سد ماشکید با حجم مخزن 67 ميليون مترمکعبی فردا با حضور وزير نيرو آبگيري مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، آبگيري سد ماشكيد عليا فردا با حضور حميد چيت چيان وزير نيرو آغاز مي شود.

سد ماشکید علیا در فاصله 55 کیلومتری جنوب غرب شهرستان سراوان و 30 کیلومتری شرقی شهرستان مهرستان واقع شده و با هدف تامین سالانه چهار میلیون مترمکعب آب شرب، کشاورزی و صنعت شهرهای مهرستان، سیب سوران، هیدوچ و روستاهای پایین دست ساخته شده است.

کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه ماشکید و جلوگیری از خروج آب‌های مرزی در 50 کیلومتری شهر سراوان نيز از ديگر اهداف ساخت اين سد بوده است.

این سد مخزنی از نوع خاکی با هسته رسی و طول تاج این سد به ارتفاع 2 هزار و 147 متر با ظرفیت 67 میلیون مترمکعب ساخته شده است و با آبگيري آن حجم آبگیری مخازن سدهای مخزنی و تغذیه‌ای استان به بیش از 158 میلیون متر مکعب رسید.

گفتني است ارتفاع سد از بستر رودخانه   24متر و طول دریاچه این سد هفت کیلومتر است وعملیات ساخت اين سد از سال 1385 آغاز شده است.

برای ساخت سد ماشکید مبلغ 440 میلیارد ريال هزینه شده است و اين سد موجب جلوگيري از مهاجرت روستاييان مي شود.


***بهره برداري از طرح آبرساني به زابل و شهرهاي مسير

در ادامه سفر وزير نيرو به سيستان و بلوچستان فردا با حضور وزير نيرو طرح آبرساني حضرت ابوالفضل در جهت تامين مصارف آب شرب و بهداشتي شهرهاي زابل، نيمروز، بنجار، ميلك، هامون، علي اكبر، هيرمند، شندول و قرقري نيز به بهره برداري مي رسد.

عمليات اجرايي طرح آبرساني به زابل و شهرهاي مسير در سال 88 آغاز شده و افق اين طرح سال 1415 است.

همچنين بهره برداري از تصفيه خانه آب سيستان همزمان با سفر وزير نيرو به سيستان و بلوچستان آغار مي شود.

اين تصفيه خانه جمعيتي افزون بر 370 هزار نفر را زير پوشش قرار مي دهد و طول خط انتقال آن 160 كيلومتر و قطر خط انتقال بين 200 تا 1200 و از جنس چدن داكتيل، آزبست و پو پي وي است.

براساس اين گزارش، ظرفيت تصفيه خانه سيستان 2050 ليتر بر ثانيه، تعداد ايستگاه هاي پمپاژ آن هفت باب و مخازن بين راهي آن 69 هزار مترمكعب است.

تاكنون يكهزار و چهل ميليارد ريال براي مجموع طرح آبرساني به زابل هزينه شده است

همچنين همزمان با اين طرح ها، طرح آبرساني به شهر دلگان به بهره برداري مي رسد.

براساس اين گزارش، شهر دلگان در فاصله 140 كيلومتري شهر ايرانشهر است.

اعتبار طرح آبرساني به دلگان 30 ميليارد ريال، افق طرح 1415 و جمعيت زير پوشش آن در سال مقصد 25 هزار نفر است.

منبع تامين آب اين طرح ازطريق منابع آب زير زميني با حفر چهار حلقه چاه، طول خط انتقال هفت كيلومتر، قطر خط انتقال 400 ميليمتر، ظرفيت انتقال 100 ليتر بر ثانيه و جنس لوله آزبست سيماني است.

همزمان با اين طرح ها، طرح آبرساني به نوكاباد نيز به بهره برداري مي رسد.

افق طرح آبرساني به نوكاباد سال 1415، جمعيت زير پوشش 15 هزار نفر و منابع آب آن با حفر سه حلقه چاه از منابع آب زير زميني است.

طول خط انتقال 41 كيلومتر، قطر خط انتقال 300 ميليمتر و ظرفيت خط انتقال 80 ليتر بر ثانيه، اعتبار هزينه شده 70 ميليارد ريال، داراي دو ايستگاه پمپاژ و حجم مخازن سه هزار مترمكعب است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار