راه‌هاي زيادي براي ترک سيگار وجود دارد اما براي هر فرد، يک روش مناسب توصيه مي‌شود.

حميدرضا بهرامي معاون بهداشتي دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: سيگارکشيدن نه تنها سلامتي خود فرد را به چالش مي‌کشاند، بلکه دود آن تجاوزي آشکار به حقوق ديگران بويژه کودکان و زنان باردار است و به آنها آسيب بيشتري مي‌رساند. هر چه تعداد و مدت سيگار کشيدن بيشتر شود، عوارض آن شديدتر است.

وی با بیان اینکه مصرف هر نوع دخانيات براي سلامتي ضرر دارد اما بيشترين آسيب به قلب و ريه وارد مي‌شود افزود: راه‌هاي زيادي براي ترک سيگار وجود دارد اما براي هر فرد، يک روش مناسب توصيه مي‌شود، براي ترک، بايد در تصميم خود محکم و قاطع بود و در يک روز معين سيگار را ترک کرد براي اغلب افراد اين موفق‌ترين روش بوده و روش ديگر ترک تدريجي است.

اين عضو هيأت علمي دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد تصریح کرد: که ابتدا ميزان مصرف روزانه سيگار کم شود، مکان هميشگي سيگار کشيدن تغيير يابد و زمان سيگار کشيدن هر روز يک ساعت به تأخير بيفتد. در ادامه وقتي سيگار به نيمه رسيد، خاموش شود و در نهايت سيگار بطور کامل کنار گذاشته شود.

بهرامی عنوان کرد: "مواد مخدر" و محرک هرچند ممکن است در اوايل مصرف بهبودي موقت و گذرا را ايجاد کند اما به فاصله مدتي بسيارکوتاه، بيماري و" افسردگي" و اضطراب اوليه شدت مي‌يابد.

بر اساس مطالعات انجام شده، ريشه اعتياد در بسياري موارد، مسائل رواني است و از آنجاکه افراد بطور معمول براي درمان "مشکلات رواني "خود مراجعه نمي‌کنند، بتدريج بصورت خوددرماني و تفنني به مصرف موادمخدر ادامه مي‌دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار