وزیر نیرو گفت: در حال حاضر 850 طرح اجرایی کشور به علت کمبود اعتبار به سالیان سال زمان نیاز دارد تا به مرحله بهره‌برداری برسد که با حضور بخش خصوصی این زمان را کاهش خواهد داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح خط دوم انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران به دشت‌های ورامین، پاکدشت و شهرری با بیان اینکه چالش پیش روی جهان مسئله تأمین آب است افزود: با افزایش جمعیت و روند توسعه فعالیت‌های اقتصادی میزان مصرف آب در حال افزایش است.
 
وی با بیان اینکه منابع آب شیرین در دنیا با محدودیت روبروست ادامه داد فعالیت‌های اجتماعی موجب آلوده شدن منابع آب در کشور شده است  و این امر منابع آبی را از حیز انتفاع خارج کرده است.
 
چیت‌چیان تصریح کرد: یکی از تدابیر صنعت گران و دانشمندان در برخورد با این مسئله بازیافت آ‌ب است که این امر موجب می‌شود تا در برخی از موارد بازیافت آب تا 6 بار نیز صورت گیرد.
 
وزیر نیرو در خصوص پروژه خط دوم انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران نیز گفت یکی از مهم ترین ویژگی های این پروژه بازیافت آب است.
 
وی ادامه داد: تصفیه خانه جنوب که نیمی از آن چند سالی است که به بهره‌برداری رسیده و 2 واحد دیگر آن به زودی وارد مدار می‌شود و طی چند سال آینده نیز 2 واحد دیگر آن نیز به بهره برداری خواهد رسید پیشرفته‌ترین تصفیه خانه کشور است.
 
وی ادامه داد: این پروژه با مشارکت بخش خصوصی اجرا می‌شود این در حالی است که در گذشته دولت منابع مالی موردنیاز طرح‌ها را آماده و پیمان‌کار آن را انجام داده و حق‌الزحمه را دریافت و سپس بهره‌برداری از پروژه به دولت واگذار می‌شد.

چیت‌چیان افزود: محدودیت منابع مالی نمی‌تواند موضوع نیازها و تقاضاها را کنترل کند و یکی از بهترین روش‌ها در کمبود منابع مالی مشارکت بخش خصوصی است.

وی اجرای این پروژه را یکی از بهترین مصادیق بخش خصوصی و دولت عنوان کرد و افزود: این شیوه مشارکت بخش خصوصی اولین بار است که در بخش آب به اجرا درمی‌آید.

چیت‌چیان تصریح کرد: با این شیوه سرمایه‌گذاری بخش آب کشور وارد مرحله جدید مشارکت شده است.

وی ادامه داد: دست بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذای به گرمی می‌فشاریم و از همه آنها دعوت می‌کنیم تا در اجرای پروژه‌های صنعت برق حضور پیدا کنند و در سایه این مشارکت روند اجرای پروژه‌های کشور سرعت گیرد.

وزیر نیرو ادامه داد: با اجرای این پروژه یک آب مطمئن در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و 280 میلیون مترمکعب آب با اجرای این طرح به این منطقه منتقل می‌شود که این میزان از مجموع آب جاجرود نیز 60 میلیون مترمکعب بیشتر است.

چیت‌چیان با بیان اینکه حدود 850 طرح اجرایی در کشور وجود دارد ادامه داد: اتمام این طرح‌ها نیازمند  120 هزار میلیارد تومان اعتبار است در حالی که بدون در نظر گرفتن تورم و افزایش قیمت‌ها بخش آب تنها 3 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌ها اعتبار دارد.

وی گفت: این بدان معنی است که اجرای هر طرح بیش از 40 سال زمان نیاز دارد که با مدیریت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرای طرح‌ها در بازه زمانی کوتاه‌تری صورت خواهد گرفت.

چیت‌چیان گفت: پروژه طرح خط دوم انتقال پسآب با حضور بخش خصوصی در کمتر از 30  ماه به اجرا درخواهد آمد و اجرای به‌موقع طرح‌ها و با حضور بخش خصوصی حتی زودتر از موعد مقرر به اتمام می رسد.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار