مصرف نمک به مقدار کم در برنامه غذایی ما لازم و ضروری است. ولی ما معمولاً 10 تا 20 برابر مقدار مورد نیاز بدن، نمک مصرف می کنیم. سه چهارم نمکی که در طی روز مصرف می کنیم بصورت نهفته در غذاهای فرآیند شده و آماده است. فقط یک چهارم آن را در سر سفره یا هنگام پخت غذا، اضافه می کنیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،نمک یکی از مواد غذایی ضروری برای بدن است و به عملکرد صحیح بدن و مغز کمک می کند. اما مصرف زیاد نمک می تواند خطرات بیشماری را برای بدن داشته باشد. این خطرات در افرادی که فشار خون بالایی دارند، به مراتب بیشتر است. مصرف نمک به مقدار زیاد باعث بروز بیماری های زیادی می شود از جمله:

 

فشار خون
کاهش مصرف نمک، فوراً باعث کاهش فشارخون بالا می شود .

کاهش مصرف نمک، فوراً باعث کاهش فشارخون بالا می شود و اگر همیشه به مقدار کم نمک مصرف کنید، با افزایش سن دچار فشار خون بالا نخواهید شد.

سکته قلبی

مقدار مصرف نمک با میزان شیوع سکته قلبی در جامعه مرتبط است. علاوه بر اینکه نمک باعث افزایش فشارخون می شود، به نظر می رسد به طور مستقیم و بدون اینکه اثری بر فشار خون داشته باشد، باعث سکته قلبی می شود.
 

پوکی استخوان

نمک زیاد، کلسیم را از استخوان ها می گیرد و باعث دفع آن از ادرار می شود. به همین دلیل باعث نازک شدن استخوان می شود. در نتیجه با افزایش سن، استخوان ها به راحتی می شکنند.

 

سرطان معده
کاهش مصرف نمک، خطر شیوع سرطان معده را کاهش می دهد.

 

آسم

مصرف نمک زیاد، شرایط آسم را تشدید می کند، یعنی اگر مستعد ابتلا به آسم هستید، بطور غیرمستقیم، بیماری شما را وخیم تر می کند.

 

بیماری کلیوی

بررسی ها نشان داده، مصرف زیاد نمک در شرایط غیرطبیعی، اثرات مضری بر کلیه ها دارد.

 

چاقی

در مطالعات پیشین رابطه بین مصرف نمک با چاقی تایید شده بود اما بیشتر محققان معتقدند این رابطه تاثیر غیرمستقیم دارد زیرا افرادی که نمک زیاد می‌خورند در کل مواد خوراکی بیشتری مصرف می‌کنند.

محدود کردن میزان سدیم مصرفی نه تنها به کاهش چاقی کمک می‌کند بلکه در پایین آوردن فشارخون در سنین کم نیز موثر است.

 

میزان مصرف نمک

انجمن قلب آمریکا در گزارشی توصیه کرد لازم است افراد میزان نمک مصرفی‌ روزانه خود را در حد کمتر از 1500 میلی‌گرم نگه دارند.

منبع: جام نیوز
برچسب ها: سلامت ، نمک ، مقدار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار