وزارت دفاع انگلیس برای اولین استفاده نیروی هوایی این کشور از هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی برای حملات موشکی در افغانستان را افشا کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، به نوشته شماره امروز روزنامه گاردین در اینترنت: طبق ارقام جدید وزارت دفاع انگلیس، خلبان‌های انگلیسی حداقل 39 حمله موشکی با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا مستقر در افغانستان  بر ضد  شورشیان طالبان انجام داده اند.

بدین ترتیب وزارت دفاع انگلیس برای اولین بار نحوه استفاده نیروی هوایی این کشور ازهواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در حملات موشکی به مناطق جنگی افغانستان را فاش کرد.

طبق این گزارش،‌ خلبان‌های انگلیسی بین سالهای 2006 تا 2012 هدایت هواپیماهای آمریکایی بدون سرنشین ریپر و پریدیتور آمریکا در افغانستان را در 2150  مورد- به طور متوسط تقریبا یکبار در روز-  بر عهده داشتند.

این ارقام  هزاران ماموریتی را که نیروهای انگلیسی با ناوگان ده فروند هواپیمای ریپر خود انجام دادند، شامل نمی شود.

وزارت دفاع انگلیس تاکید کرد که خلبان‌های انگلیسی هواپیماهای بدون سرنشین همواره در استفاده از هر وسیله پروازی طبق قوانین انگلیس عمل می کنند.

اما فعالان اجتماعی خواستار نظارت بیشتر بر استفاده از این هواپیماها شده و فقدان  شفافیت درباره برنامه های تحت کنترل نیروهای مسلح آمریکا و انگلیس را محکوم کرده اند. 

وزارت دفاع انگلیس همچنین برای اولین بار جزئیات مربوط به تعداد موشک‌هایی را که بین مه 2008 و آوریل 2013 هر ماه بوسیله هواپیماهای بدون سرنشین انگلیس شلیک شده بود، منتشر کرده است.

آن حملات در نوامبر 2011 با شلیک25فروند موشک به اوج رسید. در آن دوره فقط یک ماه - دسامبر 2008- بود که طی آن هیچ موشکی شلیک نشد.

جدیدترین ارقام نشان می دهد، هواپیماهای بدون سرنشین نیروی هوایی انگلیس طی سال 2013 تعداد94 موشک هلفایر در افغانستان شلیک کردند که بدین ترتیب تعداد کل مهمات و بمب‌های شلیک شده از هواپیماهای بدون سرنشین انگلیس از سال 2008 به چهار 157 مورد رسید. 

این ارقام که هفته گذشته در اختیار پایگاه اینترنتی «جنگ های هواپیماهای بدون سرنشین انگلیس» قرار گرفت ،‌9 ماه پس از درخواست انتشار آنها بر اساس قانون انتشار اطلاعات منتشر شد. این پایگاه اینترنتی در مورد استفاده انگلیس از فناوری‌های بدون سرنشین تحقیق می کند.

کریس کول موسس این پایگاه گفت: جدیدترین اطلاعات فاش شده بار دیگر رویه پنهانکاری در مورد استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین مسلح را آشکار می سازد و تاکیدی مجدد بر ضرورت نظارت بیشتر و شفافیت وسیعتر در مورد بکارگیری آنها است. 

به گفته وی، ماهیت فناوری هواپیماهای بدون سرنشین به معنای استفاده از آن‌ها بدون هیچگونه پاسخگویی علنی است و اگر هم اکنون برای محدود کردن کاربرد این سلاح جدید اقدام نشود، استفاده فزاینده از آنها برای انجام حملات نظامی سری و غیرقابل توجیه امری اجتناب ناپذیر به نظر می‌ر‌سد  که منجر به بی ثباتی و ناامنی فزاینده در جهان خواهد شد.  

بیانیه وزارت دفاع انگلیس برای پایگاه اینترنتی «جنگ‌های هواپیماهای بدون سرنشین انگلیس» این مسئله را روشن می کندکه خلبانهای انگلیسی مدتها قبل از آنکه نیروی هوایی انگلیس هیچ هواپیمای بدون سرنشینی داشته باشد،‌ از هواپیماهای آمریکایی در افغانستان استفاده می‌کردند. به کارگیری هواپیماهای بدون سرنشین ریپر انگلیس در افغانستان در اواسط سال 2008 آغاز شد.

وزارت دفاع انگلیس هنوز نمی داند به محض خروج نیروهای انگلیسی از استان هلمند افغانستان در پایان عملیات رزمی ماه دسامبر،‌ با ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین مسلح ریپر چه باید بکند.

طبق قوانین کنونی انگلیس، این هواپیماها اجازه پرواز در حریم هوایی این کشور را ندارند. وزارت دفاع انگلیس در حال بررسی گزینه های مختلف، از جمله احتمال استقرار هواپیماهای بدون سرنشین در کنیا به منظور پشتیبانی از عملیات رزمی بر ضد تروریست‌ها در شاخ آفریقا، است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار