شیراز/

روش "هیدروپونیک" در تولید علوفه به چه صورت است؟

با هدف استفاده بهینه از منابع و اجرای الگوی مناسب کشت، تولید علوفه به روش "هیدروپونیک" صورت می گیرد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فسا گفت: در این روش به ازای هر 45 مترمربع و در فاصله زمانی شش روز ، یک هزار و 764 کیلوگرم علوفه سبز تولید می شود.

بختیار رحمانی ادامه داد: در این شیوه میزان آب مصرفی به ازای تولید یاد شده هفت و نیم مترمکعب است. تولید علوفه به روش هیدروپونیک یعنی جوانه زنی بذر جو دوسر(یولاف) در محیطی عاری از بیماری های تغذیه ای دام و این فرآیند در شرایط بدون خاک، با امکان تولید متراکم و استفاده بهینه از آب و مواد غذایی انجام می شود.

کاربرد این روش در تولید علوفه سبز دارای مزایایی همچون کاهش مصرف آب، تولید پیوسته علوفه در سال، کاهش زمان تولید و نیروی کار، کاهش هزینه تولید و ارزش غذایی بالا است. کشت هیدروپونیک با وجود این که به سرمایه و دانش زیادی نیاز دارد اما می تواند بهترین راهکار تحمل بحران خشکسالی و متضمن بقای جوامع بشری باشد.

روش هیدروپونیک ، روشی نوین و سریع برای تامین تغذیه دام ها است و در مناطق با آب های شور نیز کاربرد دارد ، همچنین روشی موثر برای حفظ منابع طبیعی و مراتع در دوران خشکسالی و جلوگیری از تخریب سرزمین و حفظ تولیدات دامی است.

وی معتقد است ، با توجه به لزوم صرفه جویی در مصرف آب به ویژه در مناطق بحران زده، استفاده از سامانه هایی که بازدهی مصرف آب را به حداکثر و هدررفت و تبخیر آن را به حداقل ممکن می رساند، ضروری است از این رو کاربرد روش های مختلف کشت هیدروپونیک از بهترین راهکارهای ارائه شده و پاسخگوی طرح های جامع مدیریت منابع آب و خاک است./ش ک

انتهای پیام/


برچسب ها: روش ، هیدروپونیک ، علوفه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.