دندانپزشکان برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها توصیه می‌کنند با بزرگ‌تر شدن کودک و رویش دندان‌ها، آخرین وعده شیر در ساعت ۱۲ نیمه شب به کودک داده شود.

دکتر وحید گلپایگانی، دندانپزشک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: به طور کلی بزاق دهان‌ هم خاصیت ضد پوسیدگی و هم خاصیت تمیز کنندگی دارد. جریان بزاق، میکروب‌ها و باقی مانده شیر و مواد غذایی را از سطح دندان‌ها پاک می‌کند اما در هنگام خواب ترشح بزاق کمتر و جریان آن کند‌تر می‌شود. 

وی افزود: در این زمان، میکروب‌ها با استفاده از باقیمانده مواد غذایی زمینه پوسیدگی‌های دندانی را فراهم می‌کنند. گاهی اتفاق می‌افتد که کودک با دهان پر از شیر می‌خوابد. این شیر مثل یک استخر دور دندان‌های بالا را می‌گیرد. 

گلپایگانی ادامه داد: اگر این کار تکرار شود، زمینه پوسیدگی فراهم می‌شود، برای پیشگیری از پوسیدگی‌ها، لازم است که دندان‌های کودک قبل از خواب تمیز شود، اگر کودکی در نیمه شب هم با شیر تغذیه می‌شود، بهتر است دندان‌هایش با یک گاز مرطوب تمیز شود. 

وی در پایان اظهار داشت: چنانچه سن کودک اجازه می‌دهد می‌توان بعد از تمام شدن شیر مقداری آب به کودک داد تا مواد باقیمانده از روی دندان‌ها پاک شود. 



انتهای پیام/
برچسب ها: کودکان ، شیر ، دندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار