بر خلاف بسیاری از تصورات که عوارض مزمن دیابت را غیر قابل کنترل می‌دانند، اما اغلب این عوارض از جمله آسیب‌های چشم، پا و کلیه، تا حد بسیار زیادی قابل پیشگیری و کنترل است.

سعید کاظمی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: بسیاری از عوارض دیابت به ویژه عوارض مزمن آن، در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد و بیشتر آن‌ها را باید با کنترل دقیق و منظم قند خون و معاینات منظم تشخیص و برطرف کرد. 

وی گفت: در واقع باید قند خون را تا حدامکان در حد طبیعی نگه داشت تا اینکه خطر دیابت کاهش یافته و یا اینکه زمان ایجاد عوارض بیماری به تعویض بیافتد. 

کاظمی با بیان اینکه نارسایی قلب، کلیه، چشم، پا و اعصاب از جمله عوارض مزمن مهم دیابت است، تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از بیماران و خانواده آن‌ها، تصور می‌کنند که عوارض فوق به دلیل اینکه در مراحل ابتدایی بیماری چندان قابل تشخیص نیستند و خیلی دیر تظاهر می‌کنند تقریبا غیر قابل پیشگیری و کنترل هستند. 

وی تاکید کرد: بر خلاف بسیاری از تصورات که عوارض مزمن دیابت را غیر قابل کنترل می‌دانند، اما اغلب این عوارض از جمله عوارض و آسیب‌های چشم، پا و کلیه، تا حد بسیار زیادی قابل پیشگیری و کنترل است. 

کاظمی با اشاره به اینکه غربالگری و معاینه چشم‌ها برای مشخص شدن مشکلات چشمی در مراحل اولیه لازم است، یادآور شد: دیابت همچنین می‌تواند موجب بروز زخم در پا و عوارض پوستی نسبتا شدید شود که در این مورد نیز معاینه منظم توسط پزشک در خصوص جریان خون و حسن پا‌های افراد و وضعیت پوست بدن ضروری است. 

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از بیماران دیابتی به فشار خون بالا نیز مبتلا هستند، به همین دلیل غربالگری برای فشار خون بالا و پیشگیری از این عارضه در بیماران مبتلا به دیابت بسیار مهم است. 


انتهای پیام/
برچسب ها: دیابت ، انسولین ، قندخون ، کلیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار