برخلاف بسیاری از تصورات، هیچ داروی مشخصی برای درمان قطعی بی‌اشتهایی عصبی وجود ندارد و هر یک از راهکارهای درمانی موجود، می‌توانند در کنترل و بهبود قسمتی از این بیماری موثر باشند.

نریمان سعادتی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: بی‌اشتهایی عصبی یک مشکل و اختلال روانی است که در آن فرد مبتلا با وجود گرسنگی شدید، از خوردن غذا به میزان کافی پرهیز می‌کند. 

وی افزود: فرد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی در نتیجه بیماری خود به اندازه وزن کم کرده و لاغر و نحیف می‌شود، که نه تنها توانایی لازم برای انجام فعالیت‌های فیزیکی و روانی را ندارد، بلکه مستعد ابتلا به سایر بیماری‌های دیگر نیز می‌شود. 

سعادتی با بیان اینکه نمی‌توان تنها یک عامل را در بروز بی‌اشتهایی عصبی موثر دانست، اظهار داشت: تعارضات خانوادگی، مشکلات و بیماری‌های داخلی، ترس شدید از چاقی و اضافه وزن، اختلالات شخصیتی و برخی از اختلالات روحی و روانی، از جمله مهم‌ترین دلایل مرتبط با بی‌اشتهایی عصبی است. 

وی با اشاره به روش‌های درمانی مختلف در درمان بی‌اشتهایی عصبی، تأکید کرد: برخلاف بسیاری از تصورات، هیچ داروی مشخصی برای درمان قطعی بی‌اشتهایی عصبی وجود ندارد و هر یک از راهکارهای درمانی موجود، می‌توانند در کنترل و بهبود قسمتی از این بیماری موثر باشند. 

سعادتی گفت: هدف اصلی هر درمانی باید تشویق و ایجاد الگوی مناسب غذا خوردن در فرد مبتلا باشد تا اینکه فرد از عوارض جسمی که می‌تواند شدید نیز باشد‌‌‌ رها شده و وزن طبیعی پیدا کند که البته این مهم باید در طی یک دوره زمانی مشخص صورت گیرد. 

وی با اشاره به اینکه نباید در درمان بی‌اشتهایی عصبی عجله کرد، خاطرنشان کرد: اینکه برخی از مبتلایان به بی‌اشتهایی عصبی و خانواده آن‌ها تصور می‌کنند که در چند روز یا چند هفته می‌توانند مشکل خود را برطرف کنند، تصور ناردستی است چرا که درمان بی‌اشتهایی عصبی ممکن است چندین ماه به طول بیانجامد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار