رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: رسالت اصلی وزارت کشاورزی تامین امنیت غذایی مردم کشور است.

قباد افشار در سفر به شهرکرد در جمع مدیران جهاد کشاورزی شهرستان های استان چهارمحال و بختیاری گفت: داشتن امنیت غذایی یکی از ارکان استقرار یک دولت و حکومت به شمار می رود.
افشار با اشاره به اینکه تولید یکی از اصول داشتن امنیت غذایی است، افزود: در تامین امنیت غذایی 4 محور اساسی حفظ منابع پایه ، مدیریت بر زمین ، آب و خاک ، مدیریت بر تولید و کشت، مدیریت بر منابع و نهاده ها، مدیریت بر بازار عرضه و مسائل اقتصادی تولید  وجود دارد .
وی تصریح کرد: اگر ما بتوانیم این چهار اصل را در کنار هم قرار دهیم ، امنیت غذایی تامین خواهد شد.
رییس سازمان امور اراضی کشور با اشاره به اینکه کل مساحت اراضی سطح کشور 164 میلیون هکتار می باشد گفت: از این میزان تنها  25 درصد آن قابل کشت است که برابر 7/18 ( هجده و هفت دهم )میلیون هکتار زمین کشاورزی است که از این مقدار نیز  3 و نیم میلیون هکتار به دلایل مختلف به زیر کشت برده نمی شود.
قباد افشار ادامه داد: سالانه کمتر از 10 درصد زمین در سطح کشور کشت می شود که سرانه هر ایرانی از کل این مساحت قابل کشت 2 هزارو 400 متر مربع است.
افشار گفت: ما باید با بررسی توان های کشت زمین های کشاورزی موجود، تغذیه و امنیت غذایی کشور را بهبود ببخشیم.
 وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید تولید و کیفیت تولیدات کشور و صادرات خود را  افزایش دهیم ،افزود: باید برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی، برنامه ریزی مدونی داشته باشیم.
وی نگاه به تولیدات درون و سرمایه های داخلی کشور را از ویژگی های اصلی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن آب و هوا ، خاک و آب مناسب می تواند از تولیدات و سرمایه ها ی این بخش به عنوان فرصتی برای پیشرفت خود  استفاده کند.
رییس سازمان امور اراضی کشور کوچک شدن زمین های کشاورزی را  یک مشکل بسیار بزرگ بر سر راه تولید دانست و گفت: دولت باید با حمایت های اقتصادی و تشویقی خود زمین های زراعی و باغی  را یکپارچه سازد.
قباد افشار خاطرنشان کرد: ما امروزه با توجه به ظرفیت های موجود کشور در زمینه امور کشاورزی و با توجه به غیر قابل تجدیدپذیر بودن خاک و منابع طبیعی نیازمند استفاده بهینه از زمین و مدیریت بر زمین به شیوه علمی ، دقیق و کارشناسی شده هستیم .
 وی مهم ترین برنامه وزارت کشاورزی و مدیریت اراضی کشور را جلوگیری از تغییر کاربری اراضی زراعی و کاربری های غیر مجاز دانست.
افشار با اشاره به اینکه راه انداری یگان های حفاظت از جلوگیری تغییر کاربری اراضی کشاورزی و غیر کشاورزی از مهم ترین برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در راستای جلوگیری از تغییر کاربری های زمین های زراعی است، افزود: این یگان های حفاظتی در حال حاضر در ده استان کشور آماده به کار شده است و امیدواریم تا پایان فروردین سال  93 این یگان در این ده استان بازرسی بر کاربری اراضی را انجام دهند.
وی افزود: استان چهارمحال و بختیاری یکی از اولویت های اصلی مدیریت اراضی جهت راه اندازی یگان های حفاظتی تغییر کاربری زمین های کشاورزی و غیر کشاورزی در سه ماهه نخست سال  93 است .
رییس سازمان امور اراضی کشور پیگیری برای سند دار کردن اراضی کشاورزی را از دیگر برنامه های این وزارت در سال 93 عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بیش از 70 درصد از زمین های کشاورزی و باغی سطح کشور سند ندارند و برای سند دار کردن این زمین ها در سال آینده اعتبارات این بخش را به  8 برابر  افزایش داده ایم .
قباد افشار اضافه کرد: اعتبارات حوزه جلوگیری از تغییر کاربری اراضی قابل کشت و تولید نیز در سال آینده 5 برابر شده است .
وی تهیه نقشه های کاداستر اراضی کشاورزی با محوریت کاربری باغ های بالای دو هزار و 700 میلیون هکتار را از دیگر برنامه های مهم وزارت کشاورزی بیان کرد و افزود: برنامه های سال93 وزارت جهاد کشاورزی در حوزه مدیریت اراضی در 12 طرح تالیف شده است که، حفظ کاربری اراضی کشاورزی ، تهیه نقشه های کاربری زمین های کشاورزی (کاداستر ) ، سند دار کردن اراضی نظارت بر واگذاری اراضی ، شناسایی و استعداد یابی در عرصه هایی قابل توسعه در بخش های کشاورزی و غیر کشاورزی، رفع تداخلات بین اراضی مردم و دولت ، توسعه اطلاع رسانی و ترویج بخش های اراضی کشاورزی از محوریت های مهم این طرح ها است . /ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.