بودجه سال ۹۳ شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "غلامرضا کاتب" سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۳ و "غلامرضا تاجگردون" نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۳مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، بودجه سال ۹۳ شب گذشته (۷ بهمن ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "غلامرضا کاتب" سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۳ و "غلامرضا تاجگردون" نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۳ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

"غلامرضا کاتب" در ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهم‌ترین نتایج بدست آمده کمیسیون تلفیق در خصوص بودجه سال ۹۳چیست؟ گفت: قبل از آنکه بحث لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها در دستور کار کمیسیون تلفیق باشد، قرار بر این بود که لایحه بودجه سال ۹۳ روز یکشنبه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار بگیرد، اما به جهت اینکه روز یکشنبه لایحه هدفمندی یارانه‌ها اعلام وصول شد به همین دلیل بحث لایحه بودجه دو روز به تاخیر افتاد.

وی با اشاره به اینکه تا به امروز کمیسیون تلفیق در قالب ۳۲ جلسه به فعالیت‌های خود ادامه داده است، افزود: خوشبختانه صبح دیروز بحث مربوط به تبصره ۲۱ هدفمندی یارانه‌ها به اتمام رسید به گونه‌ای که پس از آن بحث احکام مربوط به حمایت از تولید در دستور کار این کمیسیون قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۳ با بیان اینکه امیدواریم امروز صبح کلیات طرح توسط اداره قوانین مورد چاپ قرار بگیرد، اظهار داشت: انشاءالله صبح روز چهارشنبه کلیات آن در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.

غلامرضا کاتب با اشاره به پیشنهاد دولت در خصوص تبصره ۲۱ گفت: دولت باید ۶۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از هدفمندکردن یارانه‌ها درآمد کسب کند.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در بودجه عمومی مربوط به بحث یارانه نان و برق است، خاطرنشان ساخت: ۵۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان دیگر هم نیز از مابه التفاوت نرخ حامل‌های انرژی بدست خواهد آمد.

*افزایش قیمت حامل‌های انرژی به صورت تدریجی

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۳ با اشاره به اینکه همکاران بنده در کمیسیون تلفیق از روحیه اعتدال گرایانه‌ای برخوردار هستند، اضافه کرد: در جلسه‌ای که به صورت مشترک میان دولت و مجلس برگزار شد، قرار بر این گذاشته شد تا قیمت حامل‌های انرژی به صورت تدریجی افزایش پیدا کند.

غلامرضا کاتب با اشاره به ادامه جلسات مشترک دولت و مجلس خاطرنشان ساخت: باید نحوه اجرای افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی از سوی دولت و مجلس مورد بررسی قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد ۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت برای حمایت از تولید مورد تصویب قرار گرفته است، افزود: ۵۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی که در قالب ماده ۷ و بند «ب» ماده ۳۴ قانون برنامه توسعه که مرتبط با نظام سلامت و بیمه است، مورد تصویب قرار گرفته است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۳ با اشاره به اینکه دولت اجازه ۲۰ درصد جابجایی را در طول سال خواسته است، گفت: کمیسیون تلفیق این جابجایی را از ۲۰ درصد به ۱۰ درصد رسانده است.

غلامرضا کاتب با بیان اینکه در بخش هزینه‌ها هرآنچه را که دولت پیشنهاد داده بود بجز یک مورد مورد تصویب قرار دادیم، ادامه داد: در بحث عوارض مالیاتی که برای شهرهای بالای یک میلیون جمعیت بود نیز اصلاح بودجه از سوی کمیسیون تلفیق صورت گرفت.

*ضرورت ایجاد بهبود در وضعیت حمل و نقل و بحث کاهش آلودگی هوا

وی با اشاره به اینکه باید در وضعیت حمل و نقل و بحث کاهش آلودگی هوا در کلانشهر‌ها بهبود صورت گیرد، گفت: برای تحقق درآمد ۶۳ هزار میلیارد تومانی باید شیب ملایم را در نظر بگیریم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۳ با اشاره به اینکه دولت و مجلس برای تحقق درآمد ۶۳ هزار میلیاردی همواره تلاش خواهند کرد، اضافه کرد: درآمد حاصل از هدفمندکردن یارانه‌ها ۵۰ درصد به مردم، ۳۰ درصد به تولید و ۲۰ درصد به فعالیت‌های عمرانی تعلق پیدا خواهد کرد.

کاتب با اشاره به اینکه دولت پیش بینی کرده است تا درآمد ۶۳ هزار میلیارد تومانی از بابت افزایش حامل‌های انرژی را بدست آورد، خاطرنشان ساخت: بحث هدفمندکردن یارانه‌ها پس از ۳ سال به مرحله اجرا رسیده است، این در حالی است که اولین سالی است که قانون هدفمندی یارانه‌ها به صورت پکیج کامل مورد اجرا قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در سه سال گذشته فقط یک بند از قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به مرحله اجرا رسید، اظهار داشت: پرداخت سرانه خانوار تاکنون به صورت ماهانه صورت گرفته است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۳ با اشاره به اینکه هیچ یک از بندهای مرتبط با نظام سلامت، بیمه، تولید تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است، افزود: دولت در لایحه بودجه برای اولین بار پیشنهاد داده است تا همه گامهای هدفمندی یارانه‌ها به مرحله اجرا درآید.

کاتب با اشاره به اینکه به صورت صددرصدی نمی‌توان گفت که بخش تولید باید با رشد ۳۰ درصدی مواجه شود، اضافه کرد: قیمت حامل‌های انرژی باید به صورت تدریجی افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین نیاز خانواده‌ها به بخش درمان، دارو و سلامت است، ادامه داد: کسی که دچار مریضی شده نباید به فکر کمبود پولش باشد بلکه باید به گونه‌ای عمل کرد که نظام سلامت، بیمه ارتقاء یابد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۳ با اشاره به اینکه در قانون بودجه بیمه مورد پوشش کامل کشور باید قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: مجلس و دولت در این بخش از اتفاق نظر و اشتراک نظر برخوردار هستند.

*همّ و غم مجلس و دولت کاهش تورم از 40 درصد به 25 درصد است

غلامرضا کاتب با اشاره به اینکه کمک به مردم نباید تنها در قالب پرداخت نقدی باشد، افزود: تمام هم و غم دولت و مجلس در قانون بودجه سال بر این است که تورم را از ۴۰ درصد به ۲۵ درصد برساند. کاهش نقدینگی سبب کاهش نرخ تورم در جامعه می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۳ با اشاره به اینکه در رویکرد مشترک دولت و مجلس باید به مردم توجه ویژه‌ای کرد، گفت: هیچ رویکردی جز نگاه به مردم در نگاه مجلس و دولت وجود ندارد. همه تصمیمات ما تا به امروز توجه به اقشار مستمند و مستضعف در جامعه بوده است و باید در تصمیماتمان به گونه‌ای اقدام کنیم که نتایج به نفع مردم باشد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تکلیف یارانه بگیران در قانون بودجه افزود: برای اولین بار پیشنهاد داده شد تا از صندوق توسعه ملی ۵ درصد به منظور اشتغال روستاییان برداشت شود.

* ۵ درصد از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاییان در نظر گرفته شده است

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۳ با اشاره به اینکه جمعیت روستاییان کشور حدود ۲۶ میلیون نفر است، خاطرنشان ساخت: باید با این اقدام کاری کرد که خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بتوانند از تسهیلات به خوبی استفاده کنند.

غلامرضا کاتب گفت: اگر دولت روزی بنا داشت تا چند دهک را مورد حذف قرار دهد باید مردم اقدام به خود اظهاری کنند.

وی افزود: از زمانی که دولت قصد کاهش دهک‌ها را داشته باشد مردم باید برای دریافت هدفمندی یارانه‌ها اعلام آمادگی کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۳ با اشاره به اینکه در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان باید به اجرا درآید، گفت: تصمیم دولت و مجلس بر این است که تا زمانی که شیب تورم پایین نباشد مرحله دوم اجرا نشود.

غلامرضا کاتب با اشاره به اینکه در فاز دوم هدفمندکردن یارانه‌ها شیب ملایم را در نظر گرفته‌ایم، ادامه داد: درآمدی که از کل هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۲ باید کسب می‌شد چیزی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بود.

وی با اشاره به اینکه درآمد ۵۰ هزار میلیاردی را به ۶۳ هزار میلیارد در سال ۹۳ رسانده‌ایم، گفت: دولت در سال ۹۳ هدفمند کردن یارانه‌ها را به بهترین نحو ممکن اجرا خواهد کرد.

*در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها قیمت حامل‌های انرژی را یکباره افزایش نمی‌دهیم

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۳ با اشاره به اینکه در فاز دوم هدفمندکردن یارانه‌ها به یکباره قیمت‌های حامل‌های انرژی را افزایش نخواهیم داد، ادامه داد: در شرایطی که کشور با رکود تورم مواجه است، هیچ عقل اقتصادی حکم نمی‌کند که مردم را تحت فشار اقتصادی قرار دهیم.

غلامرضا کاتب با بیان اینکه مجلس و دولت نباید آرامش اقتصادی مردم را بهم زنند، اظهار داشت: افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی باید قابل کنترل شدن باشد.

* فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باید به صورت تدریجی اجرا شود

وی با اشاره به اینکه فاز دوم هدفمندکردن یارانه‌ها باید به صورت تدریجی مورد اجرا قرار بگیرد، افزود: در سال جاری دولت می‌توانست ۲۸ هزار میلیارد تومان را برای فروش سهام در نظر بگیرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۳ با اشاره به اینکه امسال فروش سهام به مرحله اجرا درنیامد، خاطرنشان ساخت: فروش سهام به دو دلیل در سال ۹۲ انجام نشد که یکی از دلایل مربوط به انتخابات و دیگری تاخیر دولت بود.

غلامرضا کاتب افزود: فروش سهام در اصلاحیه قانون بودجه به ۲۵ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.

در ادامه غلامرضا تاجگردون در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی در چه حوزه‌هایی صورت خواهد گرفت؟ گفت: یکی از دلایل تاخیر دولت در ارسال تبصره ۲۱ وجود سناریوهای مختلف بود زیرا دولت درصدد بود تا بهترین روش را برای فضای اقتصادی کشور مهیا کند.

*هرآنچه که در خصوص قیمت بنزین گفته می‌شود گمانه زنی است

نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۳ با اشاره به اینکه هرآنچه که در خصوص قیمت بنزین گفته می‌شود گمانه زنی است، اظهار داشت: دولت تا زمانی که مطمئن نشود نرخ تورم رو به کاهش است اقدام به افزایش قیمت‌ها نخواهد کرد، زیرا افزایش قیمت‌ها بار سنگینی را بردوش مردم می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه دولت زمانی که احساس کرد نرخ تورم رو به کاهش است، سناریوی خود را مورد اجرا قرار داد، گفت: منابع بودجه کاملا پیش بینی شده است، به طوری که ۶۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دولت از بابت حامل‌های انرژی درآمد کسب خواهد کرد.

*دولت شب عید هیچ‌گاه اقدام به افزایش هزینه‌ها نخواهد کرد

غلامرضا تاجگردون با اشاره به اینکه انشاءالله نرخ تورم تا پایان سال روند رو به کاهش خود را طی خواهد کرد، ادامه داد: دولت شب عید هیچ‌گاه اقدام به افزایش هزینه‌ها نخواهد کرد زیرا این امر مردم را نگران می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۳ با اشاره به اینکه فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به صورت تدریجی اجرا خواهد شد، ادامه داد: دولت زمانی که شیب تورم رو به بالا باشد هیچگونه تصمیمی در خصوص افزایش قیمت‌ها نخواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی چگونه صرف خواهد شد؟ اظهار داشت: درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در چند حوزه مورد مصرف قرار خواهد گرفت که یکی در بخش تولید و دیگری در بخش پرداخت مستقیم به مردم است.

غلامرضا تاجگردون با اشاره به اینکه از ۶۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ۱۱ هزار و ۳۰۰میلیارد تومان در داخل بودجه صرف خواهد شد، افزود: از ۵۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان باقیمانده ۱۰ هزار میلیارد تومان آن در بخش تولید مورد مصرف قرار خواهد گرفت.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۳ با اشاره به اینکه در سال جاری حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان پرداخت مستقیم به مردم صورت گرفت، ادامه داد: اگر در سال آینده پرداخت مستقیم به مردم افزایش نیابد همین میزان مورد پرداخت قرار خواهد گرفت.

* دولت تصمیم گرفته است تا کل جامعه ایران را تحت پوشش بیمه قرار دهد

وی با اشاره به اینکه ۱۰ الی ۱۲ هزار میلیارد تومان برای بخش درمان در نظر گرفته شده است، خاطرنشان ساخت: دولت تصمیم گرفته است تا کل جامعه ایران را تحت پوشش بیمه قرار دهد.

غلامرضا تاجگردون با اشاره به اینکه باید به گونه‌ای عمل کرد که ارزش دفترچه‌های درمانی بالا برود، گفت: باید به گونه‌ای عمل کرد که وقتی فرد بیمار به بیمارستان مراجعه کرد مورد مداوا قرار بگیرد.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۳ ادامه داد: در کشورهای مختلف دنیا پوشش بیمه‌ای بالا است بنابراین به دلیل بالابودن بیمه پایه نظام سلامت و درمان به بهترین نحو ممکن صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه روستاییان باید به بهترین شکل ممکن مورد پوشش بیمه قرار بگیرند، خاطرنشان کرد: باید شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر هم تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. اگر ۱۲ هزار میلیارد تومان برای امر بیمه تحقق پیدا کند بیمه پایه افزایش می‌یابد.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۳ در پاسخ به سوال دیگر در خصوص بدهی‌های دولت به بخش‌های مختلف گفت: دولت بدهی‌های مختلفی را مثلا به پیمانکاران، اشخاص حقوقی دارد.

وی با اشاره به اینکه بدهی دولت به پیمانکاران چیزی در حدود ۱۲- ۱۳ هزار میلیارد تومان است، افزود: باید بدهی پیمانکاران مورد پرداخت قرار بگیرد.

غلامرضا تاج گردون با اشاره به اختیاراتی که به وزارت نیرو و وزارت نفت بابت پرداخت بدهی‌ها داده شده است، ادامه داد: به وزارت نفت اجازه سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری داده شده تا اقدام به خرید تضمینی کنند همچنین برای وزارت نیرو ۱۲۰هزار میلیارد ریال برای خرید محصولات در نظر گرفته شده است.

* دولت درصدد پرداخت بدهی‌های خود است

نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۳ با اشاره به اینکه در حدود ۳ - ۴ هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران پرداخت خواهد شد، خاطرنشان ساخت: دولت درصدد پرداخت بدهی‌های خود است.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه دولت چه ساز و کاری برای هدفمندکردن یارانه‌ها در نظر گرفته است گفت: ده درصد از دهک بالا قابل شناسایی هستند، به طوری که اگر روش از پایین به بالا از‌‌ همان روز اول در خصوص هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته می‌شد، می‌توانستیم به نتایج بهتری دست یابیم.

غلامرضا تاجگردون خاطرنشان کرد: اگر می‌خواستیم مبلغ یارانه‌های نقدی را افزایش دهیم باید این عدد پایین به بالا صورت می‌گرفت.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: بودجه ، برنامه ، گفتگو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار