دولت باید لایحه‌ای را در زمینه اقتصاد مقاومتی به مجلس ارائه دهد تا در اسرع وقت مجلس به تصویب برساند تا اجرای آن عملیاتی شود.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، درباره اقتصاد مقاومتی چنین گفت: اتکا کشور باید به حوزه اقتصاد دانشگاهیان باشد تا جایگزین ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی در اقتصاد شود.

وی افزود: در کشور باید به پتانسیل‌هایی که در منابع طبیعی کشور وجود دارد پرداخته شود که این امر مهم نقش اتکا به مزیت نسبی را کم‌رنگ‌تر می‌کند و به خلق مزیت به واسطه توانمندی علمی پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: در اکثر کشورهای دنیا ادبیات استفاده از خلق ثروت در اقتصاد از طریق توانمندی‌های علمی و فناوری صورت می‌گیرد ما هم با استفاده از این نظریه باید محدودیت و کمبودی که در عرصه‌های مختلف داریم شرایطی را به وجود آوریم تا به چیزی که می‌خواهیم دست پیدا کنیم.

وی یادآور شد:‌ به دلیل عقبه علمی که در کشور مشهود است در حال شکل‌گیری یک انقلاب علمی در کشور هستیم.

وی تصریح کرد: مجلس در حوزه شکوفایی و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان غایت ویژه‌ای داشته و کمک‌های قابل ملاحظه‌ای را در نظر گرفته است.

وی اظهار داشت: در سال‌های گذشته عزم جدی از طرف دولت برای ایجاد شرکت‌هایی که توانایی تولید ثروت از محل دانش را داشته باشند، صورت گرفته است.

در مورد اقدامات انجام شده دولت در خصوص گسترش اقتصاد مقاومتی می‌توان به راه‌‌‌‌‌‌اندازی ایده در حوزه بازار سرمایه و ایجاد شرکت‌های مخاطره‌پذیر و ارتباط آنها با رویکرد صندوق شکوفایی و نوآوری و همچنین ایجاد ارتباط تعادل بیشتر صنعت و دانشگاه اشاره کرد.

وی در این زمینه ادامه داد: دومین موضوع کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد مقاومتی است و اگر بخواهیم به یک اقتصاد کارآمد برسیم دولت باید تصدی‌گری را به کمترین میزان برساند.

وی اشاره  کرد: در این زمینه دولت در سال‌های اخیر واگذاری‌هایی را انجام داده که البته از نظر کیفی، اصلاح ساختاری انجام نشده بود.

در ادامه محمدحسین میرمحمدی نماینده مردم اصفهان در مجلس در رابطه با این موضوع گفت:‌ برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی باید زیرساخت‌ها فراهم شود و دولت اراده جدی در ارائه لایحه‌ای به مجلس داشته باشد.

وی اضافه کرد:‌ دولت قبل از ورود به این مسئله باید چند دستگاه را موظف کند تا راهکارهای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی را فراهم کند.

وی ادامه داد: بهترین و سریع‌ترین اقدام برای راهبرد اقتصاد مقاومتی ارائه یک لایحه جامع و مانع از سوی دولت به مجلس است که با توجه به توانمندی‌ها و امکانات کشور صورت بگیرد.

امید کریمیان نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: برای گسترش اقتصاد مقاومتی به یک عزم ملی نیازمند هستیم و باید یک کمیته خاصی و یا یک تیم ترکیبی از دولت و مجلس تشکیل شود تا راهکارهای مختلفی در اقتصاد مقاومتی ارائه شود.

وی اشاره کرد: راهکارها باید در چارچوب صنعت چشم‌انداز و قانون برنامه پنجم و قانون بودجه سالیانه صورت بگیرد تا سنخیت کامل داشته باشد.

وی تأکید کرد: دولت و مجلس هر چه سریع‌تر همفکری کرده و اقدامات خود را در اقتصاد مقاومتی با نیازهای مردم ارتباط دهند و وضع موجود را به سمت مطلوب هدایت کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: مجلس ، دولت ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار