با توجه به اینکه چای سالم،‌ بدون عطر و افزودنی مصنوعی تولید داخل، قابلیت رقابت با چای خارجی را دارد، واردات زمینه دگرگونی و از بین رفتن باغات چای و کاهش سطح زیر کشت را فراهم خواهد کرد.

بهرام بیرانوند عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، افزود: مصرف چای وارداتی بیشتر جنبه تجملی دارد.

وی با بیان اینکه 10 هزار تن نیاز مصرف مان به چای داخلی است خاطرنشان کرد: متأسفانه سطح زیر کشت چای داخلی در کشورمان به دلیل اینکه صرفه اقتصادی نداشته، و در انبارها قابلیت نگهداری و مصرف خود را از دست داده، بعضا یا دور ریخته شده و یا به خوراک دام رسیده است.

بیرانوند یکی از دلایل واردات چای را سودآور بودن برای واردکنندگان دانست و اظهار داشت: به دلیل زمان‌بر بودن تولیدات چای در برخی موارد واردات و قاچاق چای توسط دلالگران می‌تواند بیشتر سودآور باشد.

نماینده مردم بروجرد با بیان اینکه باید به طور جدی اقدامات و حمایت‌های لازم از صنعت چای در  کشورمان صورت پذیرد یادآور شد: با اتخاذ تدابیر و سیاست‌گذاری‌های لازم باید از چا‌یکاران داخلی حمایت به عمل آورد چرا که کیفیت چای ایرانی قبال مقایسه با چای خارجی نیست.


عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: چنانچه حمایت‌های لازم از صنعت چای و چایکاران صورت نگیرد این چند هزار هکتار مزارع چای شمال هم از بین خواهد رفت و مقصر کسانی خواهند شد که با تسهیل در واردات به کشاورزان فشار آوردند.

بیرانوند با تکذیب برخی خبرهای شنیده شده مبنی بر اینکه چای تولید داخل کفاف نیاز کشور را نمی‌دهد و یا کیفیت پایین‌تر نسبت به چای خارجی دارد اظهار داشت:‌ ما هیچکدام از این گونه عوامل را نمی‌پذیریم، چرا که این بلایی بود که بر سر باغات چای و چایکاران داخلی ما وارد شد و بسیاری از مزارع چای دستخوش تغییرات شدند.

وی با بیان اینکه تولیدات داخلی ما قابلیت رقابت و صادرات را دارد تصریح کرد: با پرداخت به موقع مطالبات چایکاران و افزایش قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای روند انگیزه کشاورزان در تولید و افزایش سطح زیر کشت بیشتر ،‌و واردات کاهش خواهد یافت.

نماینده مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اقلام مختلفی از گونه‌های درختی در کشورمان وجود دارد با طعم، بوی، رنگ و این همه توانمندی نباید فدای تعرفه واردات چای شود افزود: بنده با واردات حتی یک کیلوگرم چای وارداتی به هیچ عنوان موافق نیستم و نمی‌دانم چه میزان از چایی که وارد کشور می‌شود از مبادی رسمی و چه میزان به طور قاچاق است.

انتهای پیام/
برچسب ها: واردات ، حمایت ، قاچاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار