بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد کسری جاری این کشور در سال 2013 به 65 میلیارد دلار رسید.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، بانک مرکزی ترکیه در گزارشی اعلام کرد میزان کسری جاری در سال 2013 به 65 میلیارد یورو رسید حال آنکه رقم این شاخص در سال 2012 حدود 48 میلیارد و 500 میلیون دلار بود.

در گرماگرم نگرانی کارشناسان درباره آینده اقتصادی این کشور، بانک مرکزی ترکیه در گزارش خود علت اصلی بالا بودن کسری جاری را افزایش کسری تجاری این کشور عنوان کرد.
این نهاد پولی با انتشار آمار و ارقام اقتصادی و مالی سالانه ترکیه، کسری تجاری این کشور را بالاترین میزان از سال 2011 تاکنون توصیف کرد.

میزان کسری جاری ترکیه در سال 2011 که اوج تاثیرگذاری بحران مالی بر این کشور بود به 75 میلیارد دلار رسید.

دولت محافظه کار رجب طیب اردوغان که ازسال 2002 قدرت را در دست گرفت از عزم خود برای رساندن میزان کسری جاری ترکیه به حدود 5.5 درصد کل تولید ناخالص داخلی آن تا سال2016  خبر داده است.

نسبت میزان کسری جاری ترکیه به کل تولید ناخالص داخلی آن در سال 2013 حدود 7.1 درصد بود.
انتشار این آمار و ارقام در شرایطی است که ارزش لیر ترکیه مانند واحد پول‌های کشورهای موسوم به اقتصادهای نوظهور در برابر دیگر ارزهای معتبر جهان در ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافته است.

علت اصلی این امر نیز کاهش تزریق نقدینگی پول بانک مرکزی آمریکا به بازار مالی این کشور و پرونده رسوایی مالی در ترکیه بوده است.
بانک مرکزی ترکیه برای جلوگیری از روند سقوط ارزش لیر ترک در برابر دیگر ارزها مجبور شد با وجود نارضایتی دولت، نرخ بهره را افزایش دهد.

دولت ترکیه نگران است که افزایش نرخ بهره بر رشد اقتصادی کشور تاثیر منفی بگذارد و کسری بودجه عمومی را افزایش دهد.

انتهای پیام/
برچسب ها: کسری ، جاری ، ترکیه ، افزایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار