سرشماری زمستانی پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در سواحل و جزایر هرمزگان آغاز شد.

 کارشناس محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان در گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران بندرعباس گفت : در این سرشماری همزمان با دیگرکشورهای جهان ، تعداد و انواع گونه های پرند گان مهاجر هر منطقه شمارش و ارزیابی می شود.

میثم قاسمی افزود:دراین دوره پرندگان 37 سایت از 55 سایت استان تا 9بهمن سرشماری می شوند.

کارشناس محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: نیمی از 540 گونه پرنده شناخته شده کشور در سواحل ، تالابها و جزایر هرمزگان زیست می کنند.

صادق صادقی زادگان هدف از سرشماری جهانی پرندگان را بررسی وضع تغییرات جمعیتی پرندگان مهاجر زمستانی به ویژه گونه های در معرض انقراض، برآورد جمعیت هر گونه ، ارزیابی اهمیت زیستگاهی هر منطقه و سایتها برای زمستان گذرانی پرندگان عنوان کرد.

وی افزود: سرشماری دقیق پرندگان با تلسکوپ ،دوربین چشمی، جی پی اس، و کتاب راهنمای پرندگان صورت می گیرد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: در سرشماری زمستانی پارسال بیش از 80هزار قطعه پرنده از 98 گونه و 21 خانواده در هرمزگان شمارش شد .

ریاضی فر افزود: بالکان بزرگ،تلیله سیاه وکاکایی صورتی به ترتیب بیشترین فراوانی را در میان گونه های شمارش شده داشتند.

براساس سرشماری زمستانی پارسال، بیشترین تعداد پرندگان شمارش شده مربوط به سایتهای منطقه حفاظت شده تیاب و میناب با بیش از 17 هزارقطعه و منطقه حفاظت شده حرا قشم با بیش از14 هزار قطعه بود.

هرمزگان به خاطر دارا بودن سواحل ، جزایر، جنگلهای مانگرو وتنوع زیستی یکی از کانون ها و زیستگاه های مهم پرندگان نادر آبزی و حمایت شده است./ش
انتهای خبر/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.