عضو خبرگان رهبری گفت: بايد برای دفاع از دين تمرين كنيم، وگرنه كم كم به جائی میرسيم كه حاضريم نظام را بفروشيم تا خودمان به پست و مقامی برسيم.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، به نقل از پايگاه اطلاع رسانی آثار آيت‌الله مصباح يزدی، رئيس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) در جمع تعدادی ازمديران و معاونان وزارت دفاع با اشاره به اينكه مسأله قدرت، امنيت داخلی و دفاع در برابر دشمنان خارجی در تشكيل حكومت‌ها و جوامع، نقش اساسی داشته است، اظهار داشت: در نظام اسلامی و دولت‌هايی كه بر اساس اسلام شكل می‌گيرند، تكيه بر ارزش‌های الهی به جای قدرت نقش محوری دارد.
 
آيت‌الله محمدتقی مصباح يزدي، با اشاره به اينكه در دولت‌ها قدرت حرف اول و آخر را مي‌زند، اظهار داشت: از همين رو برخی دولت‌ها وجود خود را مديون و مرهون جنگ می‌دانند و حتي امروزه نيز كشورهايی مانند آمريكا عليرغم هياهويی كه براي حقوق بشر راه انداخته‌اند، حياتشان وابسته به جنگ است و لذا رد پای آمريكا در همه جنگ‌های عالم مشخص است.
 
وی افزود: اولين كسي كه در كشور ما اين مسأله را به خوبي درك كرد و آمريكا را شيطان بزرگ ناميد، امام خمينی(ره) بود كه حتی برای برخی دوستان ايشان مايه تعجب بود، چرا كه در آن زمان اتحاد جماهير شوروی نيز وجود داشت كه منكر خدا و مروج الحاد بود، در حاليكه آمريكا در ظاهر ديندار بود، و امام(ره) با وجود شوروی، آمريكا را شيطان بزرگ می‌ناميد. اما امروز بر همگان مشخص شده است كه آمريكا به دنبال تسلط بر جهان است.
 
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اينكه طرح دفاع از حقوق بشر، عوام فريبی مردم است، ادامه داد: رفتار يك بام و دو هوای آمريكا با ساير كشورها نشان می‌دهد كه ذره‌ای دغدغه حقوق بشر در آنها وجود ندارد.
 
وي با اشاره به اينكه در نظامی كه بر اساس ارزش‌های الهی به وجود آمده است اولين اصل، دفاع از ارزشهاست، اظهار داشت: كارهای دفاعی در نظام‌های غير دينی در دفاع از آب و خاك، حفظ اموال و جان مردم و نهايتا عرض و ناموس خلاصه می‌شود، در حاليكه كه مهمترين مسأله دفاعی در نظام اسلامی، پاسداری و دفاع از دين است به گونه‌ای كه براي دفاع از دين، بايد جان و مال را هم فدا كرد.
 
مصباح يزدی با اشاره به آيه‌ای از قرآن كريم افزود: خداوند متعال علت وجوب دفاع براي حكومت را، جلوگيری از تخريب صومعه ها، نمازخانه‌ها و مساجد بيان مي‌كند. يعنی آنچه اصلا در نظام‌های دفاعی غيردينی معنا ندارد، مهمترين فلسفه دفاع در نظام اسلامی است، و آنچه در اهداف دفاعيی حكومت‌های غيردينی اصالت دارد، در نظام اسلامی جنبه ثانوی دارد.
 
وي افزود: از اين رو دولتی كه قرار باشد از دين حمايت و دفاع كند، بايد در رأس آن شخصی قرار داشته باشد كه بهتر از همگان دين را فهميده و بيش از ديگران دغدغه اجرای احكام اسلامی را داشته باشد، و لذا در همان آغاز شخص پيامبراكرم(ص) در رأس حكومت اسلامی قرار گرفت، و ائمه(ع) به عنوان پيشوايان بعد از ايشان معرفی شدند و حتي براي دوران غيبت نيز ولی‌فقيه بايد در رأس قرار گيرد.
 
وی با تأكيد بر اينكه مسأله اصلی در نظام اسلامی، ارزشهای دينی، و سپس قسط، حفظ حقوق، و معيشت مردم است، ادامه داد: از همان صدر اسلام بعد از رحلت رسول اكرم(ص) مسلمانان كم كم اين بينش را فراموش كردند و انگيزه آنها از جهاد، مادي و كسب غنائم مادی شد. حتی بسياری از سران مجاهدان و برجستگان آنها به دنبال رفاه و ساختن كاخها براي خود رفتند، و كم كم چنين افرادی در دستگاه حكومت نفوذ پيدا كردند که اوج آن در زمان خليفه سوم بود، و به همين دليل، به قدری فشار بر توده مردم زياد شد كه همان مردم مسلمان به كشتن خليفه مسلمين مبادرت كرده و به ناچار به سمت اميرالمؤمنين(ع) برگشتند، و در دوران ايشان نيز به خاطر همين انگيزه‌ها که در برخی خواص وجود داشت، فتنه‌های متعددی پديد آمد.
 
اين استاد فلسفه و تفسير قرآن كريم با اشاره به اينكه فرهنگی كه پيامبر(ص) با زحمات بسيار بين مردم رواج داد، تنها مدت كمي پس از آن به حكومت زر و زور تبديل شد، ادامه داد: لذا افرادی كه امروز در نظام اسلامی قرار گرفته و در سطوح عالی دفاع توفيق خدمت يافته‌اند، بايد توجه داشته باشند كه دفاع در اين نظام به همان معنای دفاع نيست که در آمريكا، انگليس و... وجود دارد، بلکه مسئولين دفاع در نظام اسلامی در مرحله اول بايد تمام هم و غمشان ترويج خداپرستی و دفاع از ارزش‌های الهی باشد.
 
وی با اشاره به اينكه كسانی می توانند اين مسئوليت را بر عهده بگيرند كه در درجه اول خودشان دين را به خوبي فهميده و به آن عمل كنند، افزود: از اين رو بايد ابتدا خودمان به اسلام باور و عشق داشته باشيم و اسلام را در تمام مراحل زندگي مان پياده كنيم. در اين صورت است كه می‌توان انتظار داشت كه بتوانيم اسلام را در زمينه‌های ديگر نيز اجرا نماييم.
 
استاد اخلاق حوزه علميه قم با اشاره به اينكه نبايد تنها به اسم اسلام اكتفا كرد، بلكه بايد در عمل نيز اسلامی زندگی كرد، افزود: عمربن سعد نيز بعد از اقامه نماز جماعت، لشگريانش را «لشگريان خدا» خطاب كرد و براي كشتن سيدالشهدا(ع) آنها را به بهشت بشارت داد، لذا نهادن اسم اسلام بر چيزي، سبب اسلامي شدن آن نمی‌شود.
 
وی بااشاره به اينكه هر ضربه‌ای از صدر اسلام تاكنون به مسلمانان وارد شده است، با خاطر دورشدن از اسلام بوده است، اظهار داشت: هدف از تشكيل نظام اسلامی، رشد ارزشهای انسانی و الهی است و مرحله اول آن دفاع از دين است.
 
آیت‌الله مصباح يزدی افزود: كسي می‌تواند پيرو واقعی علی(ع) باشد كه مانند همان علی(ع) باشد كه به دختر خود فرمود: اگر اين گردنبندی كه به عنوان عاريه از بيت المال گرفته‌ای را ضمانت نكرده بودی، اولين دستی كه در عالم اسلام از يك هاشمی می‌بريدم دست تو بود. حال بايد سؤال کرد: آيا ما در مسئوليت هايمان حاضريم چنين برخوردی با فرزندانمان داشته باشيم، يا بر خلاف الگوی علوی (ع) فرزندان خود را از مجازات معاف مي‌دانيم؟
 
وی ادامه داد: لذا بايد برای دفاع از دين تمرين كنيم وگرنه كم كم به جائی می‌رسيم كه حاضريم نظام را بفروشيم تا خودمان به پست و مقامی برسيم.
 
گفتنی است اين ديدار سوم بهمن ماه سال جاری در سالن تشريفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) برگزار شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار