شب که می‌شود حوصله‌ها مانند سایه ماه کوتاه است و کمرنگ. داستانک، قلقلکی کوتاه برای فکر و روحمان است تا در ساعات پایانی شب، لحظات کوتاه امروز را با خواندن جملاتی کوتاه بهتر و بیشتر قدر بدانیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
مرد جواني کنار نهر آب نشسته و غمگين و افسرده به سطح آب زل زده بود؛ مرد سالخورده اي از آنجا مي گذشت. او را ديد و متوجه حال پريشانش شد؛ کنارش نشست. مرد جوان بي اختيار گفت: «عجيب آشفته ام و همه چيز در زندگي ام به هم ريخته است. به شدت نيازمند آرامش هستم و نمي دانم اين آرامش را کجا پيدا کنم؟» مرد سالخورده برگي از درخت کند و آن را داخل نهر آب انداخت و گفت: «به اين برگ نگاه کن؛ وقتي داخل آب مي افتد خود را به جريان آب مي سپارد و با آن مي رود.» سپس سنگي بزرگ را از کنار جوي آب برداشت و داخل نهر انداخت.
سنگ به خاطر سنگيني اش داخل نهر فرو رفت و در عمق آب کنار بقيه سنگ ها قرار گرفت. مرد سالخورده گفت: «اين سنگ را هم که ديدي. به خاطر سنگيني اش توانست بر نيروي جريان آب غلبه کند و درعمق نهر قرار گيرد. اما امواجي را روي آب ايجاد کرد و بر جريان آب تاثير گذاشت حال تو به من بگو آيا آرامش سنگ را مي خواهي يا آرامش برگ را؟» مرد جوان متحير به او نگاه کرد و گفت: « برگ که آرام نيست. او با هر افت و خيز آب نهر بالا و پايين مي رود و الان معلوم نيست کجاست! لااقل سنگ مي داند کجا ايستاده و با وجودي که در بالا و اطرافش آب جريان دارد اما محکم ايستاده و تکان نمي خورد. من آرامش سنگ را ترجيح مي دهم.»
مرد سالخورده لبخندي زد و گفت: «پس حالا که خودت انتخاب کردي چرا از جريان هاي مخالف و ناملايمات جاري زندگي ات مي نالي؟ اگر آرامش سنگ را برگزيده اي پس تاب ناملايمات را هم داشته باش و محکم هر جايي که هستي؛ آرام و قرار خود را از دست مده و در عوض از تاثيري که بر جريان زندگي داري خشنود باش.» مرد جوان از مرد سالخورده پرسيد: «شما اگر جاي من بوديد آرامش سنگ را انتخاب مي کرديد يا آرامش برگ را؟»
پيرمرد لبخندي زد و گفت: «من در تمام زندگي ام خودم را با اطمينان به خالق رودخانه هستي به جريان زندگي سپرده ام و چون مي دانم در آغوش رودخانه اي هستم که همه ذرات آن نشان از حضور يار دارد پس از افت و خيزهايش هرگز دل آشوب نمي شوم. من آرامش برگ را مي پسندم؛ ولي مي دانم که خدايي هست که هم به سنگ توانايي ايستادگي را داده است و هم به برگ توانايي همراه شدن با افت و خيزهاي سرنوشت.»
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار