نمایش کمدی "استشمامات " به کارگردانی " میثم عبدی" از 15 دی در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران روی صحنه است. این نمایش کاری از گروه نمایشی "اشتباهات" است که با استقبال فراوانی هم مواجه شده است.

به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران گفتگوی"میثم عبدی"  کارگردان این نمایش "استشمامات" را با هم می خوانیم:  
 
چطور شد که به هنر تئاتر علاقمند شدید؟
 
من از سال 72 درشهر خمین درحوزه  تئاتر فعالیت کردم. و در همان سال در نمایشی با عنوان "بچه تابستان" کاری از "احمد رمضانی" بازی کردم که موفق به کسب جایزه بازیگری شدم و به این ترتیب بیشتر علاقمند شدم و فعالیت خود را ادامه دادم تا اینکه در سال 76 با یک سری از بچه های همشهری گروه نمایشی "اشتباهات" را تشکیل دادیم. و در همین فواصل زمانی  در سال 77 وارد  دانشکده سینما تئاتر تهران شدم و به صورت آکادمیک فعالیت خود را ادامه دادم.  
 
منظورتان از نام اشتباهات چیست؟ چرا این نام را انتخاب کردید؟
 
 نام "اشتباهات" برگرفته از کمدی"اشتباهات" اثر "ویلیام شکسپیر"  است . در واقع باید بگویم ما روی یکی از متنهای  شکسپیر کار می کردیم که "کمدی اشتباهات"  بود. این متن خود بر اساس نمایشنامه "برادران منافاموس" اثر"پولوتوس" است.  وقتی روی این نمایش اتود می زدیم، خواستیم از شیوه های کمدی اصیل ایرانی و همچنین شیوه نمایشی "کمدیا دل آرته" از ایتالیا برای خلق اثر جدید استفاده کنیم. وقتی پیش رفتیم احساس کردیم که  در طول کار با اشتباهاتی مواجه شدیم و اثر شکسپیر را خراب کردیم بنابراین نام اولین کارمان را کمدی "افتضاحات " انتخاب کردیم!
این در واقع اولین اثر نمایشنامه ما بود که برداشتی آزاد از "ویلیام شکسپیر" و "پولوتوس" بود که در جشنواره تئاتر استانی  سال 79 هم شرکت کرد و با استقبال غیر فابل پیش بینی مواجه شد.  
 
بعد از افتضاحات چه کاری را به روی صحنه بردید؟
 
 سال بعد از نمایش "افتضاحات"  بر اساس داستان اختراع تلفن کمدی "ارتباطات " را کار کردیم و به خاطر عرقی که به خاطر کمدی اشتباهات داشتیم و فعالیت خود را با آن شروع کردیم، تصمیم گرفتیم در انتخاب نام  تمام کارهایمان از پسوند "ات" استفاده کنیم.
با کمدی ارتباطات  در سال 81 در جشنواره تئاتر فجر شرکت کردیم و موفق به کسب جایزه تقدیر کارگردانی شدیم و بعد از آن هم در مجموعه تئاتر شهر اجرای عمومی رفتیم که باز هم مورد استقبال قرار گرفت.  
در سال 83 کمدی "اکتشافات" را کار کردیم که بر اساس داستان کشف آمریکا بود و متن آن در جشنواره تئاتر دانشگاهی پذیرفته و چاپ شد و در تالار مولوی هم اجرای عمومی داشتیم.  
بعد از این کار،  کمدی "ارتفاعات" را بر اساس داستان اختراع هواپیما شروع کریم و با اینکه در بیست و هفتمین جشنواره فجر اجرای موفقی داشتیم ولی متاسفانه تاکنون اجرای عمومی این کار صورت نگرفته است.  
"امید طاهری" به عنوان نویسنده ثابت گروه در تمام کارها یی که ذکر شد نقش داشته است .
 
چه شد که این نمایش را در سالن گوشه نیاوران به روی صحنه بردید؟

گله تئاتری ها زیاد است من هم جزوی از آنها. مشکلات زیادی در این سال ها داشته ایم که فکر می کنم برای همه اهالی تئاتر وجود دارد ولی با اینهمه  ناامید نشدیم و تلاشمان را ادامه دادیم و کمدی "استشمامات" را تهیه کردیم که در بیست و نهمین جشنواره تئاتر فجر اجرا رفتیم ولی تاکنون موفق به اجرای عمومی نشده بودیم تا اینکه بعد از 3 سال فرهنگسرای نیاوران لطف کرد و میزبان ما شد. امیدوارم باز هم فرصت اجرای نمایش های خوبی را که تا کنون به روی صحنه نرفته داشته باشیم!
 
 
 نمایش  "استشمامات"  چه پیامی برای مخاطب دارد ؟ یا اصلا تم نمایشتان چیست؟
 
این نمایش با نگاهی به داستان "دماغ" اثر "نیکلای گوگول" نوشته شده و ماجرای شهری است که دماغ های مردمش فرار میکند.  یعنی از صورتهایشان میرود و این پدیده  یک بحران بوجود می آورد و ... بیشتر از این نمی توان گفت. چرا که داستان لو میرود. اما سوژه و داستان بسیار جالبی است که حتما مورد توجه مخاطب قرار می گیرد.    
 
در نمایشهایتان  بیشتر از فضای کمدی استفاده می کنید یا از کمیک کلامی؟  
 
بیشتر لحظات کمیک داریم و از انواع شیوه های کمدی استفاده می کنیم. به طور کلی ما از همان ابتدا سعی کردیم  کمدی تخصصی کار کنیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم وشاهد خلق لحظات خنده دار و مفرح برای مخاطبان باشیم. و سعی کردیم از کمدی سخیف  و یا کمدی های آزاد دور باشیم.  
ما در کمدی ها یمان بیشتر به سمت "گروتسک" می رویم. چرا که مخاطب بیشتر نتیجه می گیرد. کمدی های ما تلفیقی است از انواع کمدی هایی که در شیوه های نمایشی دنیا وجود داره از اسلپ استیک گرفته تا کمدی هجو، کمدی پارودی و ... در نهایت ما به دنبال فضایی هستیم که تماشاگر علی رغم فضاهای خنده داری که وجود دارد، لحظاتی هم مجبور باشد فکر کند. به طور کلی من به عنوان کارگردان فضاهای "برتولت برشت" را خیلی دوست دارم.
 
 
استقبال از این نمایش چطور است ؟ فکر می کنید با مخاطب به خوبی ارتباط برقرار می کنید؟  
 
من خودم راضی هستم. البته هیچ کس از خودش انتقاد نمی کند. اما انصافا هر شب سر تمرین ما خودمان از شدت خنده با چشمان اشک آلود سالن را ترک می کردیم .ما بازیگران خوبی داریم و کمدی را هم خوب می شناسند و در این چند شب اجرا هم  جاهایی که خودمان فکر می کردیم تماشاگران بخندند،  این اتفاق می افتاد. معمولا در تمام کارهایمان سعی می کنیم تماشاگر از بدو ورود به سالن به نوعی با کار درگیر شود. در این نمایش هم وقتی تماشاگر وارد سالن می شود، گروه موسیقی  با یک شعری که مربوط به داستان نمایش است  قطعه ای را اجرا میکند و به اینگونه به استقبال تماشاگران می رود، فکر می کنم ارتباط خوبی ایجاد می کنیم و نتیجه خوبی هم به دست آورده ایم.
 
به نظر شما  مردم ما با تئاتر کمدی آشنا هستند؟  
 
در ایران تا اسم کمدی می آید همه فکر می کنند کمدی نی تواند حرفی برای گفتن داشته باشه و ما به دنبال این هستیم که تصور مخاطب به کمدی را عوض کنیم و امیدواریم در این راه موفق شویم.  
 
هنرمندان دیگر هم از کارتان دیدن کردند ؟  
 
شب اول اجرا استاد "عباس جوانمرد" که از اولین های تئاتر مدرن در ایران هستند، برای آیین افتتاح حضور داشتند. آقای رسول صدر عاملی که از کارگردانان مطرح سینما و تلویزیون هستند از نمایش ما دیدن کردند. همچنین سرکار خانم فرشته طائر پور که مدتی است  از تئاتر حمایت می کند. ولی آنچه که خوشایند بود و باعث دلگرمی من شد تایید کار از سوی آقای جوانمرد بود که گفت خوشحالم از اینکه در این نمایش به سمت فرم گرایی و تئاتریکال بودن تئاتر هستید. آقای صدرعاملی هم به فضای فرمالیستی کار تاکید کردند. از هنرمندان دیگر هم دعوت می کنم تا این نمایش را ببینند و مدنظر داشته باشند که تئاتر فقط در سالن های تئاتر شهر یا تماشاخانه ایرانشهر نیست،  بلکه در سالن های دیگر هم اجراهای خوبی وجود دارد.  
 
 
کارهایی هم برای آینده دارید؟  
 
بله . چند طرح است که امید طاهری نویسنده گروه مشغول نگارش آنها است که می توان به کمدی "احتراقات" و "اشتغاغات" اشاره کرد. که انشاءالله در آینده شاهد آن باشیم.  
 
از اجرایتان در فرهنگسرای نیاوران راضی هستید؟  
 
تاکنون چهار دوره در جشنواره های مختلف شرکت داشتم و چه به عنوان بازیگر و چه کارگردان در سالنه ای مختلف اجرا داشتم ولی انصافا بدون اغراق باید گفت یکی از بهترین اجراهایم را در فرهنگسرای نیاوران داشتم و این را مدیون همکاری های مسئولین و پرسنل این مجموعه می دانم.  
در پایان از تمام مسئولین تئاتر می خواهم تمام گروههای تئاتر راببینند و بودجه را بین گروهها عادلانه تقسیم کنند. یا به هیچ گروهی کمک هزینه ندهند و در عوض سالن نمایش بسازند و در اختیار گروه ها قرار دهند تا حداقل خودمان درآمد زایی کنیم. من برای تولید این کار حتی 1 ریال هم نگرفتم و تمام هزینه ها را خودمان تقبل کردیم.  
گفتنی ست ،نمایش «استشمامات» به کارگردانی « میثم عبدی » تا هفتم بهمن ماه همه روزه به جز شنبه ها  ساعت 19 در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران اجرا می شود .  
 
www.fniavaran.ir

انتهای پیام/اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار