به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،بیش از 75درصد از گستره کره زمین را آب فرا گرفته و روزانه هزاران شناور نظامی و غیرنظامی در این پهنههای آبی حرکت میکنند.
از این منظر، نیروهای دریایی در بین سایر نیروهای نظامی، وضعیت متفاوتی دارند. چراکه نیروهای زمینی و یا هوایی کشورها عمدتا در محدوده مرزی خود عمل میکنند.
این مسئله در ایران با شیوع پدیده شوم «دزدی دریایی» در منطقه خلیج عدن و دریای سرخ که یکی از مهمترین خطوط عبور و مرور کشتی های نفتکش و باربر ایرانی بود، شکل تازهای گرفت و این تهدید علیه شریان اقتصادی کشور، نیروی دریایی ایران را وارد فاز جدیدی از عملیات کرد و باعث شد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ماموریتهایی با طی مسافتهایی بیش از 6 هزار کیلومتر در منطقه شمال اقیانوس هند، خلیج عدن و دریای سرخ حاضر شده و تا به امروز صدها کشتی ایرانی و خارجی را از حمله دزدان دریایی حفظ کند.
مدتها بود که دزدان دریایی خلیج عدن به واسطه بیثباتی در کشورهایی نظیر سومالی، با حمله به کشتیهای تجاری کشورهای دیگر، ضمن ربایش آنها، اقدام به اخاذی از کشور مذکور میکردند.
نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در سال 87 مقابله با این پدیده نوظهور را در دستور کار قرار داد و اولین ناوگروه خود را برای حراست از خطوط مواصلاتی تجاری ایران در آبهای آزاد، به این منطقه اعزام کرد.
این اعزام در حقیقت آغازی بود بر سلسله ماموریتهای ناوگان دریایی ارتش برای حضور مستمر در آبهای بینالمللی و این، یعنی همان شکلگیری «نیروی دریایی راهبردی» که فرمانده معظم کل قوا چندی قبل آن را بیان فرمودند.
تا پیش از این، ناوهای ایرانی حضور چشمگیری در آبهای آزاد نداشتند و صرفا در دریای عمان به حفاظت از منافع کشورمان میپرداختند اما در طول این 6 سال، 28 ناوگروه به آبهای آزاد بویژه منطقه خلیج عدن و تنگه باب المندب اعزام شدند که البته برخی از این ناوگروهها نیز در حین ماموریت، برای اولین بار به مناطق دیگر نظیر دریای سرخ، دریای مدیترانه و اقیانوس آرام رفتند.
حضور در مدیترانه با عبور از کانال سوئزورود به بزرگترین اقیانوس جهان ناوگان دریایی ارتش در یک قدمی دومین اقیانوس بزرگ جهانراههای رسیدن به اطلس
به طور کلی در طول حدود 6 سال اخیر، ناحیه تحت پوشش نیروی دریایی ارتش
جمهوری اسلامی ایران از محدوده آبهای جنوبی کشور، به پهنه گستردهای در
آبهای دوردست، از سواحل سوریه و مصر در مدیترانه گرفته تا سواحل چین در
اقیانوس آرام کشیده شده و ناوگان دریایی ارتش، تاکنون در 8 بندر مختلف یعنی
آستاراخان در روسیه، بمبئی در هند، سلاله در عمان، جده در عربستان، لاذقیه در سوریه، ژانگ ژیانگ در چین، کلمبو در سریلانکا، و پورت سودان در سودان
پهلو گرفتند که این سفرهای دریایی علاوه بر بحث ایجاد امنیت برای خطوط
مواصلاتی کشور، تجارب بسیار گرانبهایی را برای اموری همچون آموزش پرسنل و
تست سامانه های جدید بومی در کنار دیپلماسی دفاعی در اختیار نیروی دریایی
ایران قرار میدهد.
حال باید منتظر ماند و دید آیا ناوگروه بیست و نهم نداجا که طبق برنامه،
تا چند روز آینده با بازگشت ناوگروه قبلی، اعزام خواهد شد، دست بلند نیروی
دریایی جمهوری اسلامی ایران را به دومین اقیانوس بزرگ دنیا میرساند؟
ماموریتی که میتواند یکی از طولانیترین مسیرهای دریانوردی را در تاریخ
نداجا ثبت کند.