محققان حوزه منابع طبیعی فارس برای دومین بار در جهان موفق شدند یک حشره جدید را شناسایی کنند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ کارشناس تحقیقاتی منابع طبیعی استان فارس در خصوص شناسایی یک گونه جدید حشره برای نخستین بار در کشور گفت: کارشناسان مرکز تحقیقات منابع طبیعی فارس طی دو سال گذشته یک حشره جدید را در شمال این استان شناسایی کرده اند.

اصغر آل حسین ادامه داد: این گونه که بذر گیاهان دارویی به ویژه گیاه "وشاء" را می خورد با تلاش کارشناسان منابع طبیعی شناسایی شده است.

وی بیان کرد: طی دو سال گذشته این آفت گیاهی باعث خشک شدن تعداد قابل توجهی از گیاهان دارویی وشاء در منطقه شمال استان فارس شده بود که کارشناسان با تحقیقات گسترده این حشره را که بسیار کوچک است شناسایی کردند.

کارشناس تحقیقاتی منابع طبیعی استان فارس گفت: این حشره مانند یک زنبور بذرخوار و بسیار کوچک است.

این کارشناس افزود: طی این مدت این حشره به 90درصد از گیاهان دارویی شمال استان خسارت وارد کرد که این امر باعث نگرانیهای بسیاری شده بود.

وی با اشاره به اینکه این حشره برای نخستین بار در کشور دیده شده است ادامه داد: قرار است در چند روز آینده از آن رونمایی شود البته در گذشته در ترکمنستان این حشره دیده شده بود.

آل حسین گفت: این حشره فقط در ترکمنستان و استان فارس مشاهده شده است.

وی بیان کرد: این گونه که یک نوع آفت است طی چند مدت اخیر باعث خشک شدن گیاهان دارویی شد و بر اساس تحقیقات، حشره مذکور گونه اندمیک ایران و آسیای میانه است.

عمر گیاه دارویی وشاء هفت سال است و در سال هفتم زندگی خود یک نوع بذر تولید می کند که این آفت ظغیان کرده و تمام بذرهای این گیاه را از بین می برد./س

 

برچسب ها: شناسایی ، حشره ، جدید ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.