هجدهمین همایش آموزشی سراسری اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تحت عنوان "بیداری دانشجویی و استحکام ساخت درونی نظام" از امروز به مدت 7 روز در دانشگاه سراسری یزد آغاز به کار خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، هجدهمین همایش آموزشی سراسری اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تحت عنوان "بیداری دانشجویی و استحکام ساخت درونی نظام" از امروز به مدت 7 روز در دانشگاه سراسری یزد آغاز به کار خواهد کرد.




این همایش از 2 بخش تبیین مولفه‌های بیداری دانشجویی و تبیین مولفه‌های استحکام ساخت درونی نظام شامل سخنرانی و کارگاه تخصصی و یک‌سری کارگاه‌های مهارتی انسجام تشکیلاتی با حضور 400 نفر از دانشجویان سراسر کشور برگزار می‌شود که به ترتیب مباحث و مبانی مطرحه در آن به شرح زیر است:

الف- بیداری دانشجویی:

فضای دانشگاه‌ها و اساسا رویکرد دانشجویان به زندگی اجتماعی در نوع خود یک رویکرد منحصر به فرد می‌باشد، از این حیث دوران دانشجویی دارای ویژگی‌هایی است که یک نقطه عطف در زندگی جوانان دانشجو محسوب می‌شود؛ حال این ویژگی‌ها در حرکت‌های جمعی و گروهی دانشجویان بروز و ظهور بیشتری نسبت به سایر فعالیت‌های دانشجویان دارد و به صورت کلی شخصیت اجتماعی دانشجویان و دغدغه‌های منحصر به قشر دانشجو را شکل می‌دهد، چرا که بسيارى از احساسات، درخواست‌ها و انگيزه‌ها ممكن است در قشر دانشجو وجود داشته باشد، اما به خصوصيت دانشجويى وی ارتباط مستقيمى نداشته باشد؛ مثل دغدغه شغل، شايد دانشجويى وجود نداشته باشد كه دغدغه شغل و آينده نداشته باشد؛ ليكن اين به حيثيّت دانشجويىِ دانشجو ربطى ندارد. اين مربوط به هر جوانى است لذا آنچه که درباره آن سخن می‌ر‌انیم یک دغدغه و حرکت جمعی و گروهی است که فقط و فقط مخصوص دانشجویان با ویژگی‌های صددرصد دانشجویی می‌باشد.

این حرکت دغدغه‌مند در هر کشور و دانشگاهی وجود دارد که این روزها به "جنبش دانشجویی" معروفشده است و به غلط در کشور ما نیز استعمال می‌شود؛ این در حالی‌ست که بسیاری از مبانی و اصولی که در جنبش دانشجویی لحاظ شده مختص دانشگاه‌های جهان غرب بوده و از نظر ماهیت با حرکت دغدغه‌مند گروهی در اسلام و یک دانشگاه اسلامی دارای تضاد می‌باشد لذا دانشگاه‌ها و حرکت‌های دانشجویی ما پس از گذشت 35 سال از انقلاب شکوه‌مند اسلامی نیاز به تعریف جدیدی از حرکت هدفمند و دغدغه منداست.

مؤلفه‌ها و مبانی این نوع فعالیت و حرکت قبلا توسط مقام معظم رهبری تحت عنوان "بیداری دانشجویی" تبیین شده است که متاسفانه دانشگاه‌ها و دانشجویان از پرداختن به آن غفلت ورزیده‌اند. بیداری دانشجویی به معنای الگوی تقابل با تمام فعالیت‌های ضدارزشی و ضدکرامت انسانی در دانشگاه‌ها و به معنای گسترش مولفه‌های گفتمان مبتنی بر اندیشه انقلاب اسلامی در تمامی دانشگاه‌ها است.

بدیهی است که تمام رهنمودهای مقام معظم رهبری با دانشجویان و به خصوص تشکل‌های مختلف دانشجویی در راستای تبیین مولفه‌های بیداری دانشجویی با اصل و اساس متفاوت از آنچه که حرکت‌های سطحی و زودگذر غربی تحت عنوان جنبش دانشجویی مطرح شده است، بوده که از جمله مهم‌ترین مؤلفه‌های آن عبارتند از:

- آرمان‌گرايى در مقابل مصلحت‌گرايى؛

- صدق و صفا و خلوص نیت؛

- آزادى و رهايى از وابستگي‌هاى گوناگونِ حزبى و سياسى و نژادى و امثال اين‌ها؛

- حركت مبتنى بر اشخاص نبودن؛

- تقابل با مظاهرى كه ازنظر فطرت انسانى زشت است مثل ظلم، زورگويى، تبعيض، بى‌عدالتى، تقلّب، دورويى و نفاق؛

- عدم حکومت احساسات بر حركت دانشجويى و اين پديده ذاتى محيط دانشگاه‌ها؛
 
ب- استحکام ساخت درونی قدرت: 

مسئله ساخت درونی نظام و استحکام بخشیدن به آن همواره از جمله مهم‌ترین منویات مقام معظم رهبری بوده است به گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب در قسمتی از بیانات خود در این رابطه می‌فرمایند: "عاملی كه می‌تواند كشور شما را در مقابل هر افزون‌طلبی، هر انحصارطلبی، هر تجاوز، هر ماجراجویی و هر بحران‌سازی حفظ كند، استحكام ساخت داخلی نظام است." این مسئله مهم در گفتمان امام راحل نیز همواره مطرح بوده است که امام خمینی(ره) نیز از آن تحت عنوان استقلال و عزت ملی یاد کرده‌اند.

یکی از شاخصه‌ها و پایه‌های اصلی در استحکام ساخت درونی نظام مردم هستند لذا مردم ما ثابت کرده‌اند که با ایمان به خدا و وعده‌های الهی و مقاومتی که در این 35 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی از خود نشان داده‌اند همواره بر این باورند که کشور باید روی پای خود بایستد. لذا چنانچه ساخت درونی نظام و قدرت استحکام یابد دیگر نیازی به هراس از افزایش یا کاهش تحریم‌ها و هرگونه مداخله‌ای وجود نخواهد داشت.

مبانی و موضوعات مطروحه در این همایش به عنوان موضوعات اولیه در پرداخت به موضوع استحکام ساخت درونی نظام می‌باشد چرا که پرداخت و تبیین موضوع مهمی چون استحکام ساخت درونی نظام قطعا در یک همایش نگنجیده و نیاز به زمان بیشتری برای گفتمان‌سازی دارد.

موضوعات مطروحه به شرح ذیل است:
 
-  نسبت دانشگاه اسلامی با ساخت درونی نظام (دکتر علی جوادی)

- نقش بیداری دانشجویی در استحکام ساخت درونی نظام (حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمدیان، دکتر مهدی فضائلی) 

- حضور زن و قوام اجتماع اسلامی (دکتر فریبا علاسوند)

-  اقتصاد دانش‌بنیان و اقتدار درون‌زا (دکتر عادل پیغامی) 

- اتکا به خدا و لاغیر (حضرت آیت‌الله قرهی)

- تبیین مولفه‌های فرهنگی اسلام ناب محمدی (ص) در استحکام ساخت درونی نظام (وحید جلیلی)

-  تقابل با نظام سلطه، اصلی‌ترین چالش انقلاب اسلامی (سردار مهدی حاجی‌زاده)

-  بیداری اسلامی و نظم سیاسی دنیا (دکتر دهقانی فیروزی‌آبادی)
 
-  اقتصاد مقاومتی و استحکام ساخت درونی نظام (دکتر عادل پیغامی)
 
- بررسی توافق‌نامه ژنو و نقش آن در استحکام ساخت درونی نظام (دکتر عسگری)

-  مبانی دینی و معرفتی استحکام ساخت درونی نظام (حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرباقری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصباح یزدی)

-  عدالت و استحکام ساخت درونی نظام (دکتر رضی)

- سواد اقتصادی و ساخت درونی نظام (دکتر رضی)

-  جریان‌شناسی سیاسی استحکام ساخت درونی نظام (دکتر علیرضا زاکانی)

- علم و صنعت در استحکام ساخت درونی نظام (استاد فاطمی امین)

-  فرهنگ و اقتدار نظام اسلامی (دکتر حسینی)

ج- انسجام تشکیلاتی:

به لطف خداوند متعال و استقرار نظام جمهوری اسلامی در حال حاضر و در سراسر دانشگاه‌های سطح کشور امکان فعالیت‌های دینی و مذهبی برای دانشجویان سراسر کشور فراهم است اما فعالیت‌های فرهنگی در راستای اعتلای ارزش‌های اسلامی نیازمند برنامه‌ریزی ، نظم و انسجام می باشد.

متاسفانه گروه‌های مختلف فرهنگی در دانشگاه‌ها بعضا مانند جزیره‌های جدا افتاده از یک‌دیگر عمل می‌کنند که این امر  باعث کاهش اثر بخشی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌های کشور شده است. از طرفی انسجام و وحدت کلمه در میان نیروهای ارزشی انقلاب اسلامی از جمله ابتدایی‌ترین مولفه‌ها در گفتمان‌سازی دینی محسوب می‌شود؛ لذا در همین راستا کار گاه‌هایی به منظور برنامه‌ریزی و انسجام هرچه بیشتر در این همایش برگزار خواهد شد که موضوعات آن به شرح ذیل است:

- مشروطه‌شناسی (استاد ابوطالبی)

- نگاه درون‌زا و برون‌زا در آینه جریانات مشروطه و تاریخ معاصر (استاد ابوطالبی)

- نقش‌آفرینی خواهران در تشکل دانشجویی (استاد محمدی)

- دعوت‌نامه تشکیلاتی (استاد سلمان هاشمیان)

- رشد تشکیلاتی (استاد سلمان هاشمیان)

- مواقع صبر و خشم انقلابی در بیداری دانشجویی (استاد مجدالدین معلمی)

- ایده‌های فرهنگی نوین در بیداری دانشجویی (استاد محمدرضا شفاه)

- علم‌های بی‌علمدار، گفتمان‌سازی در بیداری دانشجویی (استاد مجتبی ابراهیمی)

- خبر نویسی (استاد کوچک‌زاده)

- فن بیان (حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروتی)

- مدیریت جهادی زمان (استاد حسن علی نوری)

- پهلوی و تحولات فرهنگی (استاد موسی حقانی)

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار