کارشناسان بین المللی فاش ساختند براساس تحقیقات ، نیروهای سوری در غوطه شرقی از سلاح شیمیائی استفاده نکرده اند.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المنار ؛‌ پرونده بررسی استفاده از سلاح شیمیائی در منطقه غوطه شرقی در حومه دمشق از پنج ماه پیش گشوده شده است و کارشناسان آمریکائی با استناد به اسناد و مدارک میدانی فاش ساختند که نیروهای مسلح سوری از این جنایت مبرا هستند. آنها می گویند موشکهای استفاده شده که حامل گاز سارین بوده است نمی تواند مورد استفاده نیروهای ارتش سوریه باشد.

یک کارشناس آمریکائی در موسسه فنی ماساچوست و یک کارشناس تسلیحاتی سازمان ملل گزارشی صادر کرده اند که در آن آمده است مهمات شیمیائی استفاده شده در غوطه شرقی از پیش آماده شده نبوده است و موشکی که حامل این مواد شیمیایی بوده است از فاصله حدود دوکیلومتری شلیک شده است و به این ترتیب می توان گفت اگر نیروهای دولتی این موشکها را شلیک می کردند به هدف اصابت نمی کرد.

در این گزارش آمده مهمات استفاده شده در این موشکها نمی تواند از محل استقرار نیروهای دولتی سوریه به سمت غوطه شرقی پرتاب شده باشد.

به گفته کارشناسان ، نیروهای دولتی سوریه در فاصله ای بیش از دو کیلومتری این منطقه استقرار داشته اند.در این گزارش از دولت آمریکا خواسته شده است بررسی کند که چگونه اشتباهات فاحشی در ارزیابی های نخستین دستگاههای اطلاعاتی آمریکا صورت گرفته است.

در این گزارش ارزیابی های قبلی که براساس آن اعلام شده بود فقط ارتش سوریه قادر به تولید مهمات سمی است قاطعانه رد شده و آمده است هرکس با در اختیار داشتن کارگاهی با تجهیزات ساده قادر به ساخت تسلیحات شیمیائی است.

افزون بر این در این گزارش تاکید شده است که موشک های حامل گاز سارین کشف شده در غوطه شرقی با تسلیحات شیمیائی که دولت سوریه در اختیار داشت و به نیروهای تحت امر معاهده منع گسترش تسلیحات شیمیائی تحویل داده شده است تشابه ندارند.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار