نظرم این بود که دولت باید سال 93 را سال ثبات قیمت‌ها اعلام کرده و هیچ قیمتی را تغییر ندهد بلکه کاهش هم بدهد تا بتواند مشکلات اقتصادی را مهار کند، اگر نه، با این کار نمی‌تواند مشکلات اقتصادی را مهار کند

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،محمدهاشمی عضو حزب كارگزاران روز گذشته نسبت به سياست‌هاي اقتصادي دولت، به يكي از نقاط اشتراك اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان انتقاد كرد. او با اشاره به اظهارات اخیر معاون اول رئیس‌جمهور درباره وضعیت اقتصادی کشور گفت: براساس نظر کارشناسی، با افزایش قیمت حامل‌های انرژی تورم تا چهل‌درصد می‌رسد و دولت هیچ توجیهی ندارد. رئيس دفتر آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ادامه افزود: نظرم این بود که دولت باید سال 93 را سال ثبات قیمت‌ها اعلام کرده و هیچ قیمتی را تغییر ندهد بلکه کاهش هم بدهد تا بتواند مشکلات اقتصادی را مهار کند، اگر نه، با این کار نمی‌تواند مشکلات اقتصادی را مهار کند. وی همچنین تصریح کرد: احتمالا تحلیل آقای جهانگیری از وضعیت اقتصادی واقع‌بینانه نیست، دو حرکتی که توسط دولت انجام شده باعث افزایش قیمت‌ها وتورم بالای چهل‌درصد می‌شود. چرا دولت باعث گرانی می‌شود، هیچ توجیهی از دولت قابل قبول نیست. هاشمی رفسنجانی درباره توزیع سبد کالا و تأثیر این کار در بهبود وضع معیشتی مردم نیز تاکید کرد: بالاخره اگر عده‌ای که استحقاقش را دارند این سبد را دریافت کنند، مقداری کمک به معیشت اقشار آسیب‌پذیر است ولی روش اجرا و دامنه اجرا، خیلی مناسب شرایط اقتصادی کشور نیست، راه‌های بهتری وجود دارد و این نوع مسائل از نظر بنده خیلی توجیه ندارد.


استارت جدايي اصلاح‌طلبان از دولت با كارگزاران

به گزارش فردا، انتقاد هاشمي از سياست هاي اقتصادي دولت در حالي است كه بارها كارگزاران نسبت به اين موضوع انتقاد داشتند. چندماه قبل نيز حسين مرعشي سخنگوي حزب كارگزاران در مصاحبه‌اي كه با مجله اصلاح‌طلب آسمان داشت نسبت به تيم اقتصادي دولت به شدت انتقاد كرده بود.

 

او گفته بود: جاي يك اقتصاددان برجسته در تيم اقتصادي دولت خالي است. در واقع از اين جهت به‌رغم احترامي كه براي سه بزرگوار (نوبخت سازمان برنامه و بودجه، طيب‌نيا وزير اقتصاد و احتمالا سيف به عنوان رئيس كل بانك مركزي) قائل هستم اما در تيم اقتصادي دو مسئله از نظر من مهم است؛ يكي اينكه اين تيم فاقد يك عنصر برجسته از اقتصاددانان كشور است. دوم اينكه اين ستاد نسبت به برنامه اجرايي دولت و به تناسب آن قوي نيست. ستاد اقتصادي دولت تناسبش با بدنه ضعيف است. به نظر مي‌رسد انتقاد اخير هاشمي نيز ادامه اين دست انتقاداتي است كه پيش‌تر كارگزاران به سياست‌هاي اقتصادي دولت داشته‌اند. اين انتقادات باعث شده تا عده‌اي از ناظران سياسي از روند رو به افزايش انتقادات اصلاح‌طلبان به دولت خبر دهند. با اين همه يكي از فعالان اصلاح‌طلب ديروز به خبرگزاري دولتي ايرنا مي‌گويد: استراتژي اصلاحات حمايت از دولت يازدهم است. مصطفي درايتي در عين حال خاطرنشان كرد كه معنای این حمایت عدم انتقاد از عملکرد دولت نیست. درايتي در حالي از حمايت اصلاح‌طلبان از دولت سخن مي‌گويد كه چندي قبل احمدپورنجاتي به عنوان يكي از چهره‌هاي اصلاح‌طلب به تندي عليه روحاني حمله كرد. او گفته بود «روحاني از هیچ پایگاه اجتماعی و بدنه سیاسی اختصاصی برخوردار نبود.»


عبور اصلاح طلبان از روحاني

هر چند قاعدتا كارگزاران جزو اصلاح‌طلبان ميانه رو دسته‌بندي مي‌شود اما بايد گفت چنانچه مطالبات اين طيف از اصلاح‌طلبان از سوي دولت محقق نشود و روزبه‌روز بر انتقادات آنها از دولت افزوده شود،‌ نبايد انتظار داشت اصلاح‌طلبان نسبت به ضعف‌هاي دولت ساكت باشند. چرا كه اصلاح‌طلبان همواره براي توجيه حمايت‌شان از روحاني تاكيد داشتند عمده اشتراكات آنان و دولت «تدبير و اميد» سياست خارجي و اقتصاد بود.

حال اينكه اقتصاد هم محور افتراق اين دو جريان شده است. با توجه به اين نكته به نظر مي‌رسد تلاش برخي رهبران محافظه كار جريان اصلاحات كه معتقدند بايد تحت هر شرايطي ائتلاف جريان اعتدال-اصلاحات باقي بماند، ‌بي‌نتيجه خواهد بود. در عين حال هر چه به موعد انتخابات مجلس دهم نزديك‌تر مي‌شويم، ‌جدايي اصلاح‌طلبان از دولت افزوده‌تر خواهد شد تا جايي كه بحث آنچه كه «عبور اصلاح‌طلبان از روحاني» خوانده مي‌شود، ‌محقق مي‌شود.

برچسب ها: انتقاد ، هاشمی ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار