صعود جدید ایران در فناوری نانو شب گذشته 23 دی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "سرکار" دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و "وطنی" معاون بین‌الملل و انتقال فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران صعود جدید ایران در فناوری نانو شب گذشته 23 دی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "سرکار" دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و "وطنی" معاون بین‌الملل و انتقال فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
سرکار در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره تعریف نانو فناوری گفت: نانو مقیاس تعیین است به طوری که وقتی صحبت از نانومتر می‌شود این گونه است که اگر یک متر را تقسیم بر یک میلیون کنیم آن یک قسمت نانومتر می‌شود.
 
وی با اشاره به این که اگر ابعاد چند اتم را در کنار هم قرار دهیم یک نانومتر می‌شود، افزود: وقتی مواد را ریز می‌کنیم، ساختارهایی را در ابعاد نانو ایجاد کرده‌ایم به طوری که در زیر صد نانومتر این مواد دارای خواص ویژه فیزیکی و شیمیایی می‌شوند.
 
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان این که خواص فیزیکی و شیمایی مواد با حالت توده متفاوت است، خاطر نشان ساخت: اگر طلا را که دارای رنگ طلایی است ریز کنیم و به زیر 100 نانومتر برسانیم در این صورت طلا به رنگ‌های سبز، قرمز و آبی تبدیل می‌شود.
 
سرکار با اشاره به این که اگر ساختارهای مواد را به زیر 100 نانومتر برسانیم این ساختارها به نانو تبدیل می‌شود، افزود: در این صورت قابلیت‌های ویژه‌ای به وجود می آید که ما می‌توانیم این قابلیت‌ها را در صنایع مورد استفاده قرار دهیم به طوری که می‌توانیم محصولات جدیدی را مبتنی براین مواد بسازیم تا تاثیرات بالایی داشته باشد.
 
وی با بیان این که باید کیفیت محصولات ارتقا پیدا کند، افزود: فناوری نانو مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته است زیرا سبب ارتقای کیفیت محصولات می‌شود.
 
*فناوری نانو در تمام محصولات تاثیرگذار است

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان این که نانو در حوزه‌های مختلف زندگی بشر هم چون سلامت، انرژی، کشاورزی می‌تواند وارد شود، ادامه داد: محصولی را نمی‌توان یافت کرد که فناوری نانو در آن نتواند تاثیرگذار باشد.
 
سرکار در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چگونه به موفقیت‌های فناوری نانو دست یافته‌اید، گفت: در زمان شروع فعالیت نانو شاید کمتر از انگشتان دو دست متخصصین کشور با این فناوری نوظهور آشنا بودند اما اکنون باید بگوییم که ایران در جایگاه بسیار بالایی در حوزه فناوری نانو قرار گرفته است.
 
*ایران در حوزه فناوری نانو در کلوپ کشورهای پیشتاز قرار گرفت

وی با اشاره به این که ایران در عرصه جهانی و در حوزه فناوری نانو در کلوپ کشورهای پیشرفت قرار گرفته است، خاطر نشان ساخت: کشورهای پیشرفته، ایران را در حوزه فناوری نانو هم چون سایر حوزه‌ها به رسمیت شناختند به طوری که ما توانسته‌ایم در حوزه فناوری نانو با کشورهای قدر به رقابت بپردازیم.
 
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان این که در حوزه نانو دامنه کوه را بالا رفته‌ایم به طوری که برای رسیدن به قله باید به صخره نوردی بپردازیم، گفت: صخره نوردی ملزومات خاص خود را می‌طلبد یعنی باید ابزارها و امکانات لازم مهیا شود.

سرکار با اشاره به این که متخصصین کشور لیاقت خود را در حوزه فناوری نانو به خوبی نشان دادند و خود را اثبات کردند، افزود: تاکنون حمایت‌های همه جانبه‌ای از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت علمی فناوری ریاست جمهور و سایر دستگاه‌ها نسبت به فناوری نانو شده است.
 
وی با اشاره به این که ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از قبل تاسیس تاکنون از حمایت‌های همه جانبه‌ای برخوردار بوده است، ادامه داد: لیاقت و توانمندی دانشمندان و متخصصین ایرانی در حوزه فناوری نانو بسیار فراتر از گذشته بوده است.
 
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به این که ایران در حوزه فناوری نانو با کشورهایی رقابت می‌کند که سالانه چند صد میلیون ریال در این حوزه مورد سرمایه گذاری قرار می‌دهند، گفت: قسمت اعظم دستاوردهای ایران به لیاقت و شایستگی متخصصین برمی‌گردد.
 
سرکار با اشاره به این که ژاپن دو پله از ایران بالاتر است، گفت: ژاپن سالانه 800 میلیون دلار را نیز در حوزه فناوری نانو سرمایه گذاری می‌کند.
 
وی با اشاره به این که ما انتظار داریم که مسئولین کشور لیاقت و شایستگی متخصصان را به رسمیت بشناسند و آن‌ها را مورد حمایت قرار دهند، افزود: باید زیر ساخت‌های لازم برای توسعه فناوری نانو بیشتر از گذشته شود تا بتوانیم به آن چیزی که لیاقت و شایستگی ایران و ایرانی است برسیم.  
 
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به جایگاه ایران در حوزه‌های مختلف اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم به محصولات خوب و باکیفیت برسیم تا کیفیت زندگی مردم ارتقا یابد.
 
* باید با توسعه فناوری نانو کیفیت زندگی مردم را بهبود ببخشیم

سرکار یکی از اهداف کشور را تولید ثروت در حوزه توسعه فناوری نانو دانست و خاطر نشان ساخت: باید با توسعه فناوری نانو کیفیت زندگی مردم را بهبود ببخشیم.
 
وی با اشاره به این که با این فناوری عرصه جدید در همه حوزه‌ها باب شده است، اظهار داشت: داروهای جدید با تاثیرگذاری بسیار بالا و اثرات جانبی بسیار پایین باید وارد بازار شود بنابراین باید گفت ما متناسب با باورها و ایمان به توانمندی‌های خودمان بتوانیم داروهایی را طراحی کنیم که نیازهای مردم در این حوزه مرتفع شود.
 
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به این که باید جایگاه ایران را در عرصه جهانی در حوزه فناوری‌های پیشرفته ارتقا دهیم، گفت: باید فناوری‌های پیشرفته خود را به رخ جهانیان بکشیم.  
 
*فناوری نانو فرصت ایده آل برای کشور است

سرکار با اشاره به این که فناوری‌های نوین فرصت ایده آل برای کشور است، خاطر نشان ساخت: خوشبختانه در حوزه فناوری نانو به موقع عمل کرده‌ایم.
 
وی با اشاره به این که ما یک دهه را برای توسعه علمی پشت سرگذاشته‌ایم، اظهار داشت: خوشبختانه فوندانسیون علمی کشور بسیار بالا است.
 
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به این که باید تمرکز اصلی خودمان را بر دهه دوم سند راهبرد ده ساله قرار دهیم، افزود: باید دردهه آینده به توسعه فناوری و تولید آن بپردازیم.  
 
سرکار با اشاره به این که اکنون بنیه علمی کشور بسیار قوی شده است، ادامه داد: توسعه فناوری بدون بنیه علمی میسر نخواهد بود.  
 
وی با اشاره به این که باید در عرصه توسعه فناوری و تولید محصولات پیشرفته گام‌های اساسی برداشته شود، تصریح کرد: خوشبختانه بنیه علمی خوبی را در کشور شاهد هستیم.
 
* ایران به رتبه تک رقمی در فناوری نانو رسیده است

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به این که باید به دنبال ایجاد اشتغال تخصصی در کشور برای تولید ثروت و ارتقای کیفیت زندگی مردم باشیم، گفت: ایران به رتبه تک رقمی در فناوری نانو رسیده است.
 
سرکار در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه اقداماتی در ستاد توسعه فناوری نانو تاکنون صورت گرفته است؟ گفت: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برای انجام یک ماموریت خاص ایجاد شده است.
 
وی افزود: ستاد ویژه توسعه فناوری باید به تمام حلقه‌های زنجیره ارزش از توسعه منابع انسانی گرفته تا تولید علم و توسعه فناوری توجه کند.
 
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به این که ابتدا باید بر روی ترویج علم سرمایه گذاری کنیم، خاطر نشان ساخت: باید در ابتدا به اهمیت و تبیین فناوری از سوی اساتید و دانشگاه‌ها بپردازیم.  
 
سرکار با اشاره به این که باید پولی را که در حوزه فناوری نانو از جیب مردم خرج می‌شود به بهره‌برداری برسد، گفت: بیش از 200 هزار دانش آموز در حوزه فناوری نانو مورد آموزش قرار گرفتند به گونه‌ای که برای آموزگارانمان نیز دوره‌های آموزشی برگزار شده است.  
 
*برگزاری 4 المپیاد دانش آموزی در زمینه فناوری نانو

وی با اشاره به این که در حوزه فناوری نانو تاکنون 4 المپیاد دانش آموزی برگزار شده است، ادامه داد: این اقدام در حوزه فناوری نانو دانش آموزی در دنیا بی‌نظیر است.
 
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به این که آزمایشگاه نانو در 7 استان کشور آن هم در سطح دانش آموزی ایجاد شده است، گفت: خوشبختانه اکنون بسیاری از کشورها از ایران الگو می‌گیرند.
 
سرکار با بیان این که در حوزه فناوری نانو اکنون 15 دانشگاه دارای دکترای نانو هستند، خاطر نشان ساخت: 32 دانشگاه هم نیز دوره کارشناسی ارشد نانو را برگزار می‌کنند.  
 
وی با اشاره به این که اکنون کشور ما در حوزه فناوری نانو بیش از 16 هزار متخصص آن هم در سطح کارشناسی ارشد به بالا دارد، افزود: اگر به دنبال توسعه فناوری و تولید علم در کشور هستیم ابتدا باید به نیروی انسانی متخصص و متبحر توجه خاصی شود.

در ادامه وطنی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه اقداماتی در سالهای اخیر در حوزه معاونت فناوری رئیس جمهور درخصوص فناوری نانو صورت گرفته است؟ گفت: چرخه تولید علم از دبستان تا سطوح عالی و پیشرفته مستلزم عبور از تربیت نیروی انسانی در مقاطع کار‌شناسی، کار‌شناسی ارشد و دکترا است.  
 
معاون بین الملل و انتقال فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه زمانی که کارهای تحقیقاتی به ثمر رسید و سپس وارد مرحله تولید دانش فنی شد به آن فناوری گفته می‌شود، افزود: بعد از دستیابی به دانش فنی و فناوری وارد مقوله ساخت نمونه محصول می‌شویم، به طوری که آخرین مرحله تولید انبوه و یا تجاری سازی یک محصول به حساب می‌آید.  
 
وی با اشاره به اینکه عبور از مرحله تحقیقات و پژوهش سال‌ها زمان می‌طلبد، ادامه داد: هرچه به سطوح بالا‌تر می‌رسیم حجم سرمایه گذاری و عمق دانش علمی که بکار می‌رود بیشتر می‌شود.  
 
وطنی با اشاره به اینکه باید به دنبال بومی کردن فناوری آن هم متناسب با ظرفیت‌های نسبی کشور باشیم، خاطرنشان ساخت: باید براساس نیازهای جامعه به دنبال فناوری‌هایی برویم که در بهبود کیفیت زندگی مردم اثرگذار باشد.  
 
معاون بین الملل و انتقال فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبادرت به تهیه و تصویب نقشه جامع علمی کشور کرده است، افزود: معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور مسئولیت هدایت ستادهای فناوری را برعهده دارد. 

* تجاری سازی مستلزم داشتن شرکت‌های دانش بنیان است
 
وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۳ستاد مورد راه اندازی قرار گرفته است، افزود: اگر بخواهیم به سمت تجاری سازی سوق پیدا کنیم این امر مستلزم داشتن شرکت‌های دانش بنیان است.  
 
* ۳۰۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور تشکیل شده است
 
وطنی افزود: براساس اسناد بالادستی قرار است تا پایان برنامه پنجم توسعه به بیش از ۲۰ هزار شرکت دانش بنیان دست یابیم، به طوری که اکنون حدود ۳۰۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور به وجود آمده است.  
 
معاون بین الملل و انتقال فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه راه برای رسیدن به هدف بسیار است، خاطرنشان ساخت: باید ستادهای متعدد را مورد تاسیس قرار دهیم، پس باید گفت این امر مستلزم داشتن نیروی انسانی متبحر و تجهیزات و امکانات است.  
 
وی با اشاره به اینکه باید برای رسیدن به هدف عزم ملی داشته باشیم اظهار داشت: مسئولین، مردم و مجلس شورای اسلامی در این رابطه کمک‌های بسیاری را به ما کرده‌اند، به طوری که باید گفت دولت هم از شرکت‌های دانش بنیان حمایت‌های لازم را به عمل آورده است.  
 
وطنی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید به تقویت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور بپردازیم، افزود: نخبگان باید بتوانند در این ستاد‌ها فعال شوند، به طوری که باید گفت یکی از این ستاد‌ها فناوری‌های نانو است. 

*شناسایی و تربیت نخبگان علت موفقیت ستاد فناوری نانو
 
معاون بین الملل و انتقال فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: علت موفقیت ستاد فناوری نانو شناسایی و تربیت نخبگان در این رشته است.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور چه نقشی در توسعه فناوری نانو داشته است، خاطرنشان ساخت: خوشبختانه در دولت یازدهم با تاسیس صندوق نوآوری و شکوفایی اعتبار قابل توجهی در اختیار نخبگان قرار گرفته است.

وطنی با اشاره به اینکه دیروز مراسم تودیع و معارفه هیئت عامل و مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، گفت: وقتی فناوری به مرحله تجاری سازی می‌رسد، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کنند.  
 
معاون بین الملل و انتقال فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی برای استفاده از ظرفیت‌های این صندوق وجود دارد، افزود: در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در خصوص این موضوع کارهای کار‌شناسی بسیاری انجام شده است.  
 
وی با اشاره به اینکه دانش فنی تولید شده پس از ساخت نمونه قابلیت تجاری سازی دارد، خاطرنشان ساخت: محصول تولید شده پس از کسب استانداردهای لازم قابلیت صادرشدن را پیدا می‌کند.  

* شرکت‌های دانش بنیان تا ۱۵ سال از مالیات معاف‌اند
 
وطنی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان تا ۱۵ سال از معافیت مالیات برخوردار هستند، ادامه داد: برای صادرات کالاهای شرکت‌های دانش بنیان قوانین خاصی وجود دارد.  
 
معاون بین الملل و انتقال فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه همه دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت‌های امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، گمرک، بانک مرکزی از شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کنند، افزود: تسهیلات و تمهیدات لازم برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان اندیشیده شده است تا کالاهای این شرکت‌ها مورد صادرات قرار گیرد.  
 
وی با اشاره به اینکه وام‌های اعطایی به شرکت‌های دانش بنیان از سود بسیار کمی برخوردار است، ادامه داد: در واقع سود وام‌های بانکی این شرکت‌ها بدون بهره است.  
 
وطنی با اشاره به اینکه محدودیتی برای پرداخت وام وجود ندارد، افزود: طبق گفته‌های رئیس جمهور هر کالای دانش بنیانی که در کشور تولید شود، به طوری که نیازهای جامعه براساس آن کالا برطرف شود، اعتبارات لازم به هر میزانی که نیاز باشد اعطا خواهد شد.  
 
معاون بین الملل و انتقال فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه دولت از همه ظرفیت‌های مالی خود استفاده خواهد کرد، گفت: دولت اعتبار لازم را در اختیار محققان فناوری قرار خواهد داد.  
 
وی با بیان اینکه برای این منظور از اعتبارات معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و سایر اعتبارات دستگاه‌ها که در قالب اعتبارات پژوهشی و فناوری در نظر گرفته می‌شود نیز استفاده خواهد شد، اظهار داشت: توافقنامه‌هایی با برخی از دستگاه‌های اجرایی صورت گرفته است، به طور مثال جمعیت هلال احمر به هلی‌کوپتر نیاز دارد پس باید گفت تا ۴ سال آینده ۶۰ فروند هلی کوپ‌تر در اختیار هلال احمر قرار خواهد گرفت. 

وطنی با اشاره به توانمندی‌های محققان ایرانی در عرصه‌های مختلف افزود: نقش اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بسترسازی و حمایت و در ‌‌نهایت تشویق محققین علمی کشور است.  
 
معاون بین الملل و انتقال فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی از این تشویق‌ها تسهیلات آئین نامه‌ای و برخی دیگر مالی دارد، افزود: با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی صندوق‌های ویژه‌ای برای اعطای تسهیلات در نظر گرفته شده است.  
 
وی با اشاره به اینکه پارک فناوری وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور است، گفت: این شرکت‌های دانش بنیان باید در پارک‌های فناوری مستقر شوند تا بتوان از مزایای پارک‌ها استفاده کنند.  
 
وطنی ادامه داد: در کل کشور علاوه بر پارک‌های فناوری که وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور است، ۳۲ پارک علمی و فناوری دیگر که وابسته به وزارت علوم و بهداشت است، وجود دارد.  
 
معاون بین الملل و انتقال فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور درصدد است تا همه بتوانند از این مزایا استفاده کنند، گفت: ساعت‌ها فکر و تفکر برای ایده، زمان نیاز است تا دانشمندان جوان بتوانند ایده مورد نظر خود را مورد آزمون قرار دهند.  
 
وی با اشاره به اینکه تمام کشورهای پیشرفته صنعتی مسیرهای مورد نیاز را طی کرده‌اند تا بتوانند به کالاهای دانش بنیان دست یابند، خاطرنشان ساخت: ایران با تولید کالاهای دانش بنیان می‌تواند با دنیا رقابت کند.  
 
وطنی با بیان اینکه کالاهای دانش بنیان ایران به لحاظ کیفی قابلیت رقابت با محصولات مشابه سایر کشور‌ها را دارد، افزود: باید قیمت تمام شده پایین‌تر از قیمت تمام شده‌‌ همان محصول در سایر کشور‌ها باشد.  
 
* ایران به عنوان مرجع جهانی نانو شناخته شده است
 
معاون بین الملل و انتقال فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید مسیر را کوتاه کرده و از تجربیات سایر کشور‌ها استفاده کنیم، خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران در برخی از زمینه‌ها زا جمله نانو به عنوان مرجع جهانی شناخته شده است
 
وی با اشاره به اینکه امروزه ایران را به عنوان کشور دارای فناوری نانو می‌شناسند، اظهار داشت: این موضوع برای ایران افتخارآمیز است.  
 
وطنی افزود: زمانی که هیئت‌های سیاسی کشورهای مختلف به ایران می‌آیند، بسته‌ای به نام علم و فناوری ارائه می‌شود تا محصولات فناوری کشور بتواند با سایر کشور‌ها به رقابت بپردازد که در ‌‌نهایت مورد صادرات قرار گیرد.  
 
معاون بین الملل و انتقال فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه اکنون دنیای رقابت علمی و فناوری است، گفت: هرچه به جلو پیش برویم رقابت سخت‌تر می‌شود پس باید ابزار‌ها و امکانات لازم را برای مبارزه علمی و فناوری آماده کنیم.  
 
 برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار