کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ۴۲ درصد از تولید گاز جهان، ۷۰ درصد از ذخایر گازی جهان، ۳۸ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۸۵ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده(ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مجمع کشورهای صادرکننده گاز یا اوپک گازی که به اختصار (GECF) نامیده می‌شود، سازمان تازه‌بنیانی است که به منظور هماهنگی در تولید، صادرات و کنترل قیمت گاز طبیعی در سطح جهان، توسط ایران، روسیه و قطر و تعداد دیگر از کشورهای صادرکننده گاز، در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ تاسیس شد.

 در حالیکه ایده اولیه تاسیس چنین سازمانی از جانب ایران بود، دولت محمود احمدی‌نژاد نتوانست از سمت‌های عالی‌رتبه این سازمان، سهمی را از آن خود کند؛ بدین ترتیب که دبیر کل مجمع از کشور روسیه انتخاب می‌شود و دبیرخانه آن نیز در دوحه قطر مستقر می‌شود.

کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ۴۲ درصد از تولید گاز جهان، ۷۰ درصد از ذخایر گازی جهان، ۳۸ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۸۵ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده(ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

طرح تاسیس اوپک گازی در ۱۰ بهمن سال ۱۳۸۵ از سوی رهبر ایران در دیدار با ایگور ایوانف دبیر شورای امنیت وقت روسیه مطرح شد. سید علی خامنه‌ای با اشاره به وجود نزدیک به نیمی از ذخایر گاز جهان در روسیه و ایران پیشنهاد کرد: این دو کشور با کمک یکدیگر می‌توانند بنای یک سازمان مربوط به همکاری‌های گازی را همچون اوپک پایه‌گذاری کنند که بعدها در سفر مقام‌های روسی به قطر، یکی دیگر از کشورهای دارنده ذخایر عظیم گازی، این پیشنهاد به آن کشور نیز ارائه و مورد موافقت مقامهای دوحه قرار گرفت.

ایران و ۱۰ کشور دیگر صادرکننده گاز، اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز هستند. این کشورها عبارتند از: ایران، روسیه، گینه استوایی، قطر، امارات متحده عربی، ونزوئلا، نیجریه، مصر، الجزایر، بولیوی و ترینیداد و توباگو

با توجه به نشست‌های وزیران نفت کشورهای عضو اوپک گازی از سال ۲۰۰۱ تاکنون، سال نشست سال ۲۰۱۳ را می‌توان پانزدهمین نشست از این دست دانست که قرار است در آبان ۱۳۹۲ به میزبانی تهران برگزار شود. با توجه به ریاست ادواری وزیران نفت کشورهای عضو، ریاست نشست پانزدهم نیز به وزیر نفت ایران اعطا شده است. در انتهای مراسم تایید کابینه حسن روحانی، بیژن نامدار زنگنه به عنوان وزیر نفت جدید ایران انتخاب شد که بنابر تصمیمات قبلی، رئیس دوره‌ای مجمع کشورهای صادرکننده گاز می‌شود.

گفتني است مهمترین رویداد در صنعت نفت و گاز کشور انتخاب ایران به عنوان دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز بود.

به طوری که پس از برگزاری اجلاس دو روزه در هتل آزادی تهران اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز محمد حسین عادلی را به عنوان دبیرکل این مجمع به منظور دوسال انتخاب کردند.
این گزارش اضافه می کند، محمد حسین عادلی برای دبیرکلی این مجمع با نماینده ای از کشور لیبی رقابت می کرد که در نهایت با تغییر قانون انتخاب دبیرکل نماینده ایران توانست از 11 آرای ماخوذه 6 رای را به خود اختصاص دهد.

لئونید بوخانوفسکی دبیرکل سابق این سازمان به صورت اجماع به عنوان دبیرکل انتخاب شده بود اما از اجلاس تهران به بعد قرار است انتخاب دبیرکل با رای گیری به صورت حداکثر آرا انتخاب شود.

مجمع کشورهای صادر کننده گازی سال 85 و به پیشنهاد مقام معظم رهبری تشکیل شد که هم اکنون 13 عضو دارد.

اعضای این مجمع عبارتند از الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا ، امارات متحده عربی و عمان.

همچنین کشورهای هلند، قزاقستان و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند که عراق نیز به تازگی به این جمع پیوسته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: گاز ، تولید ، جهان ، اوپک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار