سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: به وزارت نفت اجازه دادیم تا سقف 100 میلیارد دلار اقدام به سرمایه گذاری به روش بیع متقابل کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، غلامرضا کاتب در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به جلسات روز گذشته کمیسیون تلفیق گفت: از 53 هزار و 200 میلیارد تومان، حدود 41 هزار میلیارد برای پرداخت سرانه در قالب هدفمندی یارانه‌ها به مردم پرداخت می‌شود و همان مبلغ 43 هزار و 500 تومان به ازای هر نفر خواهد بود.  
 
وی افزود: دولت تصمیم دارد 11 هزار و 200 میلیارد تومان از درآمد هدفمندی یارانه‌ها را در بخش سلامت و بیمه هزینه کند.
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد: هم چنین براساس مصوبات این کمیسیون مبلغ 2 هزار میلیارد تومان برای پرداخت بیمه بیکاری اختصاص یافته است.
 
کاتب با تاکید بر دهک‌های دریافت یارانه قانون هدفمندی گفت: میزان پرداخت به دهک‌های مختلف از اختیارات دولت است ولی کمیسیون در راستای حذف برخی دهک‌ها پیشنهاد داده که دولت رویکرد خوداظهاری را دنبال کند و کسانی که ماهیانه زیر 4 میلیون تومان درآمد دارند یارانه دریافت کنند و آن‌هایی که بالای 4 میلیون تومان درآمد دارند، یارانه دریافت نکنند.
 
وی ادامه داد: هم چنین دوبند به تبصره هدفمندی یارانه‌ها در قالب بودجه سال 93 اضافه شده و آن این است که شهرهای بالای یک میلیون جمعیت که در معرض آلودگی قرار دارند، عوارض برای بهبود حمل و نقل و شرایط آلاینده‌ها دریافت شود که تشخیص آن برعهده سازمان محیط زیست است.
 
نماینده مردم گرمسار ادامه داد: زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال 93 برای افزایش قیمت‌ها در اختیار دولت است ولی براساس توافقات صورت گرفته دولت تا زمانی که تورم روبه افزایش است قیمت حامل‌های انرژی را افزایش نخواهد داد.
 
وی افزود: کمیسیون تلفیق در تبصره الحاقی در بودجه سال 93 به وزارت نفت اجازه داده تا سقف یکصد میلیارد دلار به صورت ارزی یا معادل ریالی اقدام به سرمایه گذاری به روش بیع متقابل و یا روش‌های موضوع بند ب ماده 214 قانون برنامه پنجم توسعه از سرمایه گذاری خارجی استفاده کند.  
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد: هم چنین قیمت نفت خام و میعانات گازی برای واحدهای جدید پالایش و یا توسعه کمی واحدهای موجود غیردولتی در داخل بین 90 درصد تا 95 درصد قیمت صادراتی فوب خلیج فارس براساس دستورالعملی که توسط وزارت نفت اعمال می‌شود برای حداقل 10 سال پس از بهره‌برداری تعیین می‌گردد.
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: هم چنین قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در چارچوب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به گونه‌ای تعیین می‌گردد که نرخ بازدهی داخلی ارزی سرمایه گذار این واحدها 25 درصد باشد، هم چنین به منظور تحریک و تشویق واحدهای پتروشیمی و فعالان اقتصادی به توسعه سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی و پایین دست و اشتغال زایی بیشتر با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته و رعایت مکان یابی وزارت نفت قیمت خوراک گاز به صورت پلکانی به گونه‌ای تخصیص دهد که نرخ بازده داخلی ارزی سرمایه گذار تا 30 درصد باشد.
 
کاتب ادامه داد: هم چنین وزارت نفت با ایجاد شرکت‌های پروژه برای فازهای باقی مانده پارس جنوبی و سایر میادین مشترک و فروش سهام آن‌ها نسبت به توسعه همان پروژه اقدام نماید.  
 
وی هم چنین با اشاره به دو مصوبه کمیسیون تلفیق درباره وزارت نیرو گفت: به منظور اجرای طرح‌های افزایش بازدهی نیروگاه‌ها با اولویت نصب بخش بخار در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش تلفات، بهینه سازی مصرف، صرفه جویی در مصرف سوخت مایعی جایگزینی مصرف برق به جای گاز یا فرآورده‌های نفتی که توجیه اقتصادی دارد افزایش سهم صادرات برق تا سقف 120 هزار میلیارد ریال به روش بیع متقابل با سرمایه گذاران بخش‌های خصوصی و عمومی با اولویت استفاده از تجهیزات ساخت داخل قرارداد منعقد نماید و دولت مکلف است در قبال این تعهد سوخت مایع صرفه جویی شده یا معادل آن نفت خام را با محاسبه میزان صرفه جویی حاصله در مدت حداکثر دو سال به سرمایه گذاران تحویل نماید.
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق افزود: هم چنین برای اجرای طرح‌های آب و فاضلاب، بهینه سازی و صرفه جویی مصرف آب، مهار و بهره‌برداری از آب‌های مشترک مرزی، اجرای طرح‌های جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب و طرح‌هایی که به مدیریت تقاضای آب می‌انجامد و زهکشی اراضی کشاورزی تا سقف 10 میلیارد دلار به روش بیع متقابل یا ساخت و بهره‌برداری و یا سایر روش‌های مشابه با سرمایه گذار خصوصی یا تعاونی برای حداکثر 10 سال قرارداد منعقد یا مجوز صادر کند. 

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت ، نفت ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار