آخرین نشست خبری سرمربی سابق تیم ملی والیبال ایران امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران،‌آخرین نشست خبری خولیو ولاسکو سرمربی سابق تیم ملی والیبال ایران امروز از ساعت 10:30 آغاز شد و ولاسکو پاسخگوی آخرین سوالات خبرنگاران بود.

ولاسکو در باره حضورش در آرژانتین گفت: متاسفانه هیچ فرصت دیگری باقی نیست اگر الان نروم دیگر نمی‌توانم بروم. آخرین شانس من برای تیم ملی کشورم است.

دو دلیل عمده داشت که من ایران را انتخاب کردم. یک دلیل حرفه‌ای و شغلی من است. می دانستم که حرکتی بسیار جدی در والیبال ایران است و بازیکنان تیم ملی ایران جدی هستند. وقتی وارد ایران شدم خیلی  متعجب شدم. والیبال ایران خیلی پیشرفته‌تر از حدس من بود . من تیمهای خیلی زیادی در دنیا دیدم ولی بازیکنان مستعد ایران بیشتر از دیگر کشورها بود.

دلیل فرهنگی دلیل دوم من بود. دوست داشتم یک فرهنگ متفاوت از اروپا و کشور های جنوبی بخصوص ایران را ببینم.

بسیار خوشحالم که نتیجه قطعی را دیدم و این اتفاق خوبی بود یکی از تجربیات جالب وخوب زندگی من حضورم در ایران بود. من از این فرصت در این نشست مطبوعایت استفاده می‌کنم و از ایران تشکر می‌کنم.

نه فقط کسانی که با آنها کار می‌کردم بلکه همسایگان و خبرنگاران حامی تیم و من بودند، در آرژانتین و ایتالیا سوالات زیادی ازمن در مورد ایران می‌شد زیرا اطلاعات آنها در مورد این کشور ناقص است.

نه تنها در مورد بازیکنان ایران صحبت کردم بلکه در مورد فرهنگ که خیلی متفاوت بود صحبت کردم، هر چند که زمان خداحافظی فرا رسیده اما ارتباط همکاری خودم را با ایران و تیم ملی قطع نخواهم کرد.

من به بازیکنان خودم گفتم یک مربی خوب یک معلم و استاد خوب است و اگر من در نقش یک معلم کار خودم را به درستی انجام داده باشم در این سه سال از من درس آموختند و دیگر نیازی به من ندارند. بعضی مربی ها فکر میکنند اگر تیمی را ترک کنند دیگر آن تیم نتیجه خوبی نخواهد گرفت اما موفقیت واقعی یک مربی وقتی است که اگر تیم را ترک کند بازیکنان اهداف او را دنبال کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: یک مربی که من به خوبی اورا می‌شناسم با ایران مذاکره کرده است. لورنزو برناردی را به خوبی می‌شناسم. هفتده سالش بود که من مربیش بودم و با او به خوی اشنایی دارم. او به عنوان حرفه جدیدش تصمیم به ترک ایتالیا گرفت و می‌خواست در مربیگری هم خود را نشان دهد.

هر چند برناردی مثل من تجربه ندارد زیرا هنوز او جوان است. من خود وقتی درسال 1989 با ایتالیا آغاز کردم 39 سال بیشتر نداشتم ولی حالا از لحاظ  حرفه‌ای او از جوانی من بهتر عمل می‌کند.

هر چند آسان نیست که یک تیم را قبول کنیم ولی هر کس که عاشق ایران است باید این روند را ادامه دهدو این موفقیت‌ها ادامه باید.

وی در ادامه افزود: تصمیم من برای رفتن به آرژانتین یک تصمیم حرفه‌ای نبود واز جانب من تصمیم سختی بود به خاطر اینکه وضعیت آرژانتین نسبت به ایران در موقعیت پایین تری قرار دارد و وضعیت اقتصادی آرژانتین در سطح پائینی است. من خیلی جوان بودم و خیلی چیزها از آرژانتین یادگرفتم، در آرژانتین تحصیل رایگان بدون هیچ هزینه‌ای داشتم. من به عنوان مربی بدنساز ومربی دوم درسال 1982 و جاهای زیادی با این تیم سفر کردم.

اما وقتی آنجا را ترک کردم کار و حرفه‌ جدیدی آغاز کردم. وقتی از آنجا آمدم مشهور شدم سپس به ایتالیا رفتم و پول زیادی درآورم بدون اینکه حتی پولی به آرژانتین بدهم. اکنون وقت آن رسیده که دینم را نسبت به این کشور ادا کنم و این تنها دلیل رفتن من به آرژانتین است، اما ایران تا ابد در قلب من خواهد بود.

ولاسکو در ادامه اظهار داشت: به نظرم هیچ یک از مربیان جدید در مورد مربیان قدیمی صحبت نمی‌کنند و بر عکس این مورد هم وجود دارد، من از همه‌ی شما متشکرم لطف دارید، اما کار من تمام شده است و در مورد گذشته با من صحبت نکنید.


سرمربی سابق تیم ملی والیبال در جواب یک خبرنگار دیگر که درباره پیگیری برنامه‌های وی توسط مربی جدید صحبت کرد بیان کرد: قطعا به طور قطع یک راه و یک حقیقت برای یک مربی وجود ندارد، اگر یک سری از تیم‌ها با شکست مواجه شدند فقط یک راه را برای پیروزی انتخاب کردند.

به طور مثال تیم ملی ژاپن یک راه را برای پیروزی انتخاب کرد و بر اساس آن در مسابقات بعدی شکست خورد همانطور در مورد تیم ملی لهستان در دهه 70 که در المپیک و جهانی رده های اول را کسب کند یک راه پیروزی را انتخاب کرد و نتوانست موفق شود این دیدگاه اشتباهی است که مربی گذشته مربی جدید راه گذشته را ادامه دهد هر مربی برای خودش یک متد و الگوی خاص خودش را دارد و ادامه دهنده راه دیگران نیست.

ولاسکو در ادامه بیان کرد: من ترجیح می‌دادم که بمانم و کارم را در ایران تمام کنم از فدراسیون آرژانتین هم خواستم که بعد از قهرمانی جهان منتظرم بماند، اما اگر من پیشنهاد آن ها را نمی پذیرفتم فدراسیون آرژانتین مجبور می‌شد برای المپیک یک مربی دیگر بر گزیند. به هر حال نمی‌دانم درصد موفقیت من با تیم ملی آرژانتین چقدر خواهد بود، وقت کمی دارم اما این خطر و ریسک را به خاطر آرژانتین -کشورم- قبول کردم، من با مربی جدید قطعا صحبت می کنم، جزئیات وضعیت بازیکنان و تاکتیک ها را به وی ارائه می‌دهم و نهایت همکاری را با مربی جدید خواهم کرد.

سرمربی سابق تیم ملی والیبال اظهار داشت: در حال حاضر صحبت‌های زیادی با مربی جدید داشتم و مسائل مختلف را به وی بازگو کردم.

وی بیان کرد: من با بیش از 50 بازیکن در تیم‌های A و B کار کردم و شناخت خوبی از همه بازیکنان دارم، من تعیین کننده لیست تیم ملی نیستم اما برای انتخاب نفرات تیم ملی به سرمربی جدید مشاوره می‌دهم.

ولاسکو بیان کرد: سرمربی جدید در حالی تیم ملی را بر عهده می‌گیرد که وضعیتش نسبت به سه سال پیش بهتر است چون سه سال پیش کسی نبود که به من راهنمایی دهد، بر این اساس فیلم‌ها و مستندات لازم را به سرمربی جدید می‌دهم تا در تصمیم گیری بهتر عمل کند.
 
وی در مورد آینده کاری‌اش بیان کرد: به نظر می رسد آرژانتین آخرین تیمی خواهد بود که من سرمربی گری خواهم کرد ممکن است در ادامه سمت مدیریت فنی را ادامه دهم و بدون اینکه به طور مستقیم سرمربی یک تیم را بر عهده بگیرم.

ولاسکو بیان کرد: من دیگر جوان نیستم و زندگی دور از وطن برایم سخت است به هر حال برایم مشکل است تا تیم ملی سه کشور را مدیریت کنم دختران و فرزندان من در ایتالیا هستند زندگی من در کل در ایتالیا است دوستانم در آرژانتین هستند و در کشور سوم یعنی ایران کار می‌کردم به هر حال مدیریت در سه کشور راحت نیست اما همانطور که گفتم مدیریت فنی در ادامه برای من راحت‌تر خواهد بود و لازم نیست در سه تا کشور حضور داشته باشم.

ولاسکو بیان کرد: بعد از تیم ملی آرژانتین کار من تا حدودی تمام شده است و شاید شرح وظایف مدیریت فنی را قبول کنم احتمال این هم است که دوباره به ایران برگردم و مدیریت فنی تیم ملی را بر عهده بگیرم اما به حضور در کشور چهارم فکر نمی‌کنم.

وی در بخشی دیگر از صحبت های خود گفت: اول از همه در دو عرصه فرهنگ و والیبالی که در ایران دیدم جدا از ایتالیا و اروپا بود صحبتی که کشورهای اروپایی می‌کنند این است که می‌گویند والیبال مدرن و خوبی درکشور‌های معدود دنیا می‌تواند وجود داشته باشد با این طرز تفکر این عقیده را نداشتند که در کشوری مانند ایران بتوانند چنین والیبالی ببینند ایران آنها را دچار شگفت کرد.



ولاسکو در ادامه بیان داشت: در تمام مصاحبه‌های مطبوعاتی و خصوصی که شرکت کرده‌ام این موضوع را بیان داشتم که ایران تیم خاصی است زیرا پیشرفت زیاید کرده و چندین بار به رئیس فدراسیون والیبال گفته‌ام که اگر شرایط اقتصادی ایران بهتر شود می‌تواند میزبان مناسبی برای مسابقات بزرگ دنیا باشد علت این توانایی اشتیاقی است که در من هم در این مدت شکل گرفت در بازیکنان ایرانی همیشه اشتیاق برد وجودداشت چه در تیم ملی و چه در تیم لیگ والیبال ایران این اشتیاق برد وجود دارد.

 در بسیاری از کشورهای دیگر زمانی که والیبال را مشاهده می‌کنیم دیگر انگیزه‌ای بین بازیکنان وجودندارد همین تفاوت موجب موفقیت بازیکنان ایران شده است در ایتالیا این مورد را گوشزد کردم که نمی‌خواهم ایجاد اشتیاق در بازیکنان باشم مواردی را که می‌توانم به بازیکنان والیبال آموزش دهم اعتماد به نفس و دانش والیبال است.

در ایران بازیکنان والیبال این کشور چیزهای زیادی به من آموختند و من هم موارد زیادی به آنها آموزش دادم، این تعامل بود که موجب موفقیت هایمان شد، درتمام زمان کارم دوست داشتم بدانم تعامل می‌تواند موفقیت به همراه داشته باشد و آنها به من آموختند که می‌شود و تعامل می تواند پلی باشد، برای رابطه با فرهنگهای مختلف، این مورد را به فرزندان، نوه‌هایم و خانواده‌ام آموزش خواهم داد و اینها تنها محدود به ورزش نیست این یک اصل است که بتوانیم به فرهنگهای مختلف با شناخت بهتر احترام بگذاریم.

برناردی گفته قراردادم قعطعی نیست، هفته پیش برای برناردی هفته بسیار مهمی بود او نمی‌خواست در مورد ایران حرفی بزند، زیرا از نظر حرفه‌ای کار درستی نبود برناردی اکنون در لهستان است و بیشتر درمورد کارهای تیم لهستان را دنبال می‌کندولی من مطمئنم با فدراسیون والیبال ایران قرارداد امضا می‌کند.

وی در ادامه افزود: برناردی در حال حاضر آدمی نیست که به طور رسمی اعلام کند و هیچ کسی از وی هم نباید چنین انتظاری داشته باشد. ولاسکو در پاسخ به این سوال که اگر تیم ایران در مسابقات لیگ جهانی سال بعد نتواند نتیجه خوبی کسب کند آیا شما ناراحت نمی‌شوید؟ اظهار داشت: ایران در مسابقات سال بعد در گروه بسیار سختی قرار دارد.

تیمهای برتر رنکینگ جهانی در این گروه هستند، افتخار بزرگی برای ایران است که دراین گروه قرار دارد به طور حتم تیم ملی دراین مسابقات بازیهای خوبی از خود نشان می‌دهد. باید متوجه وضعیت تیم ایران وهم گروهایش باشیم ایران می‌تواند در این مسابقات شرایطی فراهم کند که نتایج بهتری به دست آورد.

اگر شما نگاهی به روزنامه‌های آرژانتین و ایتالیا بیاندازید متوجه می‌شوید تاحالا حرفی نزدم. فقط به خاطر احترام به ایران می‌خواستم برای اولین بار در مقابل خبرنگاران و رسانه‌های ایران صحبت کنم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: من عاشق ایران هستم.

انتهای پیام/


    
برچسب ها: ولاسکو ، متجب ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۳:۱۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
خدایی عالی بودی.دستت درد نکنه
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۳:۰۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
همیشه در قلب ما خواهی ماند
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۲:۴۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
امیدوارم این مربی خوب همیشه موفق باشه و تیم ملی ما هم با مربی جدیدش به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنه