طبق گزارش اورژانس کشور در طی یک ماه که از اجرای طرح امداد زمستانی میگذرد 17 نفر از هموطنان از سرمازدگی نجات پیدا کردند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، ارزو دهقانی مدیر روابط عمومی اورژانس کشور  گفت:امداد زمستانی با هدف کاهش مرگ ومیر و معلوليت هاي ناشي از حوادث ترافيكي و سرما درشهرها و جاده ها، ايجاد هماهنگي بين بخشي با سازمان هاي درگير در طرح، کاهش زمان رسیدن بر بالین بیمار يا مجروح و  ارائه خدمات مطلوب پزشکی به مسافرین و امدادرسانی درزمستان به حادثه 
دیدگان حوادث ترافیکی ومحیطی، افزایش پوشش امداد جاده ای درنقاط برف گیر وحادثه خیز  از بیستم آذر ماه آغاز شده وتا 21/12 /91 ادامه خواهد داشت.
 
وی ادامه داد:در اين راستا 18000 پرسنل مركز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي سراسر كشور(با احتساب اضافه كار)در  810 پايگاه شهري،  1274پايگاه جاده اي، و در كل 2084پايگاه هاي شهري و جاده اي با استعداد 3040آمبولانس، 57 اتوبوس امبولانس و 52 موتورآمبولانس به ارائه خدمات به 
هموطنانمان می پردازند. همچنين  4پايگاه امداد هوايي نيز در آماده باش كامل است. 

دهقانی با بیان این که در یک ماه اول از اجرای این طرح،  اورژانس 115 به یاری 17 نفر از افرادی که دچار سرمازدگی و یخ زدگی شده بودند، شتافت عنوان کرد:تكنسين هاي اورژانس پيش بيمارستاني 6 نفر از مصدومین را در محل  درمان نمودند همچنین پس از ارائه خدمات پزشكي اوليه به افرادي كه دچار  سرمازدگي و يخ زدگي شده بودند، 11 نفر را جهت دريافت مراقبت هاي بيشتر به  بيمارستان منتقل نمودند.
 
وی به افراد جامعه  تصریح کرد:در سرما زدگی و در دمای کمتر از 35 درجه ،  مکانیسم های کنترل حرارت بدن از کار می افتد و قادر به تامین حرارت کافی براي بدن نمی باشد. سالمندان ، کودکان نوپا ، نوزادان و برخي بيماران (مانند افرادي كه دچار سكته مغزي ، ضايعات نخاعي ، اختلالات تيروئيدي و ياديابت مي باشند ) بیشتر در معرض سرمازدگی قرار دارند. 

وی افزود:سرمازدگی با علائمی چون لرزیدن، کاهش عملکرد عضلات، فراموشی،تغییرات خلق، سرگیجه ، تکلم مبهم ، آهسته ، بریده بریده یا خشن، خواب آلودگی ، کاهش سطح هوشیاری ، افت علائم حیاتی مانند نبض آهسته و سرعت تنفس آهسته، تغییرات رنگ پوست (ابتدا قرمز ، سپس رنگ پریده و در نهایت خاکستری مي شود) همراه است و در نهایت ممکن است منجر به مرگ شود. 

در زمان برخورد با سرمازدگی باید فرد سرمازده را به مکان گرم ، خشک و سربسته منتقل و با  اورژانس 115  تماس گرفته شود.ئلباس های خیس و تنگ مصدوم باید خارج شوند و مصدوم  در پتوی گرم پیچیده شود. 

دهقانی خاطر نشان کرد:مصدوم را نباید به یکباره گرم کرد. برای این کار می توان  از حوله های گرم و کیسه های آب گرم در کشاله ران ، زیر بغل و روی قفسه سینه استفاده کرد. بدن فرد مصدوم را نباید ماساژ داد. از هرگونه فعالیت بدنی توسط فرد سرمازده باید جلوگیری شود. در سرمازدگی شدید نباید ، از منابع حرارتی مستقیماً استفاده شود چرا که می تواند بسیار خطرناک باشد و موجب شوک در بيمار شود.در صورت هوشیار بودن بیمار و در مواردی که بیمار تهوع و استفراغ ندارد،می تواند مایعات گرم بنوشد. 

انتهاي پيام/
برچسب ها: سرمازدگی ، کودک ، تکنسین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار