گیاهان دارویی حاوی مواد موثر مختلفی هستند که هر کدام خاصیت دارویی ویژه و خاص دارد و روش‌های استخراج آن‌ها با یکدیگر فرق دارد.

محسن بیدگلی عضو جامعه گیاه درمانی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: گیاهان دارویی حاوی مواد موثر مختلفی هستند که هر کدام خاصیت دارویی ویژه و خاص دارد و روش ‌های استخراج آن‌ها با یکدیگر فرق دارد.

وی در ادامه با توضیح این که روش نامناسب در تهیه دم نوش‌های مختلف ، خاصیت دارویی کم یا کاسته می‌شود، افزود: گیاهان با روش‌های مختلفی مثل دم کرده، جوشانده ملایم و جوشانده قوی در دم‌نوش‌ها استفاده می‌شوند.

بیدگلی به روش دم کرده اشاره و تصریح کرد: در این روش آب از جوش افتاده را روی گیاه دارویی ریخته و با قراردادن یک پوشش بر آن به مدت 10دقیقه کنار گذاشته می‌شود تا دم بکشد.

وی با بیان این که گیاهان معطر با روش دم کرده تهیه می‌شوند، اظهار داشت: گیاهان معطری مثل نعناع، آویشن، پونه و رازیانه به این صورت تهیه می‌شوند.

این استاد دانشگاه به روش جوشانده ملایم اشاره کرد و گفت: گیاه دارویی را در قوری قرارداده و آب جوش روی آن ریخته و سپس به مدت 10 الی15 دقیقه روی کتری و حرارت غیرمستقیم گذاشته می‌شود تا دم بکشد.

بیدگلی در پایان تصریح کرد: جوشانده قوی به همان شکل جوشانده ملایم تهیه می‌شود ولی زمان دم کشیدن آن طولانی وبه مدت نیم ساعت می‌شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار