به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از ساری قاسم احمدیلاشکی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران در نوشهر اظهار داشت: بندر نوشهر قدیمیترین بندر تجاری استان مازندران است که عملیات احداث آن در سال 1309 آغاز شد و در سال 1318 به اتمام رسید.
وی با بیان اینکه از دهه 70 و همزمان با توسعه بنادر تجاری کشور برنامهریزی برای احداث بنادر امیرآباد و فریدونکنار، اقدامات توسعهای بندر نوشهر به واسطه مسئولیت ساخت و ساز بنادر استانهای گلستان و مازندران با کندی مواجه شد، گفت: عدم تردد کامیون در جاده کندوان، اقدامات بسیار سختگیرانه قرنطینه نباتی نوشهر که منجر به نارضایتی تجار و افزایش هزینههای آنان میشود.
نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس، طولانی شدن پاسخ مراجعه کنندگان همچون دامپزشکی به دلیل نبود امکانات آزمایشگاهی مناسب و تاخیر در تخلیه کالا، نبود پایانه حمل و نقل و کمبود کامیون برای حمل و نقل مستمر کالا از بندر نوشهر و بالعکس از موانع پیش روی توسعه بندر نوشهر برشمرد.
احمدیلاشکی بیان داشت: تفاوت الگوی قراردادی در 10 سال گذشته بین پیمانکاران بندری در بنادر نوشهر و انزلی که قدرت چانهزنی و تخفیف دهی اپراتورهای انزلی را افزایش داده و این بندر را قطب آهن شمال کشور کرد نیز از دیگر موانع در مسیر توسعه بندر نوشهر است که مسئولان باید برای حل این مشکلات تلاش کنند.
نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس با بیان اینکه اخذ مجوز تردد کامیون در برخی ایام هفته و ساعات شبانه روز از جاده کندوان ضروری است، ابراز داشت: توجه جدی به ظرفیتهای موجود در منطقه برای فراهم ساختن زمینه جلب کالاهای تخصصی در بندر نوشهر، زمینه احداث صنایع کنسانتره، افشره میوه و مرکبات، احداث کارخانه آرد و سورتینگ میوهجات صادراتی از دیگر اقدامات برای توسعه بندر نوشهر است.
احمدیلاشکی در پایان متذکر شد: صدور قبض انبار تفکیکی موجب میشود که صاحبان کالا اجازه ترخیص کالا به صورت خرده فروشی را داشته باشند و سرمایهگذاران را قادر میسازد تجهیزات، مصالح و تاسیسات خود را برای فعالیت در محدوده منطقه بدون پرداخت هرگونه عوارض واردات و بازرگانی وارد کنند./س