهانی، شیخ آقابزرگ تهرانی، سیدمحمد حجت کوه‌کمره‌ای و محمدرضا مظفر و... بود. حسین عمادزاده اصفهانی دارای آثار بسیاری است که برخی از آنها عبارتند از جهان اسلام و اسلام در جهان، ترجمه و تفسیر قرآن کریم، شرح خطبه غدیر، تاریخ عاشورا، فاطمه زهرا(س) و مجموعه زندگانی چهارده معصوم و ده‌ها اثر دیگر. وی علاوه بر تحقیق و تألیف و نیز تدریس در دانشگاه، مقالاتی نیز برای روزنامه‌ها و مجله‌ها می‌نوشت. استاد عمادزاده سرانجام در دوازدهم فروردین 1369 ش در 85 سالگی در تهران درگذشت.

اداره آمار و ثبت احوال اعلام کرد جمعیت تهران به سه میلیون نفر رسید(1350ش)

تیم کشتی ایران در استانبول 4 مدال نقره و 2 برنز به دست آورد(1354ش)

ژنرال ملا مصطفی بارزانی رهبر جنگجویان کرد عراق همراه دو پسرش ادریس و مسعود به ایران آمد.(1354ش)
دولت چند دستگاه ساختمان در عظیمیه کرج خریداری و در اختیار آنها قرار داد. بارزانی و فرزندانش به شدت تحت کنترل مقامات امنیتی قرار گرفتند

اولین جمبوجت مسافربری هما تحویل گرفته شد(1355ش)

درگذشت عسل بدیعی ، بازیگر سینما و تلویزیون (1392ش)
عسل بدیعی متولد سال 1356 در تهران بود و از سال 75 با بازی در «بودن یا نبودن» ساخته کیانوش عیاری فعالیت حرفه ای خود را آغاز کرد. وی روز 11 فروردین در بیمارستان لقمان بستری شده بود و بعلت مشکلات تنفسی و قلبی دچار مرگ مغزی شد.از دیگر کارهای وی می‌توان به این فیلم‌های سینمایی اشاره کرد: (۱۳۷۸) دست‌های آلوده (سیروس الوند)، (۱۳۷۹) هفت پرده (فرزاد مؤتمن)، (۱۳۷۹) از صمیم قلب (بهرام کاظمی)، (۱۳۸۲) شمعی در باد (پوران درخشنده)، (۱۳۸۴) پروانه‌ای در مه (محمدجواد کاسه‌ساز)، (۱۳۸۵) سربلند (سعید تهرانی) و (۱۳۸۷) روز هشتم. در پی مرگ مغزی عسل بدیعی بازیگر سینمای ایران اعضای بدن وی به بیماران نیازمند اهدا شد.

افتتاح آرامگاه های حکیم عمرخیام، عطار نیشابوری و کمال‌الملک در نیشابور(1342 ش)



بنابر گزارش ساواک در ساعت12/10، مراسم تشیع جنازه حاج ابوالفضل زاهدی با حضور جمعیتی حدود10هزار نفر در قم برگزار شد.(1357ش)
در این مراسم طی برپایی تظاهرات، در مدرسه فیضیه شکسته شد ومراسم بزرگداشتی با حضور جمعیتی حدود6هزار نفر و سخنرانی شیخ محسن قرائتی در این مدرسه برگزار گردید

آغاز شورش بزرگ "وانْدِه" علیه حکومت انقلابی فرانسه (1793م)
وانْدِه، منطقه‌ای در غرب فرانسه است که معادن اورانیوم، بنادر ماهیگیری و تفرُّجگاه‌های آن مورد توجه می‌باشد، با این حال، در تاریخ سیاسی دو قرن اخیر، این منطقه به دلیل قیام روستاییان در اوج انقلاب کبیر فرانسه مطرح شده است. با پیروزی انقلاب و تأسیس رژیم جمهوری، لویی شانزدهم در 21 ژانویه 1793م اعدام شد. هفتاد روز بعد در اول آوریل 1793م، با تحریک انگلستان و اتریش، عده‌ای از سلطنت طلبان به همراه روستاییان کاتولیک در منطقه وانده علیه اقدامات دولت انقلابی فرانسه سر به شورش برداشتند. آتش این شورش چنان بالا گرفت که عده شورشیان به هشتاد هزار نفر رسید و آنان موفق شدند علاوه بر منطقه وانده، بیشتر نواحی شمال غربی فرانسه را از تسلط دولت انقلابی خارج سازند. اما بی‌برنامگی و عدم انضباط میان سربازان باعث شد در اواخر همان سال دست به عقب‌نشینی زده و در مقابل ارتش دولت انقلابی، شکست بخورند. در نهایت، با تغییراتی که در رهبری هیأت مدیره فرانسه روی داد، شورشیان با دولت مرکزی به توافق رسیده و با امضای قرارداد صلح در نیمه فوریه 1795م، ضمن دریافت مزایایی، به شورش و قیام خود پایان دادند. در جریان این شورش، پنجاه هزار نفر از دو طرف کشته شدند.

تولد "تیکو براهه" منجم و ریاضی‌دان شهیر دانمارکی (1546م)
تیکو براهه منجم دانمارکی در 14 دسامبر 1546م در دانمارک به دنیا آمد. وی در حین تحصیل و در حالی که بیش از 14 سال نداشت، شاهد منظره‌ای از خورشید گرفتگی شد و به قدری تحت تاثیر این واقعه قرار گرفت که مصمم شد دانش نجوم را بیاموزد. تیکو براهه مدتی در آلمان به تحصیل اشتغال داشت و پس از مطالعه و تحقیق بسیار، ستاره جدیدی را در 11 نوامبر 1572م کشف کرد و پس از مدتی به شهرت فراوانی رسید. از این رو، دولت دانمارک جزیره کوچک "هون" را جهت تأسیس رصدخانه در اختیار وی قرار داد. او در آنجا، رصدخانه‌ای بنا کرد و مدت 20 سال با تلاش و جدیت به رصد ستارگان پرداخت. براهه با تکمیل آلات و ادوات رصد و دقت در رصد سیارات و ستارگان، راه را برای اکتشاف یوهان کپلر اخترشناس آلمانی و منجمین دیگر هموار کرد. وی هم‌چنین تلاش کرد بین نظریه نیکلا کوپرنیک منجم لهستانی مبنی بر ثابت بودن خورشید و چرخش زمین و سایر سیارات به دور آن، با نظریه بطلمیوس که عکس نظریه کوپرنیک بود توافقی ایجاد کند. او درباره ساختمان جهان، دستگاهی ساخت که در آن، زمین مرکز عالم و به صورت ثابت بود و خورشید به دور آن دوران می‌کرد، در حالی که بعدها عکس این مطلب به اثبات رسید. با این حال وی محاسبه‌هایی از زاویه‌های ستارگان به عمل آورد که در آن زمان، بسیار دقیق بودند. تیکو براهه سرانجام در 24 اکتبر 1601م در 55 سالگی درگذشت.

تولد "ویلیام هارْوی" دانشمند انگلیسی و کاشف جریان گردش خون (1578م)
ویلیام هارْوی دانشمند انگلیسی و کاشف جریان گردش خون، در اول آوریل 1578م در خانواده‌ای ثروت‌مند در شهر فولکستون انگلستان به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات مقدماتی، در رشته پزشکی به تحصیل پرداخت و با پایان تحصیلات به استادی دانشگاه کمبریج رسید. هاروی علاقه زیادی به شناخت اعمال و وظایف بدن داشت و در این راه، کوشش فراوانی از خود نشان داد. در نهایت، وی موفق به کشف جریان خون گردید و وظایف و عمل قلب را بدون کمک میکروسکوپ کشف کرد. از این رو وی را از بنیان‌گذاران طب نوین می‌دانند. هاروی ثابت کرد که غذا پس از هضم، وارد خون شده و خون پس از ورود به قلب، درتمام بدن گردش می‌کند. نتایج این تحقیقات در زمان زندگی هاروی مورد استقبال مردم و دانشمندان قرار نگرفت، اما سه سال پس از مرگ هاروی، یک پزشک متخصص در مشاهدات میکروسکوپی، جریان خون را مشاهده نمود و بدین ترتیب، کشف بزرگ هاروی مورد تأیید پزشکان و مردم واقع شد. این در حالی بود که ویلیام هاروی، در سوم ژوئن 1657م در 69 سالگی درگذشته بود.

کودتا در گواتمالا و به دست گرفتن زمام امور توسط ارتش (1963م)
کشور گواتمالا واقع در امریکای مرکزی، از جمله کشورهایی است که در طول قرن بیستم شاهد کودتاها و شورش‌های زیادی بوده است. در بیشتر این اقدامات، ایالات متحده امریکا با تحریک نظامیان و روی کار آوردن آنان به تأمین منافع خود دست زده است. این وضعیت پس از جنگ جهانی دوم نیز ادامه یافت و هرگاه رئیس جمهور یا مسئول حکومت، دست به اقدامات اجتماعی و اصلاحی مخالف امریکا می‌زد، دولت ایالات متحده با حمایت از نیروهای معارض و حتی تحریک رژیم‌های دست نشانده در آن منطقه، دست به عکس‌العمل می‌زد. این وضعیت باعث شده بود تا از یک طرف، در درون ارتش، شورش‌هایی رخ دهد که البته سرکوب می‌شد و از طرف دیگر در پایتخت و دیگر شهرها، اغتشاشات و اعتصابات عمومی شکل گیرد. در کنار این مسائل، احزاب سیاسی نیز خواستار استعفای دولت می‌شدند. در طول سال 1962م، این اوضاع ادامه یافت و شکل حادی به خود گرفت. این اعتراضات هرچند در ابتدا به سختی توسط مقامات دولتی سرکوب گردید، اما در اوایل سال 1963م با لغو انتخابات ریاست جمهوری، اوضاع آشفته‌تر گردید. در نهایت از ساعات اولیه روز اول آوریل 1963م، نظامیان طی کودتایی دولت را سرنگون کرده و یک شورای نظامی، قدرت را در دست گرفت. از این زمان بود که نقش ارتش و نیروهای نظامی در اداره حکومت به صورت برجسته‌تری جلوه بیشتری پیدا کرد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار