در یک ماه اول پس از آغاز امداد زمستانی از 20 آذر تا 20 دی ماه، مراکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی سراسر کشور 1866 نفر از مسمومین با گاز مونواکسید کربن را نجات دادند

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از  وب دا؛ رئيس مركز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي كشور ضمن اعلام این خبر گفت: تكنسين هاي اورژانس پيش بيمارستاني 563 نفر از مسمومین را در محل درمان کردند همچنین پس از ارائه خدمات پزشكي اوليه به افرادي كه دچار گازگرفتگي شده بودند، 1303 نفر را برای دريافت مراقبت هاي بيشتر به بيمارستان منتقل کردند.

دكتر محمد تقي طالبيان در ادامه افزود: پيشگيري از مسموميت با گاز مونواكسيد كربن امري ضروري است كه در اين راستا استفاده از از وسايل گرمايشي استاندارد، اطمينان از مکش کامل و مناسب لوله‌هاي بخاري‌ها، بازبيني صحت كار وسايل گرمايشي و باز بودن مسير دودكش توصيه مي شود.

وی از نشانه‌هاي مسمومیت با گاز مونواکسید کربن به سردرد، سرگيجه، استفراغ، كاهش سطح هوشياري و نهايتا اغما و مرگ اشاره کرد.

رئيس مركز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي كشور افزود: اولين و مهم‌ترين اقدام براي نجات فردي که دچار مسموميت با مونوكسيد كربن و ساير انواع گازگرفتگي شده، رساندن اکسيژن (هواي تازه) به او است؛ به همين دليل به محض مشاهده فردي که دچار گازگرفتگي شده، بايد پنجره‌ها را باز کنيد تا هواي تازه سريعا وارد اتاق شود و در صورت امکان، فرد گازگرفته را به پنجره نزديک کنيد. منبع نشت گاز را شناسايي و قطع کنيد و سريعا با اورژانس115 تماس بگيريد.

دکتر طالبیان درخصوص پخش گاز در محیط توصیه کرد: بلافاصله دستمال مرطوبي جلوي دهان و بيني‌تان بگيريد تا دچار گازگرفتگي نشويد، منبع نشت گاز را شناسايي و قطع کنيد. تا رسيدن اورژانس هيچ خوراکي يا نوشيدني‌اي به فرد گاز گرفته ندهيد؛ چون به دليل حالت تهوع احتمال خفگي بيشتر مي‌شود، به زنان باردار، کودکان و سالمندان زودتر از بقيه آسيب‌ديده‌ها کمک کنيد.

برچسب ها: اورژانس ، مسمومیت ، گاز ، امداد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار