وزير نيرو گفت: اگر نتوانيم مديريت مصرف را در آب كشاورزي اعمال كنيم، درياچه اروميه هرگز زنده نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،‌ حميد چيت چيان وزیر نیرو در ديدار با نمايندگان مردم استان آذربايجان شرقي در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه در مورد درياچه اروميه بايد حقايق را به مردم بگویيم و توقع بي مورد ايجاد نكنيم، افزود: بازگشت وضعيت درياچه اروميه به شرايط سابق 10 تا 15 سال زمان نياز است وهرگونه شعار و وعده تبليغاتي و سياسي كه به دور از حقيقت باشد، خيانت به دریاچه اروميه و مردم است.

وي مهمترين علت خشك شدن درياچه اروميه را توسعه بي رويه زمين هاي زيركشت در چند سال اخير ذكر كرد و افزود: در اطراف درياچه اروميه حدود 150 هزار هكتار زمین زیركشت وجود داشت كه پس از مدتي اين ميزان به 480 هزار هكتار رسيد؛ يعني در منطقه 330 هزار هكتار افزايش زمين هاي زير كشت را شاهد هستیم.

به گفته وی، اين زمين ها در مجموع سالانه به سه ميليارد و 100 ميليون مترمكعب آب نیاز دارند و اين ميزان، دقيقا مقدار آبي است كه مي تواند درياچه را احيا كند.

چيت چيان اظهار داشت: در حقيقت ما براي احياي درياچه اروميه سالانه به سه ميليارد و 100 ميليون مترمكعب آب نياز داريم.

وي يكي ديگر از موارد خشکی درياچه اروميه را تغيير اقليم عنوان کرد، و افزود:اين امر در كل جهان و ازجمله  كشور ما اتفاق افتاده است به گونه ای که با افزایش یک تا دو درجه ای دمای هوا، میزان تبخير آب دریاچه افزایش یافته و از سوي ديگر حجم بارش های سالانه کم و مصارف آب شهري و روستايي اضافه شده است.

وزير نيرو تاكيد كرد: ما براي نجات درياچه اروميه آنچه از دستمان برمی آید، انجام می دهیم که برخي از اين اقدام ها شامل فراهم كردن مقدمات انتقال آب از رودخانه هايي همچون ارس و ... به درياچه اروميه است که در اين راستا از مشاوره كارشناسان داخلي و خارجي مانند كارشناسان فرانسوي و چيني سود برديم.

وي ادامه داد: در بحث انتقال آب به درياچه اروميه موضوع محيط زيست نيز بسيار حایز اهميت است و نبايد نجات درياچه اروميه، موجب بروز پیامدهای بدتري در  محيط زيست شود.
وزير نيرو تصريح كرد: اگر نتوانيم مديريت مصرف را در آب كشاورزي اعمال كنيم، درياچه اروميه هرگز زنده نخواهد شد.

وي در ادامه به نقش جهادكشاورزي به عنوان يك سازمان موثر در اين راه اشاره كرد و افزود: جهادكشاورزي بايد آموزش كشاورزان و آگاه سازي آنان براي تغيير در الگوي كشت، بالا بردن بازده كشاورزي و كاهش مصرف آب در اين بخش،‌ مازاد آب باقيمانده را به درياچه اروميه را هدايت كند.

وي از ديگر راهكارهاي موثر در اين زمينه را جلوگيري از تبخير آب هاي سطحي عنوان کرد و اظهار داشت: نبايد در منطقه به دنبال افزايش سطح زيركشت باشيم و پساب تصفيه خانه فاضلاب را به سمت درياچه اروميه هدايت كنيم.

وزير نيرو با بيان اينكه در ديدار با رياست جمهوري از دکتر "حسن روحانی" درخواست كرده است تا فرد مشخصي به عنوان مدير پيگيري براي احياي درياچه ارومیه مشخص شود، گفت: هم اکنون كارها با يك سازماندهي منسجم، به سرعت در حال انجام است.

وي يادآور شد: نجات درياچه اروميه نيازمند همت ملي و همه جانبه مردم، نمايندگان و دولت است تا بتوان درياچه را از اين بحران خطرناك رهايي بخشيد.

پیش از سخنان وزير نيرو، نمايندگان مردم استان آذربايجان شرقي در مجلس شوراي اسلامي، درخصوص مسایل مربوط به درياچه اروميه و حوضه آبريز آن، افت فشار برق در منطقه و فرسودگي شبكه برق استان و مسایل مربوط به انتقال آب از رودخانه ارس به استان آذربايجان شرقي و درياچه اروميه به بحث و تبادل نظر پرداختند.
انتهای پیام/

برچسب ها: اقتصاد ، بازار ، نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار