عضو خبرگان رهبری وجود جهل در مسائل را خطری بزرگ بر سر راه علمای دینی معرفی کرد و گفت: باید در راستای حفظ نظام اسلامی و رسیدن به جایگاه مطلوب آن تلاش کنیم.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، "آیت‌الله مصباح یزدی" شب گذشته در دیدار  مدیران، طلاب و اساتید مدارس علمیه استان کردستان که در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، وظیفه طلاب و روحانیون را در برابر مردم، وظیفه‌ای سنگین و خطیر معرفی کرد.
 
وی با بیان این که عقل به تنهایی برای هدایت انسان‌ها کافی نیست، افزود: خداوند هدایت خود را توسط پیامبرانی به مردم ارائه داد، از این رو نخستین بنده‌ای که خلق کرد، آن را پیامبر قرار داد.
 
عضو خبرگان رهبری توجه به سخنان پیامبران الهی و عمل نمودن به آنها را تنها راه سعادت معرفی کرد و گفت:‌ بیشترین خدمت برای ترقی همه بشریت، توسط انبیای الهی صورت گرفته است، اما عده پیامبران محدود بود، از این رو باید خداوند که هدایت بندگان را بر خود واجب قرار داده است،‌ این محدودیت را جبران سازد.
 
معظم‌له ادامه داد:‌ آخرین پیامبر الهی حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله بودند که بعد از ایشان 12 امام معصوم علیهم‌السلام سکان هدایت جهان را بر دست گرفتند و بعد از غیبت آخرین ذخیره هدایت الهی، راهنمایی بشریت بر دست علما و فقها افتاد.
 
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این که طلاب در مسیر انبیای الهی گام گذاشته‌اند،  گفت: تحصیل علوم دینی با هیچ امر دیگری قابل مقایسه نیست؛ البته لازمه قدردانی حضور در چنین عرصه‌ای، فراگیری تعالیم انبیا و ائمه معصوم علیهم‌السلام است که در این عرصه هیچ کوتاهی ای قابل قبول نیست.
 
وی ادامه داد:‌طلاب علوم دینی برای هدایت جامعه آماده می‌شوند، البته پیش از هدایت جامعه، باید در خود هدایت ایجاد کرده و مردم را نیز به دنبال خود دعوت کنند.
 
*علما وارثان انبیای الهی
 
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به روایات اسلامی، علما را وارثان انبیای الهی معرفی و بیان کرد: این وراثت شرایط دارد، به این معنی که اگر عالمی بخواهد وارث انبیا باشد، در ابتدا باید تعالیم آنها را به خوبی بیاموزد که لازمه این کار خوب درس‌خواندن و تحقیق کردن است.
 
وی وجود جهل در مسائل را خطری بزرگ بر سر راه علمای دینی معرفی کرد و گفت: وجود جهل در این عرصه، خدای نکرده علما را در مسیر بدعت گذاشتن و ابزار دست شیطان شدن قرار می‌دهد.
 
آیت‌الله مصباح یزدی متصدی اصلی در حکومت الهی را انبیای الهی و ائمه معصوم علیهم‌السلام و در زمان غیبت فقهای دین برشمرد و تصریح نمود: امروز به برکت برپایی انقلاب اسلامی ایران، حکومت دین در دست فقیهی عالم و شجاع قرار دارد.
 
استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: از دیگر الزاماتی که در وارث بودن انبیای الهی لازم است، درک کردن مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه است؛ یعنی علما باید بتوانند مسائل سیاسی و اجتماعی جاری در جامعه را به خوبی درک کنند تا به وسیله آن راه درست را انتخاب کنند و دیگران را نیز در این راه قرار دهند.
 
*ارزش حکومت اسلامی را بدانیم
 
وی با بیان این که باید ارزش و جایگاه حکومت اسلامی را در جامعه بدانیم و در حفظ آن تلاش کنیم، گفت: هرچند احکام اسلامی در حد مطلوب در جامعه اجرا نمی‌شود و به فرموده حضرت امام(ره) بویی از اسلام در جامعه حاکم شده است؛ ولی باید در راستای حفظ این نظام و رسیدن به جایگاه مطلوب تلاش کنیم.
 
آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه با اشاره به تحصیل طلاب کردستانی در جمع برادران اهل سنت اظهار داشت: شما در کنار این ویژگی‌هایی که باید داشته باشد،  نسبت به چگونگی رفتار و تبلیغ معارف اسلام ناب در این منطقه نیز آگاه باشید.
 
وی ادامه داد: شما در کنار افراد هستید که مشترکات فراوانی در مسائل اسلامی با ما دارند؛ از این رو انتخاب راه درست و چگونه رفتار کردن شما، اهمیت بسزایی در موفقیتتان دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار