معاونت بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي كرمانشاه گفت: در سال زراعي 93/92 با توجه به اهميت كشت كلزا در برنامه تناوبي و با تلاشهاي بعمل آمده دانه روغني كلزا به ميزان 4200 هكتار در سطح استان كشت گرديد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

دكتر سيد افشين صفوي افزود: ميزان سطح كشت كلزا در سال جاري در مقايسه با 3107 هكتار سطح كشت سال گذشته 26 درصد افزايش سطح رانشان ميدهد.

صفوي بيشترين سطح كشت كلزا متعلق به شهرستان هاي كنگاور و كرمانشاه اعلام كرده و يادآورشد: از دلايل اصلي افزايش 26 درصدي كشت كلزا مي توان به عملكرد مطلوب مزارع با توجه به پاييز گرم و بهار خنك با پراكنش بارندگي مناسب در سال زراعي گذشته، پرداخت حمايت ويژه به كلزاكاران، پرداخت تسهيلات بانكي از محل كمكهاي فني اعتباري، خريد توافقي محصول و قيمت مناسب خريد دانه كلزا در زمان برداشت و پرداخت به موقع وجه محصول خريداري شده به كلزاكاران اشاره نمود.

معاونت بهبود توليدات گياهي سازمان افزود: در سال زراعي 93-92 با توجه به افزايش قيمت بذر گواهي شده تمايل زارعين به كشت بذر خود مصرفي خصوصاً در شهرستان كنگاور افزايش يافت. عليهذا ارقام مختلف از  بذور گواهي شده شامل ارقام اپرا، اكاپي، ليكورد، هيبريد بهاره هايولا 408 تدارك و توزيع گرديد.


وي خاطر نشان كرد: با توجه به اهميت تاريخ كاشت در زراعت كلزا با پيگيريهاي بعمل آمده سعي شده در سال زراعي جاري اكثر مزارع در طي محدوده زماني توصيه شده كشت شوند كه از جمله اقدامات بعمل آمده براي اين منظور مي توان به برگزاري گردهمايي كشت پاييزه با حضور مسئولين، كارشناسان و محققين با محوريت كشت كلزا در مرداد ماه سال جاري، برگزاري جلسه توجيهي با كارشناسان ناظر كلزا عضو شركتهاي فني و مشاوره اي در شهريور ماه سال جاري، به كارگيري كارشناسان ناظر كلزا به تعداد 17 نفر اشاره كرد.

 

برچسب ها: سطح ، کشت ، کلزا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.