رئیس حزب حرکت ملی ترکیه ، ام اچ پی، گفت : سازمان اطلاعات ملی ترکیه ،میت، 8 ماه پیش در گزارشی نخست وزیر ترکیه را از موضوع فساد مالی گسترده مطلع کرده بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  روزنامه زمان ترکیه ، دولت "باغچه لی" رئیس دومین حزب بزرگ مخالف دولت در مجلس ترکیه ، دیروز در سخنانی در نشست فراکسیون نمایندگان این حزب با اعلام این موضوع گفت: رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به خوبی از این موضوع که یک بازرگان ایرانی به کدامیک از وزیران دولت ترکیه رشوه پرداخت می کرد ، مطلع بود. 

وی به شدت از دولت اردوغان انتقاد کرد و گفت : نخست وزیر نباید فراموش کند که در طول تاریخ هیچ دیکتاتوری نتوانسته است از چنگ  عدالت بگریزد.

باغچه لی دولت اردوغان را متهم به پایمال کردن موازین حقوقی و قربانی کردن عدالت برای دستیابی به اهداف سیاسی خود کرد. 

رئیس حزب حرکت ملی ترکیه گفت : اردوغان نخست وزیر ترکیه خود نزدیک ترین شاهد و شریک سوء استفاده ها بود. 

وی گفت : سازمان اطلاعات ملی ترکیه "میت " 18 آوریل سال 2013 میلادی گزارشی را درباره فساد مالی ،‌ روابط برخی وزیران با بازرگان ایرانی و اینکه وی به کدامیک از وزیران رشوه پرداخت می کند به نخست وزیر تقدیم کرد و اردوغان با این گزارش از بسیاری از مسائل مطلع شد. 

باغچه لی خاطر نشان کرد ، میت در این گزارش هشدار داده بود که اگر این موضوع افشا شود ، وجهه دولت ترکیه لطمه خواهد دید. 

رئیس حزب حرکت ملی در بخش دیگری از سخنان خود نخست وزیر ترکیه را متهم کرد که برای سرپوش نهادن بر موضوع فساد مالی به بهانه تراشی‌های به دور از عقل و منطق روی آورده است.

وی گفت : اردوغان از 17 دسامبر تاکنون همواره از توطئه ، حیله و دسیسه های بین المللی سخن می گوید اما کشف میلیون‌ها  دلار را که در جعبه کفش به عنوان رشوه به متهمان فساد بزرگ مالی پرداخت شده بود ، فراموش می کند. 

باغچه لی گفت : نخست وزیر ترکیه دادستان هایی را که مامور تحقیقات درباره فساد مالی بودند ، متهم به عضویت در شبکه‌ها کرده و محل ماموریت آنان را تغییر داده است. 

وی گفت : این دادستان‌ها همان افرادی بودند که اردوغان در پیگیری پرونده ‌های متهمان به تلاش برای کودتا از آنان استفاده و از آنان تمجید می کرد. 

رئیس حزب حرکت ملی گفت : افشای موضوع رشوه و فساد مالی در یک ماه اخیر نخست وزیر ترکیه را به شدت دچار هراس کرده است. دادستان ها و ماموران پلیس که موضوع را دنبال می‌کردند ، تبعید شده اند. نخست وزیر برای نجات خود از هیچ اقدام رذیلانه ای خودداری نمی کند. 

دولت باغچه لی با اشاره به توقیف کامیون های حامل سلاح در برخی استان‌های جنوبی ترکیه در هفته های اخیر گفت : آیا دولت اردوغان برای مخالفان حکومت بشار اسد سلاح و مهمات ارسال می کند و ماموران میت نیز کامیون‌های حامل سلاح را همراهی می کنند؟ 

وی گفت : اردوغان و دولتش نباید سازمان اطلاعات ملی ترکیه برای کمک رسانی به سازمان های تروریستی استفاده کند. 

باغچه لی گفت : ترکیه نباید با سازمان‌های تروریستی مانند "پ ک ک" ،‌ "القاعده" و حزب دمکراتیک کردستان سوریه همراهی کند. 

انتهای پیام/
برچسب ها: اردوغان ، دولت ، فساد ، مالی ، میت ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار