دکتر سیاری با بیان اینکه برنامه قبلی پزشک خانواده طی سه ماه آسیب‌شناسی شده است، گفت: از سال آینده سطح دو و سه برنامه پزشک خانواده در دو استان مازندران و شیراز اجرایی می‌شود و در هر استانی یک شهرستان این برنامه را اجرا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت امروز ۲۱ اسفند در نشست خبری هفته سلامت سال ۹۳ گفت: یکی از برنامه‌های مهم معاونت بهداشت توانمند سازی مردم است تا سلامتشان را حفظ کنند و ارتقاء بدهند که در این خصوص سال آینده مردم به طور گسترده آموزش می‌بینند. 

وی با بیان اینکه سلامت اولویت مقام معظم رهبری و رئیس جمهور کشور است، افزود: باید توجه داشت که هیچگاه "وزارت بهداشت" به تنهایی نمی‌تواند ماموریت بسیار بزرگ خود در حوزه سلامت را برای ۷۵ میلیون نفر که برعهده دارد را انجام دهد بلکه باید تمامی بخش‌ها با او همکاری کنند چرا که ۷۵ درصد عوامل تاثیر گذار در سلامت مردم خارج از حیطه وزارت بهداشت است، بنابراین باید مشارکت دیگر ارگان‌ها باید افزایش یابد. 

سیاری با بیان اینکه بازسازی و نوسازی شبکه‌های بهداشتی و درمانی از دیگر برنامه‌های ما است عنوان کرد: ما تمام اطلاعات مربوط به بازسازی این شبکه‌ها را جمع آوری کرده‌ایم و احیای این شبکه را به سرعت دنبال می‌کنیم در همین راستا ۳۵ میلیارد تومان برای استقرار ۱۰۰ پزشک در این شبکه‌ها تامین شده است همچنین ۵ هزار و ۶۰۰ بهورز در این شبکه‌ها کم داریم که با سازمان مدیریت برای تامین این تعداد بهورز مکاتبه‌ای انجام داده‌ایم. 

وی ادامه داد: اطلاعات مربوط به کمبود کاردان و کار‌شناس در این شبکه‌ها استخراج شده است که در سال آینده با تامین بودجه تعداد مورد نیاز را تامین خواهیم کرد. 

سیاری تصریح کرد: برای ارتقاء شبکه‌های بهداشتی و درمانی رشته آموزش پزشکی در شورای گسترش عالی تصویب شده که از سال آینده ۸۷ مربی بهورز برای ارتقاء آموزش می‌بینند و به تدریج به دنبال این هستیم که مراکز آموزش بهورزی را تبدیل به مجتمع‌های آموزش سلامت کنیم. 

معاون بهداشتی وزارت بهداشت "پزشک خانواده" را از مهم‌ترین برنامه این معاونت عنوان کرد و افزود: از مهر ماه تا پایان آذر ماه برنامه پزشک خانواده قبلی را مورد آسیب‌شناسی قرار دادیم و مشکلات را استخراج کردیم و بعد از استخراج مشکلات از صاحب نظران حوزه بهداشت دعوت کردیم تا نقشه راه برای برنامه جدید پزشک خانواده تهیه شود که در حال حاضر این نقشه تا اوایل سال آینده تدوین می‌شود و به دو استان مازندران و فارس که این برنامه را اجرا کرده‌اند ابلاغ می‌شود. 

سیاری گفت: در دو استان مازندران و شیراز تنها این برنامه در سطح یک اجرا شده بود که بعد از تدوین نقشه راه در تلاش هستیم سطح دو و سه پزشک خانواده اجرا شود برای پزشک خانواده روستایی و شهری با جمعیت ۲۳ میلیون روستایی اعتبار خوبی دیده شده که در تلاش هستیم که با اجرای برنامه پزشک خانواده سه هدف را دنبال کنیم در واقع کیفیت خدمات را بهبود دهیم، رضایت مردم را افزایش دهیم و میزان پرداخت از جیب را کاهش دهیم. 

وی ادامه داد: قرار است که در سال آینده یک شهرستان در هر استان مجری اجرای پزشک خانواده شود همچنین قرار است ۸ تا ۹ میلیون نفر از افراد حاشیه نشین شهرهای بزرگ دسترسی به برنامه مراقبت‌های اولیه قرار گیرند. 

سیاری در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: ماموریت بعدی ما ارتقای توانمندی مدیران است ۱۲۰۰ مدیر در سیستم وجود دارند که برنامه آموزشی برای آن‌ها طراحی شده که طبق این برنامه ضوابط انتخاب و انتصاب اجرا می‌شود. 

وی ادامه داد: ما در حال تدوین برنامه عملیاتی چهار ساله هستیم که تا پایان سال نهایی می‌شود یکی از اولویت‌های این برنامه بیماری‌های غیر واگیر است که اکثریت مردم از آن رنج می‌برند که در واقع ریشه آن به رفتار خود مردم بر می‌گردد ما با مرکز بیماری‌های غیر واگیر برنامه‌ای تهیه کردیم که از مرگ زودرس مردم با همکاری خودشان جلوگیری کنیم. 

وی همچنین از ورود واکسن پنتاوالان تا سال آینده به کشور خبر داد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار