منطقه گردشگری بولاغلار شهرستان نیر یکی از زیباترین مناطق گردشگری طبیعی استان اردبیل است که سالانه پذیرای صدها هزار نفر از گردشگران است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ شهرستان نیر دارای چشمه‌های آب متعدد است که معروف‌ترین آن تفرجگاه بولاغلار است. این تفرجگاه در فاصله 30 کیلومتری اردبیل و 500 متری شمال غرب شهرستان نیر قرار گرفته است و وجه تسمیه آن مجموعه‌ای از چشمه‌سارهای جوشان در یک محدوده وسیع است.

آب تمام چشمه‌ها در مسیر کوتاهی به یکدیگر پیوسته و از طریق نیرچایی (رودخانه آغلاغان) که از داخل شهر نیر گذشته و به رودخانه بالیقلوچای که از مرکز شهر اردبیل می‌گذرد، می‌پیوندد و مساحت این منطقه 285 کیلومتر‌مربع است که در حدود یک پنجم مساحت نیر را شامل می‌شود.

این چشمه دارای آبی گواراست که در بخشی از آن پرورش ماهی انجام می‌شود. وجود منطقه زیبای بولاغلار در شهر نیر، آب و هوای خنک و طبیعت سبز و دلچسب فصول بهار و تابستان حاکی از پتانسیل مطلوب شهرستان نیر برای گردشگری و توریسم است.

نزدیک بودن به جاده ارتباطی نیر به شهرستان سراب، وجود مناظر طبیعی و فضای سبز و بکر، رویش پوشش گیاهی خاص اطراف چشمه‌ها از گیاه بولاغ‌اوتی پوشیده شده است. آب این چشمه‌ها برای پرورش ماهیان سردآبی به ویژه قزل‌آلای رنگین کمان، همجواری با رودخانه آغلاغان و ایجاد برخی از زیر ساخت‌ها و امکانات گردشگری در سال‌های اخیر و نزدیکی به اردبیل و شهر توریستی سرعین، تفرجگاه بولاغلار را به یک مکان مهم گردشگری تبدیل کرده است.

قابلیت استفاده از آب چشمه‌های زلال بولاغلار و همچنین نزدیکی به آب‌های گرم شهر نیر موجب شده تا فرصت استفاده شایسته از این پتانسیل و بهره‌برداری از تاسیسات مناسب و مورد تقاضا برای هر طبقه اجتماعی و هر دسته از مسافران فراهم شود و از هر قشری به این منطقه سفر می‌کنند تا از خاصیت درمانی این آبها نیز بهره‌مند شوند.

وجود یادمان‌های تاریخی در اطراف محدوده بولاغلار از جمله آثار تاریخی شهر نیر و اردبیل قابلیت دیگری است که فرصت آشنایی مسافران و گردشگران با آثار و جاذبه‌های تاریخی این منطقه را فراهم می‌کند تا گردشگری در این منطقه محدود به اکوتوریسم و طبیعت‌گردی نباشد و جنبه‌های دیگری از گردشگری را نیز شامل شود.

محدوده بولاغلار به عنوان یک تفرجگاه اکوتوریسم و پیک‌نیکی از نظر گردشگری و توسعه آن قابل توجه است و باید توجه داشت که این محدوده بیشتر عملکرد اکوتوریستی دارد و می‌توان مسافران عبوری را برای ساعاتی به کناره‌های آن برای استراحت و تفریح کشاند و البته وجود قزل‌آلای وحشی در آن قابلیت با ارزشی است اما مسافران عبوری استان مصرف‌کننده چنین قابلیتی نیستند و تنها علاقه‌مندان توریستی ورزشی را می‌تواند به سوی خود جلب کند.

قابلیت‌های منطقه بولاغلار را از دیدگاه گردشگری می‌توان به مواردی از جمله فضای بکر طبیعی با وجود رودخانه بولاغلار به عنوان یک تفرجگاه پیک‌نیکی، وجود جاذبه‌های تاریخی در شهرستان نیر در 1.5 کیلومتری محدوده بولاغلار، موقعیت میان راهی بین جاده اردبیل - سراب - تبریز، وجود مناظر طبیعی و چشم‌انداز زیبای طبیعی، رویش پوشش گیاهی (بولاغ اوتی) و جنبه درمانی آن، وجود آب سرد معدنی و چشمه‌های متعدد با داشتن آب گوارا، نزدیکی به شهر توریستی سرعین و مادر شهر ناحیه‌ای اردبیل، قرارگیری در یک زنجیره گردشگری اردبیل - سرعین - آستارا، اقلیم و آب و هوای ییلاقی و معتدل به خصوص در فصل گرم تابستان اشاره کرد/س.

انتهای پیام/

برچسب ها: نیر ، منطقه ، بولاغلار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.