رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان مهدی شهر گفت: تصاویر یک قلاده پلنگ ایرانی توسط دوربین های مدار بسته منطقه حفاظت شده پرور فیلمبرداری و ثبت و ضبط شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، ˈعباس زارعˈ گفت: محیط بانان این شهرستان در ماههای گذشته چندین بار موفق به رویت پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده پرور شده بودند و توانسته اند تعدادی فیلم از این گونه ارزشمند جانوری تهیه نمایند ولی در این مورد توسط دوربین های مدار بسته که برای کنترل و حفاظت بهتر مناطق در این منطقه نصب شده است، از این پلنگ فیلمبرداری شد.

وی اضافه کرد: نکته حائز اهمیت در این تصاویر این است که پلنگ فیلمبرداری شده در آرامش کامل و در روی جاده آسفالته در حال حرکت است و با مشاهده خودروی عبوری به آهستگی در زیر بوته های کنار جاده استتار کرده و دوباره پس از عبور خودرو به سمت جاده برگشته و به مسیر خود ادامه می دهد.



زارع از مردم فهیم منطقه که به محض مشاهده این گونه مهم جانوری مراتب را به اطلاع محیط بانان و حافظان طبیعت می رسانند قدردانی کرد و افزود: سخت کوشی محیط بانان و درک و فهم همراه با مسوولیت پذیری اهالی این منطقه باعث شده است حیات وحش منطقه حفاظت شده پرور احساس امنیت بالایی کنند و مصداق آن مشاهده مکرر گونه های مختلف جانوری در مسیرهای رفت و آمد مردم است.

فیلم برداری از پلنگ در طبیعت به خاطر تراکم پایین و رفتار مخفی کارانه این جانور بسیار دشوار است و مطابق آخرین ارزیابی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در سال 2008، پلنگ در فهرست سرخ و به عنوان گونه در خطر انقراض قرار دارد.


کاهش طعمه به دلیل شکار غیرمجاز، تغییر زیستگاه ها به دلیل فعالیت های جاده سازی و معادن، آتش سوزی، چرای دام های اهلی و شکار این گونه توسط شکارچیان به خاطر پوست آن از عوامل در معرض خطر انقراض قرار گرفتن این گونه به شمار می رود و ایران از مهمترین پناهگاه های جمعیت پلنگ در منطقه خاورمیانه به شمار می رود.
منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار