رایزن بازرگانی پیشین ایران در چین گفت: حدود 50 درصد صادرات چین به ایران را ماشین آلات، حدود15 درصد گروه فلزات وحدود 25 تا30 درصد را مواد نساجی، پتروشیمی، موادپلاستیکی وسرامیک تشکیل داده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ، مسعود کمالی اردکانی در همایش راهکارهای عملی و مؤثر تعامل با بازار چین با محوریت "صادرات ، واردات و سرمایه گذاری" که در اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان برگزار شد ، به ارائه ی گزارشی درباره ترکیب مبادلات تجاری دو کشور ایران و چین پرداخت و افزود: در مجموع بیش از 51 درصد صادرات چین به جهان ماشينآلات و تجهیزات الکترونیکی، 12 درصد منسوجات، 7 درصد فلزات، 5 درصد محصولات شیمیایی و پتروشیمی و25درصد سایر کالاهاست.

خام فروشی ایران در مواد معدنی

عضو هيأت علمي مؤسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني ، با اشاره به اینکه حدود 30 درصد واردات چین ازجهان را سوختهای معدنی، مواد شیمیایی ، پتروشیمی ، مواد معدنی ، سنگهای ساختمانی و مواد پلاستیکی تشکیل می دهد ، خاطرنشان کرد: بیش از 90درصد صادرات ایران به چین را این گروه کالاها تشکیل می دهند که این نشان از خام فروشی ایران دارد.

کمالی اردکانی ، براساس آمار سال 2013 ميلادي جمعيت چين را یک ميليارد و 360 میلیون نفر و نرخ رشد آن را در حدود نيم درصد دانست و تصریح کرد: هماكنون مسلمانان در همه استانهاي چين زندگي ميكنند و شمار آنان بالغ بر 70 ميليون نفر ميباشد كه بيشتر در استانهاي غربي به ویژه سين كيانگ به سر ميبرند.

وی با اشاره به روند رشد رتبه چین در اقتصاد جهان یادآور شد: در سال 2001 چین ششم جهان بوده که در سال 2010 به دوم جهان رسیده است.

روند رشد واردات و صادرات کشور چین طی یک دهه

کمالی اردکانی ، به تشریح حجم تجارت خارجی چین با جهان از سال 2004 تا سال 2013 پرداخت و گفت:حجم تجارت خارجی کشور چین سال 2004 در صادرات 593 میلیارد دلار بوده است که این آمار در سال 2013به 2هزار و 210 میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود: این آمار در واردات نیز در سال 2004 ، 561 میلیارد دلار بوده که در سال 2013 به هزار و 950 میلیارد دلار رسیده است.

کمالی اردکانی خاطرنشان کرد: این میزان در تجارت خارجی هم در سال 2004 ، هزار و 154 میلیارد دلار بوده که در سال 2013 به 4 هزار و 160 میلیارد دلار رسیده است.

سهم بخشهاي مختلف در تولید ناخالص داخلی کشور چين

رایزن بازرگانی پیشین ایران در چین به تشریح سهم بخشهاي مختلف در تولید ناخالص داخلی کشور چين پرداخت و تصریح کرد: توليد ناخالص داخلي چين در سال 2013 به قيمتهاي جاري بالغ بر 9 هزار و 300 ميليارد دلار بوده است که صنعت با 47 درصد، خدمات 42 درصد و كشاورزي 11 درصد در تولید ناخالص داخلی کشور چین نقش داشته اند.

کمالی اردکانی یادآور شد: نرخ رشد GDPدر این کشور ، سال 2003 ، 9 و یک دهم درصد است که در سال 2013 به 7 و هفت دهم درصد رسیده است.

وی ارزش صادرات چین به جهان را2 هزار و 210 میلیارد دلار دانست و گفت: مقاصد مهم صادراتي این کشور به هنگكنگ 17.4درصد ، آمريكا 16.7 درصد ، ژاپن 6.7 درصد ، كره جنوبي 4.1 درصد ، آلمان 3 درصد ، هلند 2.7 درصد ، انگلستان 2.3 درصد ، هند 2.1 درصد ، روسيه 2.1 درصد بوده است.

چین شگفت انگیزترین پدیده تاریخ توسعه است.

کمالی اردکانی چین را شگفت انگیزترین پدیده تاریخ توسعه دانست و افزود: کمتر از 50 سال پیش یعنی در دهه های 1340 شمسی 45 میلیون نفر در چین به خاطر گرسنگی جان خود را از دست دادند اما هم اکنون چین دومین اقتصاد جهان شده و تا سال 2016 پیش بینی شده است که دومین سرمایه دار دنیا شود.

تاثیر متقابل چین بر توسعه جهانی

عضو هيأت علمي مؤسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني خاطرنشان کرد: چین همزمان با رشد صادرات و سرمایه گذاری، به دومین وارد کننده بزرگ دنیا تبدیل شده که نشان از تاثیر متقابل چین بر توسعه جهانی است.

کمالی اردکانی تصریح کرد: بازار وسیع یک و نیم میلیاردی چین، فرصتهای مناسبی برای صادرات کشورهای جهان ایجاد کرده است.

تغییر مدل توسعه کشور چین

وی با اشاره به اینکه طی 30 سال گذشته ، مدل توسعه ی اقتصادی و پیشرفت چین مبتنی بر افزایش صادرات و جذب سرمایه گذاری خارجی بوده است ، یادآور شد: با تغییر در وضعیت اقتصاد جهان و افول بازارهای صادراتی به ویژه اروپا ، امریکا و ژاپن سیاستگذاران اقتصادی این کشور تصمیم به تغییر مدل توسعه کشور گرفته اند.

تأکید چین بر افزایش مصرف، بالابردن واردات و افزایش سرمایه گذاری

کمالی اردکانی گفت: هم اکنون این سیاستگذاران ، سیاستهای افزایش مصرف، بالابردن واردات و افزایش سرمایه گذاری در خارج مرزها را در پیش گرفته اند.

وی بر لزوم تغییر نگرش به اقتصاد چین و بهره گیری درست از فرصتهای این بازار بزرگ و بالقوه از سوی فعالان اقتصادی تأکید کرد.

کمالی اردکانی ، سیاست دولت چین مبنی بر افزایش مصرف و رشد واردات ، رشد روزافزون مصرف در چین به دلیل افزایش درآمد و بهبود وضعیت قشر متوسط و توجه ویژه به مصرف اجناس خارجی و دلزدگی از جنس چینی و تولید داخل را از مهمترین ظرفیت های صادراتی ایران به چین برشمرد.

ظرفیت های صادراتی ایران

وی افزود: فرش، صنایع دستی، مواد غذایی، خشکبار، گیاهان دارویی، خدمات گردشگری، خدمات فنی مهندسی از جمله ظرفیت های صادراتی ایران است که فعالان اقتصادی باید از این ظرفیتها در پیشبرد اهدافشان استفاده کنند.

کمالی اردکانی به بیان اطلاعات نمایشگاه های تجاری سال 2012 چین پرداخت و خاطرنشان کرد: فهرست 40 نمایشگاه معتبرچینی به منظور معرفی محصولات صادراتی ایرانی ، فهرست نمایشگاه های معتبر تجاریبه میزبانی وزارت بازرگانی چین ، فهرستنمایشگاه های معتبربه میزبانی اتاق بازرگانی و برخی وزارتخانه های تخصصی و فهرست نمایشگاه های معتبر معرفی شده از سوی مرکز تجارت الکترونیک بین المللی چین در پایگاه اطلاع رسانی www.ircoach.irموجود است که تجار می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به این پایگاه مراجعه کنند.

انواع کلاهبرداری تجاری

رایزن بازرگانی پیشین ایران در چین به انواع کلاهبرداری تجاری اشاره کرد و یادآور شد: همخوانی نداشتن کالای سفارش داده شده با استانداردهای مندرج در پروفرما ، ادعا کردن فروشنده به اینکه مبلغ واریزی دریافت نشده و احتمالا ایمیل هک شده و معامله با کلاهبرداران اینترنتی که خود را شرکت معتبر وانمود می کنند ، را از جمله ی مهمترین کلاهبرداری های تجاری عنوان کرد.

هشدارهای لازم برای تجارت با شرکتهای چینی
وی خطاب به فعالان اقتصادی هشدار داد: هدف
خود را به جای سود آنی و مقطعی ، بر مبنای شناسایییکشریکمطمئن تجاری قرار دهید و ضمن اطمینان از میزان اعتبار و سابقه فعالیت شرکت ، برای انعقاد قرارداد تجاری ، مشورتهای لازم با بخش حقوقی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران و یا مرکز داوری آن اتاقرا فراموش نکنید.

کمالی اردکانی ، گنجاندن بند داوری در قراردادها و واریز کردن پول از طریق بانکی با افتتاح ال سی را از دیگر الزامات تجارت با شرکت های چینی عنوان کرد.

وی با اعلام اینکه شکایات واصله از شرکتهای فروشنده مواد شیمیایی و معدنی در منطقه تیانجین و Hebei چین بسیار زیاد است ، تأکید کرد: تا حدامکان از روش پرداخت نقدی به صورت واریز بخشی از مبلغ معامله قبل از دریافت کالا خودداری و هرگونه اعلام تغییر شماره حساب طرف معامله را از طریق مکاتبه رسمی تأیید کنید.

اضافه می شود: سلسله همایش های کاربردی حضور در بازار های هدف ، توسط نمایندگی مرکز آموزش بازرگانی با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی ، صنایع ،معادن و کشاورزی استان کرمان برگزار می شود ، که نخستین این همایش ها ، با عنوان "راهکارهای عملی و مؤثر تعامل با بازار چین"برگزار شد./س

مریم بهادری

برچسب ها: تعامل ، چین ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
miesam
۲۰:۱۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۲
عالی بود.