پرخوری در دوران کودکی حتی برای کودکان لاغر احتمال ابتلا به اضافه وزن و چاقی را در بزرگسالی افزایش می‌دهد.

دکتر پدارم عطایی، ‌ فوق تخصص گوارش کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، ‌گفت: پرخوری در دوران کودکی حتی برای کودکان لاغر، احتمال ابتلا به اضافه وزن و چاقی را در دوران بزرگسالی افزایش می‌دهد.

وی در ادامه گفت: ‌ در دهه‌های اخیر عواملی همچون مصرف مواد غذایی پرکالری مانند فست‌‌فود‌ها و کاهش فعالیت‌های بدنی باعث چاقی و اضافه وزن در افراد جامعه گشته و متأسفانه این چاقی زمینه‌ساز بیماری‌های بسیاری مانند دیابت، ‌فشار خون و چربی بالا در افراد شده است. در حال حاضر سوء تغذیه (افزایش میزان کالری در بدن) آینده کودکان ما را تهدید می‌کند. 

همچنین وی ادامه داد: در کودکان لاغر که دچار عارضه پرخوری هستند ممکن است این اضافه وزن در دوران بلوغ ظاهرشود علی‌الخصوص اگر این کودکان والدین چاقی داشته باشند، ممکن است در دوران بلوغ ژن‌هایی که در زمینه چاقی در بدن است، فعال شوند. 

وی تاکید کرد: بهترین راه جلوگیری از این اضافه وزن این کودکان در بزرگسالی، ‌ شروع رژیم غذایی مناسب و ذائقه‌سازی درست از شروع تغذیه کودک در شش ماهگی است. 

وی توصیه کرد: مادران از‌‌ همان ابتدای شش ماهگی میزان نمک و شکر غذای کودک را در حد متعارفی کنترل کنند و تا سن ۱. ۵ سالگی از دادن مواد غذایی مانند چیپس و پفک به کودک اجتناب کنند تا ذائقه کودک با این نوع مواد آشنا نشود. همچنین غذاهای کمکی مانند سرلاک هم تا حد امکان توصیه نمی‌شود. 

وی در پایان تاکید کرد: ‌ ادامه رژیم غذایی که میزان چربی، ‌پروتئین و کربوهیدرات‌ها (قند، شکر، شیرینی و...) در آن پایین باشد در تمام دوران کودکی توصیه می‌شود. 


انتهای پیام/
برچسب ها: چاقی ، پرخوری ، رژیم ، تغذیه ، سرلاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار