وزیر نیرو از انتخاب عیسی کلانتری به عنوان دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در حاشیه جلسه امروز(چهارشنبه) هیئت دولت در نشستی خبری از انتخاب عیسی کلانتری به عنوان دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داد.

چیت‌چیان گفت: هیئت وزیران در جلسه امروز عیسی کلانتری را به عنوان دبیر این ستاد و همچنین به عنوان مجری اقدامات مورد نظر این طرح انتخاب کردند و همچنین امیدواریم تمام دستگاه‌های مورد نظر در این رابطه برای به سرانجام رسیدن تمام این اقدامات تعامل سازنده داشته باشند.

وزیر نیرو درباره اقدامات کارگروه ویژه نجات دریاچه ارومیه اظهارداشت: در این رابطه قرار شده اقدامات مورد نظر طبق اولویت‌بندی انجام شود که این اقدامات امروز به تصویب هیئت وزیران رسید و دستگاه‌های اجرایی مربوطه نیز برای تعامل سازنده به منظور اجرایی کردن این اقدامات مکلف به هماهنگی شدند.

وی افزود: برای هماهنگی بهتر هیئت وزیران تصمیم گرفت که ستاد نجات دریاچه ارومیه رأسا زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهور قرار بگیرد و تحت مدیریت وی اقدامات مورد نظر بررسی و پیگیری شود.

چیت‌چیان در پاسخ به این سوال که وزارت نیرو برای مشکلاتی که میان این وزارتخانه و سازمان محیط زیست بر سر سدسازی در کشور دارد چه تمهیداتی اندیشیده است، گفت: میان متخصصان این دو وزارتخانه بر سر احداث سد دو دیدگاه وجود دارد که دولت هیچکدام از آنها را قبول ندارد و معتقد است درتمام طرح‌های احداث سد بایدگزارش ارزیابی زیست‌محیطی تهیه شود تا آن طرح با توجه به عوامل و ابعاد زیست‌محیطی اجرایی شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: تمام طرح‌های احداث سد باید با مجوز سازمان محیط زیست انجام شود و در این رابطه نیز سهم محیط زیست از تخصیص آب در این طرح‌ها لحاظ خواهد شد.

وی درباره انتقال آب خزر به شهرهای کویری کشورمان اظهار داشت: این طرح مورد تصویب مجلس قرار گرفته و هم‌اکنون برای مطالعات انتقال آب از دریای خزر به دشت‌‌های کویری ردیف بودجه اختصاص داده‌ایم و در این رابطه نیز مجری، مشاور و شرکت‌های مرتبط برای انجام این طرح با رئیس سازمان محیط زیست به منظور رفع ایرادات زیست‌محیطی جلسه‌ای برگزار کردند.

چیت‌چیان ادامه داد:‌ پس از این جلسه گزینه‌های جدیدی که متضمن آسیب‌های زیست‌محیطی نباشد مطرح شد و انشاءالله طی یک یا دو ماه آینده تصمیم‌گیری انجام خواهد شد.

وزیر نیرو درباره افزایش قیمت آب و برق برای سال آینده بیان کرد: این موضوع فعلا مورد تصویب دولت قرار نگرفته و در کمیسیون‌های مربوطه‌ در حال بررسی است و در مرحله نهایی قرار دارد و در آینده نیز اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آب رود کارون برای چه مصارفی انتقال خواهد یافت، اظهار داشت: انتقال آب از رودخانه کارون به حوزه‌های دیگر فقط برای مصارف آب شرب انجام خواهد شد.

چیت‌چیان ادامه داد: هم‌اکنون طرحی در منطقه بهشت‌آباد در حال مطالعه است تا بتوان با اجرایی کردن آن طرح آب شرب چند منطقه را تامین کرد.

وزیر نیرو با اشاره به رودخانه زاینده‌رود و حق آب کشاورزان این منطقه نیز گفت: حق آب کشاورزان حوزه زاینده‌رود و اصفهان داده خواهد شد لذا این آب به هیچ عنوان در حوزه‌های دیگر مصرف نخواهد شد و دولت تصمیم دارد آب کارون را تنها برای مصارف شرب استفاده کند و همچنین برای تامین مصارف بخش صنعت از پسآب فاضلاب‌های شهری استان استفاده خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در سال جاری نیز 96 میلی‌متر به طور میانگین بارندگی داشتیم، تصریح کرد: 16 درصد از میزان بارندگی امسال به طور متوسط از سال 91 کمتر شده است و حدود 8 درصد نیز این میزان به طور متوسط از سال‌های گذشته بیشتر بوده است.

چیت‌چیان درباره تامین آب شرب استان تهران اظهار کرد: 5 سد موجود در اطراف استان تهران تامین کننده آب شربت تهرانی‌هاست که در این رابطه نیز میزان ذخایر آبی این سدها نسبت به گذشته حدود 40 درصد کاهش پیدا کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار